Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 14492 ggr
Silversak
0

Föda upp kackerlackor!

Hej!

nu lägger jag ut ännu ett inlägg, men den här gången vill jag veta om det gör något om man har kackerlackor som basföda istället för syrsor?

hur föder man upp kackerlackor? är det lättare eller svårare än syrsor?

[isdrakee]
1

Kackerlackor är alldeles utmärkt basföda och är till och med nyttigare än syrsor.

Den Argentinska kackerlackan, Blaptica dubia, är väl den lättaste. Så som jag har förstått det är dom mycket lättare att odla än syrsor. Jag har själv en odling dubia och måste säga att dom är väldigt självgående. Bara att mata så klarar dom sig själva.

Extra plus är att dom inte skitar ner lika mycket som syrsor. Dessutom låter dom inte, klättrar inte på glas, dör inte lika lätt och dom äter inte sina unga. Nackdelen är att det tar längre tid för dom att växa än syrsor.

Jag rekommenderar denna sidan: http://djuriterrarium.se/species/b_dubia.aspx

[isdrakee]
0

Vill också tillägga att i artikeln så står det att dom är effektivare om dom hålls varmt. Detta är sant men jag personligen har aldrig kört någon extra värme (däremot så ställer jag deras burk bredvid ett element på vintern) och jag tycker dom har förökat sig som f*n ändå. :)

Nooon2
1

"hur föder man upp kackerlackor? är det lättare eller svårare än syrsor?"

Du har fått tips på en jättebra sida… men jag lägger till lite om min egen variant.

Precis som isdrakee har jag också läst att de är nyttigare än syrsor.

Jag har också Blaptica Dubia. De är väldigt lättodlade. Jag bara matar och flyttar dem till en ren box med ett par veckors mellanrum. 

Sån´t som kan störa odlingen:
1. Orolig miljö - har läst att honorna släpper äggen om man oroar dem för mycket, har dock aldrig sett det själv. Mina boxar (2st petboxar - ca 20x30x25) står i ett skåp nära TV:n.
2. Vattenbrist. Matbrist. Om vatten saknas dör ungarna rätt snart.
3. För hårt tullande på beståndet. De förökar sig som sagt inte jättefort och växer inte jättefort heller. Man vill ha ganska många så att man kan ta av ungarna när de nått lagom storlek utan att utarma beståndet. (Min leopardgecko klarar inte av större kryp än 1/3 vuxen kackerlacka). Kackerlackorna verkar också trivas bättre när de är många. De gillar att knö ihop sig och vara allihopa i samma pappersrulle - så många som möjligt på samma ställe.

Jag har en liten, liten värmematta åt mina dubia. Det blir lite väl varmt om man lägger den under boxarna så jag har den mot sidan på lådorna mellan dem.

Jag tycker att de äter ganska mycket… men det står förstås i relation till hur många man har :) De verkar gilla sallad mer än t.ex äpple och päron. Salladen försvinner väldigt snabbt. I övrigt matar jag med havregryn, malda solrosfrön och malen hundmat för proteinets skull. Allt ekologiskt naturligtvis… men inte hundmaten eftersom jag inte hittar ekologisk hundmat att köpa. Man kan nog utöka med lite e-vitaminrika groddar. Det är som sagt viktigt att de har tillgång till vatten. Är man duktig på att se till att de har frukt och/eller grönt varje dag så tror jag väl att vattnet i det kan räcka. Jag ger mina dubia frukt och grönt ett dygn innan jag tänker mata ödlan med någon av dem. Dessemellan får de leva på torrmaten och vatten från en vattenautomat.

Boxarna…. det är bra att ha ventilation i locket. Det kan bli fuktigt i lådorna och då kan det lukta illa när bajs och matrester ruttnar. Kackerlackorna gillar nog en lite fuktigare miljö men det kan bli lite för mycket.
Jag använder inget bottenmaterial - det blir ett väldigt letande efter ungar när man ska städa. Istället häller jag lite havregryn/solrosfrö/hundmats- blandning direkt på botten i ena halvan av boxen. Ungarna gillar att krypa ner i det och när kackerlackorna ätit upp allt så passar jag på att flytta dem till en ren box.
På torrmaten lägger jag några tomma toarullar som de som sagt gillar att tränga ihop sig i. Det verkar inte vara någon idé att stapla upp flera våningar med rullar - ingen verkar kunna tänka sig att bo någon annanstans än på bottenplan. Vattenautomaten får stå i ett hörn i den ände där det inte ligger torrmat. Frukt och grönt lägger jag ovanpå toarullarna så att inte torrmaten blir kladdig och blöt.

Ja… det var väl vad jag hade att komma med.. :)

Silversak
0

Det låter ju super!

Men då kanske man ska satsa på kackerlackor ist för syrsor då ;)

Ska kolla in hemsidan, men jag tycker att ni gav väldigt bra tips! Jag är inte säker på vad för sorts kackerlackor dom säljer på djuraffären, men man kan ju fråga om dom vet själv.

Tack så jätte mycket för svaren :)

Silversak
1

jag glömde och fråga hur man ser om det finns kackerlacksbebisar/ägg eller vad det nu blir. :)

och kan man låta dem vara hela tiden med föräldrarna, dom vuxna?

Nooon2
1

#5 Du ser de små kackisarna krypa omkring bland de stora. Dubia-honorna bär omkring äggen tills de kläcks. Ungarna kan bo tillsammans med de vuxna. Småningom kommer du att ha kackerlackor i alla storlekar. Ha lite extra tålamod i början - det tar lite tid innan de kommer ingång med reproduktionen.

Det finns olika sorters kackerlackor. Läs på om dem. Blaptica Dubia är en art som är hyfsat bra att odla hemma. Dels det faktum att de inte reproducerar sig så snabbt och att de inte kan klättra på lodräta, hala ytor gör dem lämpligare än t.ex så kallade ryska kackerlackor som kan bli en ohyra i hemmet som är svår att bli av med om de rymmer.

Silversak
0

Okej

För jag hade några kackerlackor för ett tag sen, minns inte vad de heter, men ser ut som gigantiska gråsuggor om du vet vad det är :) Mörk brun/svarta var dom. Såg ut som honorna jag fick en länk på, men utan trkantiga små vingar.

Nooon2
0

#7 Det är bara hanarna som har vingar… iaf är det så med dubia. Andra arter vet jag inget om.

Silversak
0

Jo, men det stod att honan har små trkantiga vingar. Men jag ska kolla upp om dom har den arten ni menar :)

Oilers
1

Jag har märkt att mina gillar champinjoner på burk vilket jag tyckte var lite kul.

Vatten får dom med att jag lägger maten på vått papper så kan man slänga hela rasket om dom inte hunnit äta upp.

Jag tycker det är bekvämt.

Dom verkar trivas med det.

#9 Ja honorna har små "vingutväxter", medans hanarna tillslut får sina långa vingar.

Silversak
0

okej, var ju smart ;)

Får hoppas att dom säljer såna kackerlackor på djurmagasinet då :P

Tack så mycket för alla svar :)