Hur snabbt förbrännner geckosar sin mat?
Hej!
Jag undrar hur lång tid det tar innan en gecko har förbränt sin mat och det kommer "ut".
Hade varit bra att veta eftersom min ena gecko inte mått bra, misstänk förstoppning, så jag hade velat ha ett hum om vem det kan ha varit som skitit. Eftersom den ena är frisk och skiter normalt, men den andra har inte ätit på veckor, men har fått parffin olja eftersom jag misstänkte förstoppning.'
Dagen efter såg jag att det var 3 skitkorvar i deras hörna. Hade velat kunna klura ut om det är från båda eller bara den friska.
Hej!
Man matar de ju minst 2ggr/vecka, så det kan nog variera hur mycket de bajsar. Det är bara en gissning från en som är på väg att skaffa leop-gecko dock. Försöker suga upp fakta som en tvättsvamp innan jag skaffar de. =)
Är den andra slö i övrigt? Är den aktiv och pigg? Är den spänd över magen?
Okej :)
Alltså, hon är ju slöare än den andra. Men eftersom dom är aktiva på natten så kanske det inte är så ovanligt. Jag har inte märkt att hon är spänd på nåt sätt, men vet samtidigt inte hur det ser ut om hon skulle vara de. Hon ser nästan likadan ut som min andra så jag tror inte att hon är spänd.
Det är ganska stor skillnad i deras beteende på ett sätt, min hane är mer ute och rör sig och ligger framme och "värmer" sig, medan honan mest gömmer sig på den kalla sidan under dagen och ibland går och kryper in under stocken på varma sidan.
Hon har inte ätit på ca 5 veckor så jag börjar bli orolig. :S Medan min andra är ett matvrak.
Varför jag undrar hur snabbt dom förbränner är för att dom fick mat i torsdags och på fredagen så låg det skit i deras hörna. Honan som jag misstänker är sjuk fick även paraffin oljan på torsdagen och då undrar jag bara om det kan vara så att det är hon som skitit eller den andra. Eller båda då :P
Oj, 5v. är ganska lång tid. Man kan ju alltid ringa och rådfråga veterinär.
Det är inte ovanligt att de är slöa och "gömmer sig" på dagarna. Så det beteendet i sig tror jag inte är så onormalt.
Det kan så klart vara båda. Jag tänkte skaffa bara en, känns skönt så man kan hålla koll på den lilla rackaren. =)
Men ring och rådfråga veterinär om du känner dig osäker.
Jag har en våg här hemma, införskaffad så att jag ska kunna väga min, det är ett tips. Väg någon gång i veckan så kan du se om något ändras drastiskt.
Om du är säker på att hon inte ätit på 5v. så skulle jag oroat mig. De ska äta 2ggr/vecka minst.
Testa ta ut henne ur terrariet och bada henne i en balja med grunt ljummet vatten. Det stimulerar "bajsreflexen". De bajsar gärna i vatten i naturen.
Okej, jo jag är säker eftersom jag alltid kollar när dom äter.
Jag har provat att bada henne, men då hände det inget. Fast jag hade in i henne så länge, men hon är inte mager och ser ut att ha tappat vikt.
Det är svårt att se på hennes svans om den är smal eftersom när jag fick henne så hade hon tappat den en gång. Så nu är den ju väldigt kort och rund.
Men ska kolla upp nummret till veterinären och rådfråga. Eller kolla med en lärare på min skola, jag går på en naturbruksskola och det var från den jag fick ödlorna ifrån så hon kanske vet.
Om hon inte värmer sig så går matsmältningen långsammare. Blir hon för kall kan maten hinna ruttna i henne innan den kommer ut. Det är naturligtvis inte alls bra. Kanske värmeplatsen inte räcker till? Får hon lov att använda den för den andra ödlan? Kanske temperaturen inte stämmer. Kan det vara så att det är personligt vilken temp som passar? Min ödla lät bli att värma sig när det, enligt henne (inte boken och termometern, blev för varmt. De kanske kan vara så? …eller så kanske det är för svalt för henne? En annan fråga är om hon får lov att äta för den andra ödlan. Den kanske är så dominant att hon inte kan/vågar/får ta mat. Har hon aldrig mat i magen så behöver hon kanske inte värma sig. Då är det onödigt och ökar bara energiförbrukningen. Det kan ju också vara så att hon snart ska lägga ägg. Då minskar matlusten. Detsamma gäller vid öms. Dvalningtiden är väl inte kommen riktigt… men hon kan kanske ha en egen idé om när den ska börja. Under dvalningtiden kan en leo bestämma sig för att inte äta även om man inte minskat temperaturen ännu.
Om du misstänker förstoppning så rekommenderar jag ångbad - http://reptiler.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=41d8c3dd-9c25-4a7a-bb82-6908dc7fdcc4
Tillägg: Jaha, ehm ursäkta. Upptäckte ju nu att det var dig jag rekommenderade ångbad sist + pratade om en massa olika anledningar….
