Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 2948 ggr
Silversak
0

Är min leo.förstoppad?! Hjälp!

Hej!

Min ena leopard gecko vägara att äta. Hon har inte ätit på 2 veckor snart så jag börjar bli orolig.

Det jag undrar är om hon kan vara förstoppad?

Finns det i så fall något man kan göra eller är det för sent..? :(

Nooon2
0

Det behöver inte vara någon fara. Det kan givetvis vara det men inte nödvändigtvis. 2 veckor är inte farligt lång tid för en ödla att vara utan mat. Har vägran kommit plötsligt? Vad kan ödlan i så fall ha fått i sig? Sand/grus etc.? 
Vägran behöver inte betyda någonting. Min ödla brukar bli väldigt dålig på att äta en period varje vinter - dock inte så här tidigt. Kan det vara ägg på gång kanske? Vi ömsdax kan det ju också vara ett  visst ointresse för mat. Har det skett några andra förändringar nyligen som stör? Flytt eller storstädning kanske?

OM det är förstoppning så är det bättre ju fortare du lyckas häva den.
Du kan prova ångbad så att ödlan blir varm och får fart på tarmarna. Kanske kombinerat med liten droppe paraffin i munnen på ödlan för att smörja tarmarna (köps på apoteket).

Silversak
0

okej, jag funderade på ägg. eftersom jag har en hona och en hane. Men jag tycker inte att hon ser så jätte tjock ut eller nåt sånt.

Jag har finkornig sand, men det har dom alltid bott i, hos de förra ägarna med så jag tycker inte att det borde vara ett problem.

Hon åt en kackerlacka för två veckor sen och har inte velat ha mat efter de.

Hon har aldrig matvägrat så här tidigt innan ömsning förrut.

Men kan man prova ångbad bara för säkerhettskull? Hur gör man i så fall? Ska man ha vatten och typ låta ödlan mer "bada"?

Nooon2
0

#2 Ångbad - jag har gjort så här:
Hällde upp hetvatten i badkaret så att det blev varmt och fuktig i luften i badrummet. Ställde en plastpall i badkaret och en petbox med ödlan i på pallen. Stängde badrumsdörren och drog för duschdraperiet för att stänga inne ångan. Lät ödlan ångbada i någon halvtimme eller timme.

Obs! Se till att ödleboxen står stadigt så den inte trillar i vattnet. Boxen ska inte stå i vattnet. Det är bara den varma ångan som ska komma in i boxen - inte vattnet. Jag tror inte att det kan bli tokigt varmt när man gör så här. Luften kyler ångan så pass. För säkerhets skull kan du ju lägga in en termometer i boxen och hålla ett öga på den. Håll givetvis ett öga på ödlan också.

Silversak
0

okej, tack :)