Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 2512 ggr
PetiteFrancaise
0

syrsa tuggar

Jag har en flicksyrsa hemma just nu. Jag har lagt hennes mat på lite ugnsfolie, och hon sitter och tuggar på dess kant och smular ifrån sig foliet på marken. Hörnet på foliet är söndertuggat och överallt ligger små flingor av det. Varför gör hon så? Är det ett sätt för henne att sysselsätta sig? För det kan ju inte vara så nyttigt att äta ugnsfolie?

Pretorian
0

Blir lite nyfiken.

Varför har du serverat hennes mat på folie?

Varför inte bara ha henne i sin låda eller vad du nu använder som bo med äggkartonger och liknande?

I mina lådor för syrsor utöver "inredning", så skulle jag aldrig slänga ner folie eller något liknande..

Jag öser bara ner maten i lådorna.

Trollhassel
0

Syrsor tuggar på lite vad som helst. De gör liksom så. Kan inte tänka mig att hon äter folie. Hon tuggar säkert bara bitar av det.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

slowfox64
0

håller med #1, lägg maten i burk lr något annat, det finns billiga plastunderfat till blomsterkrukor som du kan använda, jag lägger maten direkt i lådan, går bra det också. dom behöver protein och salt så ge dom det i form av kattmat lr något liknande.

PetiteFrancaise
0

Jag ger henne maten på folie eftersom jag som underlag i hennes box har hushållspapper, och då blir det så äckligt att lägga grönsaker och sånt direkt på. Och jag har inte direkt nån burk som passar så jag gjorde som en liten tallrik av folie. Trodde inte att sånt spelar nån roll eftersom det blir typ samma sak. Och har inte varit med om att syrsorna brytt sig om foliet tidigare.

Och hon får både hundmat, grönsaker, havregryn och vatten. Vilket funkar bra att ha på folie. Behövs inte diskas heller; bara att slänga ut efter några matningar och vika en ny.

Oilers
0

Hahahaha….ännu en väldigt rolig tråd av PF. :)

Kan du inte ta en bild av dina små "tallrikar"?

AndreasS
0

Jag skar till från en gammal pet-flaska 0,5l och tog botten på den och gjorde det till foderskål till mins sysor som jag hade som foder till min skäggis jag hade.

Det mina fodersysor fick var kaninpellets, fiskfoder, havregryn och apelsinklyftor.

Sen hade jag en likadan skål till en bomullstuss som jag fuktade ordentligt med vatten.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

MajaL
0

Vad är hon för syrsa? Har själv en bönsyrsa, Ylva. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
0

Jag använde bullformar av papper till syrsornas mat. Om den blir lite fukigt och tar åt sig av maten så äter de papperet. Kanske är det någon lukt eller smak som kommit på folien? Om du vill ha någon vattentät engångsprodukt att ha maten på så kanske mazarinformar i folie passar? Det är ju rätt tjock folie och svårare att tugga på.