Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 6683 ggr
MammaMonica
1

Frågor om vattenskldpadda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Har fått den äran att tatt hand om en vattensköldpadda, men jag vet ytterst lite om denna underbara kompis, så jag tänkte då på er här inne som sitter med en massa kunskap/vetande om min nya kompis, Gösta.

Så här kommer mina frågor:

Hur gör man det bäst i akvariet för att de ska trivas?

Hur länge kan de va utanför akvariet?

Vad mer kan man ge förutom det foder man köper i djuraffären?

Vad för slags vattensköldpadda är Gösta?

Kan man se om det är en kille eller tjej?

Har de glädje av en kompis?

Sätter in bilder på Gösta så ni kan se hur han ser ut.

Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig med dessa frågor, jag vill ju att han ska må och ha det så bra som möjligt, han är ju så fruktansvärt social, bortskämd, ska alltid ha de första matbitarna matade från mig sedan går det bra att äta själv, å så ska de va lite gos efter matan, Ja han/hon är bara för mysig..:)

MammaMonica
0

en till bild på han/hon

MammaMonica
0

En bild till

MammaMonica
0

En till

MammaMonica
0

En till så här har han det i sitt akvarium

MammaMonica
0

Ett till på akvariet :)

MammaMonica
0

Jag å min nya kompis :)

Saga85
0

Fin sköldpadda det där. Är inte helt säker på vad det är, men tycker det ser ut som någon slags pseudemys. Testa att lägg in bilder på huvud, rygg- och buksköld på http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php? så ska du se att du får hjälp med artbestämmning.

Hur gör man det bäst i akvariet för att de ska trivas?

Min första tanke när jag ser bilden på karet är att fylla på med mer vatten och ordna en större landdel. Den ska vara stor nog för sköldpaddan att kunna ligga helt utsträckt på och torka, och helst såpass stor att det går att ha en ouppvärmd del och en solplats (ca 40 grader). Vad har du för slags belysning? En spot bör du ha riktad mot landdelen (solplats). Vad har du för uv-ljus?

Har du täckglas på karet? Svårt att se på bilden, men det ska bort isf. Fixa gärna till någon grotta/gömställe, det brukar uppskattas.

Hur länge kan de va utanför akvariet?

De kan vara utan vatten länge - mina paddor kan ligga i timtals och njuta på sin solplats. Dock bör man inte hålla på att plocka ut dem i onödan, såvida inte det gäller att ta ut dem i utehägn/damm under sommarhalvåret.

Vad mer kan man ge förutom det foder man köper i djuraffären?

Om det är en pseudemys så är de nästan till 100% vegetarianer. Då funkar det bra med diverse ätliga (blad)växter - både land- och vattenväxter. När det kommer till den animaliska biten kan man ge diverse vattendjur samt insekter/mask.

Kan man se om det är en kille eller tjej?

Jag vet inte riktigt om Gösta är lite för liten än för att säkerställa kön på. Men passa på att lägga in ett svanskort på sköldpaddsforumet om du ändå ska artbestämma hen.

Har de glädje av en kompis?

De klarar sig finfint ensamma, men det kan vara trevligt att ha två eller fler av samma art. För att minimera risken för bråk bör man satsa på honor eller en hane med flera honor.

En artikel här inne som är inriktad på trachemys scripta, men det är även lite allmän info angående vattensköldpaddor.

En givande sida om vattensköldpaddor.

MammaMonica
0

Hej Å ett JÄTTE TACK till dig Saga, sist jag va in här så va jag så nyfiken på svaret, så jag totalt glömmde att TACKA dig.. Ber jätte mycket om ursäkt för de..

Gösta har i dag ett större akvarium, med en stötte land del, där han ofta kryper upp å poserar i de allra märkligaste stilar :)

Ska sätta in bild, då jag tagit en ..

Å JA du hade rätt om att jag hade gladen på, men de åkte AV så fort jag läst detta :)

Ska åxå ta de bilder du sa och lägga in på forum du gav :)

Åter kommer då jag fått svar från dem:)

Igen ett stort ursäkta för jag va så ohyffsad att jag inte TACKADE dig :)

Å de sena svaret, har inte kunnat logga in då jag hör å häpnad GLÖMT mitt användar namn & lösenord.. snurrig, virrig, varrig …:(

// Monica

Saga85
0

Glad

Inte ska du ursäkta inte. Lycka till med paddan din och hoppas du får svar från "de andra".

fia-mia
0

Kan du inte lägga in en bild på nya akvariet?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

MammaMonica
0

Visst kan jag göra de :)

Gösta som nu mera heter Göta fick sig en kompis i går, en Molly från omplacering här på iFokus.

Matte till Molly va mycket kunnig på dessa små sköldisar, och hon mena att Gösta faktist är en Flicka :)

Härligt med alla dessa Mattar/Hussar som så gärna delar med sig av sina kunskaper :)

Se om jag kan få någon bra bild på dessa tu & Nya akvariet :)

MammaMonica
0

Nya Akvariet .. Å Gösta, som nu heter Göta & nya kompisen Molly

MammaMonica
0

En till