Menar inte att tjata - är bara en smula senil :) Sorry!
Okej, men hon brukar värma sig. Den andra ödlan verkar "snäll" mot henne, det kan även hända att om ligger bredvid varandra ibland. Hon har ätit förut när den andra ödlan har varit med men han tar maten om han får chansen. Men jag började ta ut honom när honan skulle äta för att hon skulle hinna få ta maten och det fungerade ända tills hon började vägra äta.
Ömsningen tror jag inte det beror på, hon ömsade senast för någon dag sedan.
Men det är lugnt ;) Har provat att bada henne som sagt, men hade henne inte i så länge.
#5 Du låter kunnig. Du kan inte svara på min fråga? =)
#6 hm… vad beror strejken på då? Vad matar du med? Hon kan ju vara kräsen. Har du bytt mat nyligen?
Kanske du ska pröva fresta med något nytt? ..eller gammalt och invant?
På tal om att min ena ödla inte ville äta så provade jag med en kackerlacka. Och tro det eller ej, men efter 5 veckor så äter hon en kackerlacka, men vägrar äta syrsor. x)
kan dom bli sådär? Att dom helt plötsligt inte vill ha sin mat mer men äter annan? Det senaste hon åt för 5 veckor sen var en kackerlack. :P och nu när jag provade igen så åt hon.
#9 Jo, dom kan ju bli såna :) Nyckfulla varelser. Ibland ska det vara samma-samma… och så gör dom sådär se´n! Jag har tänkt att ödlan kanske blir biten eller mår lite tjyvens någon dag och se´n kopplar samman det med den sortens kryp… eller så är det bara nyckfulla? De är ju inte sådär snabba på att lära sig saker…? eller gäller det inte vissa saker? …eller så är det bara nyhetens behag som får dem att äta igen.
Haha jo. ;) Men det konstiga är att jag provade med en kackerlacka först som hon slukade och sedan en syrsa som hon vägrade ta, sedan en kackerlacka igen som hon slukade. x)
Så, jag tänkte att hon fick ju smaka en kackerlacka för 5 veckor sedan och det var efter de hon slutade äta och nu när jag provade med de igen så åt hon. Verkar som att hon ändrat sin syn på syrsor!
HOppas du har kackerlackor nu då så det räcker ett tag tills hon ändrar sig igen ;)
Haha, jodå!
Problemet är att jag har en avelsgrupp på ca 60 stycken i olika storlekar, jag vill inte att hon ska äta upp alla som är tillräckligt stora för henne, för då minskar gruppen :P
+ att hon som jag köpte av sa att dom förökar sig bäst när dom är många och i olika storlekar.
Dom har än inte börjat föröka sig.. Vet inte hur länge det dröjer.. ;)
#13 Ah… ja kackisar kan vara litt sega i början. Hav tålamod! :)
Har du provat bjuda på zophobas då? Vill hon äta det?
En fundering - kan det vara så att din ödla klurat ut att det finns kackisar i närheten (lukt och ljud) och väntar sig att få äta såna… och så kommer du och bjuder på något helt annat - syrsor! Kan det vara därför hon vägrar? …eller tror jag för mycket om ödlehjärnor nu? Har du provat med en halvvuxen syrsa? Min ödla vägrar som sagt att äta syrsor som är vuxna - illaluktande och "träiga".
Jag vet inte hur många kackisar jag har… det är nog nåååågra fler än 100 men inte fler än att de kan leva i två petboxar. Jag har inte varit och köpt syrsor på länge. Jag har nog tänkt göra det men det har inte blivit av och det har inte känns jättenödvändigt - jag har ju kackisarna att bjuda på istället. Bättre mat lär de ju också vara. Jag tror att de har kommit upp i ett det antal kryp som nödvändigt för att vi ska vara självförsörjande (- en endaste liten leo som ska ha) och jag misstänker att de forsätter att öka i antal. Där är massor med ungar! Det vore kul att veta hur många krypen är… men det känns en liten aning besvärligt att ta reda på.
När jag matar med kackisar försöker jag att i första hand mata med hanar. Honorna får leva för att växa upp och producera fler ungar. Det syns väldigt tidigt på dem vilka som är hanar. Hanarna är smala, honorna är rundare. Jag har inte läst om det eller på annat sätt fått några garantier för att man kan se vilka ungar som är vad men jag tror inte att jag tror fel. Det är en så pass tydlig skillnad.
Håller tummarna för att det går bra med dina kryp (självklart gör det det) och att de kommer igång med barnaproducerandet snart (Det kommer. De är nog redan på gång men det tar väl lite tid innan det syns)
:)
Okej, ja jag har krypen nära terrariumet så.. x)
Får hoppas det syns några fler små där i snart.
Tack! Jo, jag tror det kommer går bra också.. Jag följer alla rekommendationer om hur man föder upp dem på bästa sätt, så får väl se då ;)