Rengöra terrariumet
Det är så att jag hade tänkt rengöra mitt terrarium. Och jag undrar om man får använda något medel eller nåt om man ska rengöra inredningen? :)
Klorhexidin är ett bra desinfektionsmedel, finns att köpa på apoteket. Späd ut det i vatten (vet tyvärr inte hur mycket) och ha det i en sprayflaska så går det smidigt att fördela det på olika ytor.
Okej, så man kan inte använda nåt man har hemma bara? Typ diskmedel eller liknande? :P
Jag är ingen expert på medel men diskmedel låter inte så bra. Jag brukar rengöra med vatten bara, men det beror kanske på vilket djur man har och hur mycket de smutsar ner. Plus att jag inte haft mitt terrarium speciellt länge.
Diskmedel kanske innehåller onödigt mycket parfym. Jag skulle i så fall absolut använda något ekovänligt och oparfymerat. Djuren lär inte gilla parfymdoft. Dessutom vill det till att du sköljer som en galning så att det inte blir kvar rester. En fördel är att det skummar - då ser du när det slutar skumma och då sköljer du väääldigt ordentligt efter att det slutat skumma och dessutom en extra gång.
Jag är inte expert men jag har rotat lite i det. Det finns särskilda medel för terrarier att köpa men de verkar lika giftiga som något annat. Ska det desificera så är det aldrig ofarligt och kräver ordentlig sköljning efter. Därför brukar jag använda såpa samt skölja jätteordentligt efter det och sedan tar jag en ren svamp eller borste (beroende på vad som ska rengöras) och skrubbar ordentligt bort ev. såparester med vatten. Ska jag ta i och decinficera så har det blivit apotekets ytdesifektion (läste om det på något forum eller i någon artikel) eller klorin. Kanske klorhexidin är att föredra?
…men rengöring av vattenskålen sker med vatten och borste och ibland med lite oparfymerat diskmedel.
Jag använder vanlig flytande såpa för att tvätta ur tömda terrarier. Inredningen tvättar jag med en gammal diskborste i ljummet vatten bara.
Desinficera terrarierna har jag aldrig ens tänkt tanken på att göra. Det tror jag är mer skadligt än till nytta.
Okej, det låter ju som att det kanske är bäst att bara använda vatten då :) Mina djur skitar inte ner mycket, men det kan ju inte skada att rengöra allt med vatten nångång.
Tack för alla svar :)
När jag sist städa mitt terrarium (var ett stort behov då det varit en massa växter mm i det under längre tid) så använde jag hett vatten + milt schampo sedan hett vatten två gånger + torrtorkning.
Fått uppfattningen att desinfition är mera till skada än nytta ofta. Bör göras en gång om året kanske.
Okej :)