Leopardgecko-fråga!
Hejsan!
Jag har under en period börjat inreda ett gammalt terrarium som stått tomt och undanställt. Jag har använt sand + kokosmull/torv i botten. Även hittat en häftig ihålig barkstam som jag inrett med (inte klar med inredningen dock). Börjar nu fundera på vad som skulle kunna bo i terrariet.
Funderar lite på leopardgecko. Funderat på eremitkräfta, men blir lite avskräckt av att det låter lite krångligt. Sedan har jag hört att leopardgeckos kan bli väldigt gamla. Vill så gärna ha en krabbat som man kan ha länge.
Nu är det ju så, att jag har inrett med bottenmaterialet utifrån eremiter. Jag använde vattenberedningsmedel (för akvarievatten + eremiter) när jag blötteupp torvet och sköljde sanden.
Det är ju väldigt lite som man har i, men det är för att binda tungmetaller, ta bort klor mm (som jag förvisso inte vet om det finns i vårat vatten, men eremiter ska ha sådant i allt vatten).
Hur som helst, om jag skulle bestämma mig för leopardgecko, skulle bottenmaterialet funka då? Undrar framför allt om vattenberedningsmedlet är någon fara, att jag blötteupp torvet med vatten som beretts.
Tusen tack på förhand för svar! 
Undrar även om detta är en bra faktasida? =)
Puttar för min fråga! Någon som vet?
Hej! Jo, visst kan jag vara (ref: http://reptiler.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=14ea2407-8d68-4229-8e4f-f88453effe84&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup)
…efter förmåga :) - jag vill inte framhäva mig som en expert - jag har en enda liten leopardgecko och hon är också min första ödla… men "nördig" som jag är så har jag läst en del… så lite påläst kan jag medge att jag nog tycker att jag är.
Jaha - bottenmaterial…
Jag tror inte att vattenberedningmedlen är någon fara. Jag skulle inte rekommendera det i fuktgrottor och vattenskålar men litegrann i bottenmaterialen är nog ingen fara. Jag har använt aquasafe och aqutan till räkor och de lever. De är ju väldigt känsliga och simmar i det… så jag tror nog att en leo kan gå på den lilla rest som är kvar i bottenmaterialet.
Det finns mer att säga om bottenmaterial. En regel är att inte ha något som orsakar skada eller stopp i tarmarna om det sväljs. När ödlan jaga kan det slinka ner ett och annat. Antingen för att det kommer med av misstag när en insekt äts eller för att ödlan misstar det för mat. Grus faller helt bort. Gruskorn som ryms i munnen kan råka sväljas. Blänker kornen dessutom kan de ännu lättare misstas för en insekt. Sand är ofta ok. En kornstorlek på 0.8-1.2 mm har jag läst är den bästa. För stora korn fastnar och för fin sand bakar ihop sig till cement. Oftast rekommenderas inte sand för leo-ungar. De kan ha en tendens att äta av den och vanligast är nog att de går på papper tills de vuxit till sig. Det finns även vuxna leosar som äter sand… som min :/. Hon får bra mat och vitaminer och kalk och är inte sjuk… men hon stoppar i sig sand ändå. En sandätare kan inte få ha sand. Min leo lever i ett stenlandskap med fasadplattor (ser hyfsat naturliga ut) och riktiga stenar och rötter. Många använder bitar av balkongmatta istället (utan öglor som tår och klor kan fastna i). Jag har läst på tyska forum om blandingar av lera och sand och vatten som får torka till ett grävvänligt material. Med min sandätare har jag naturligtvis inte vågat prova detta - vilken deg det skulle bli i magen! Ja, det var väl vad jag vet om bottenmaterial… jo, jag lägger till en varning för så kallad kalci-sand (vet inte hur det stavas). Det hävdas att den är smältbar… men det tar väldigt lång tid för kornen att lösas upp så om de äts så lär det bli stopp i alla fall.
…och nu har jag tjatat om en massa annat bottenmaterial än det du har. Det är för att jag inte vet riktigt hur kokosmull och torv funkar. På minussidan står det faktum att det skulle kunna fastna i magen på en leo om den är benägen att få i sig det. En leo ska inte ha en fuktig miljö (inte ökentorrt heller för den delen)… Det är ett plus att det kan hålla lite fukt ändå… men nästa minus kommer om det är så att det dammar när det torkar lite. De skulle kunna ge andningsproblem och ögonproblem i så fall. jag provade bark åt min ödla under en tid innan jag hajade att hon kunde råka svälja en bit. Trots att jag sprejade terraiet med vatten varje dag blev hela hon dammig och särskilt benen och tassarna. Hon gillade inte bark! Ett plus är att det bottenmaterial du har nog är trevligt att gräva i - särskilt om det är lite fuktigare i botten. Då kommer ödlan att, under någon rot eller sten, gräva en trevlig, fuktig grop att spendera dagarna i. (Tänk på att stenar och annat inte får kunna rasa när ödlan gräver.)
Klart och redigt svar..? ;) Nä… inte ju… men det var i vart fall långt! ;) :)
#1 Du har hittat en bra faktasida. Det finns mer att veta och olika idéer som det är berikande att ta del av… så surfa runt. :)
Tusen tack Nooon2! =)
#4 Oo, vad söt! Hälsa tillbaka! =)
Jag har läst på till och från under ca 1 års tid. Så snart får jag nog slå till. Vill vara så påläst som möjligt innan jag skaffar en liten krabbat ju. =)
#3 Förresten. Kokosmullen är helt dammfri. Lite mera jordliknande, fast ändå inte, aa, svårt att förklara. =)
Den sälj i typ alla zoobutiker. Med en gul groda på omslaget. =)
Den är inte dammig i alla fall. =)
Bottnen är fuktig men inte blöt. Sand är det ca 50% av och den är finkornig, ca som du skrev skulle jag tro.
Tänkte ströa det sista av sanden ovanpå det som ligger i nu, då blir det fuktigare undertill. =)
Planterade idag in en söt bambu-planta. Liten och buskig. Så den kan man gömma sig bakom om man vill, och är en liten gecko. =)
Tänkte ha en liten stenhög med ganska rejäla stenar, som man ska kunna ligga och sola på.
Sedan en hörnskål, i ena hörnet, med vatten så den ska kunna gå ner och bada magen.
Samt en fuktlåda, den ska stå bredvid vatten-bad-drick-skålen. Hum…, uppfann ett nytt ord där. =P
Har även en ihålig bark-gren, superhäftig, ska använda den till inredningen också tror jag, på något vis. Frågan är, efter hand kommer ju ungen att växa och kommer kanske inte igenom hela stocken, kan den då vara farlig? Risk att magen skrapas? Tänkte att man ju kan klä in fuktlådan med bark annars, för att den ska smälta in i miljön. =)
#7 Kanske du lägger upp en bild sedan? Det låter fint! *nyfiken*
Nä, leon kommer inte att skada sig i den där stocken. En leo rör sig väldigt försiktigt - inget hasande eller kravlande. Den går försiktigt och smidigt med total koll på varenda muskel ända ut i tippen på den graciösa svansen. Jag tror inte att den kommer att försöka klämma sig igenom om den inte ryms.
Det du kan passa lite är som sagt så att tårna och klorna inte kan fastna i något trassligt, att ingen inredning kan rasa och att du inte planterar några kaktusar eller har några vassa kanter som ödlan kan råka rusa in i om den skulle bli skrämd…. och så inga giftiga växter…
… och så inget som är för varmt (belysning och värmematta) - ödlor fattar ju inte när de bränner sig.
… och jag vet en ödla (skäggagam) som inte fattade att den kunde drunkna när huvudet var under vatten - så ha en inte för djup vattenskål som är lätt att ta sig ur.
ps. Vår ödla har också en så´n "vatten-bad-drick-skål" (du har bestämt myntat ett uttryck :) … men hon nobbar den totalt… tror jag i alla fall. Jag ser henne aldrig dricka eller bada. Jag tror hon tycker att det räcker med det vatten hon hittar i fuktgrottan. … men vatten-bad-drick-skålen är visst fin att ligga och filosofera under - särskilt varma sommardagar :) ds
#8 Ja visst! När allt är klart. =)
Skönt att höra. =)
Vet du om denna bamboo är giftigt? Slog mig nu att det är en liten överkryssad gaffel på den lilla skylten.
Såg att du fått svar på detta i en annan tråd. Jag tror inte heller att den är giftig. det är nog bara för att man inte ska tro att det är sallad när man köper den.
Här är en sida med info om giftiga växter. Den gäller människor… det kaaan ju vara annorlunda när det gäller olika djur… men det är den enda sida jag hittat om giftiga växter så den går jag efter.
http://www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6225
#10 Tack så jättemycket! =)