Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3581 ggr
cosmonita
0

Mat vid ömsning

Jag har lärt mig att ormar inte ska äta mat vid ömsning och det låter helt rimligt.

Men om man som jag matar majsormen en gång i veckan och när det är dags för matning så ser jag att ömsning är på gång och ormen är blek med hinna framför ögonen, är det ok att vänta fast det tar kanske dubbelt så lång tid eller lite mer innan ormen får mat?

Känns som att han svälter om han från att normalt ätit var 7-10 dag till att få vänta i kanske 14-21 dagar. Men ormar kanske är så tåliga att de klarar det?

Schnigel
0

Har också hört att man inte ska mata vid ömsning. Men om man tänker så här att när de lever i det vilda så får de kanske inte mat var 7 dag utan det kanske går 10 dagar nån gång och 5 en annan, det är ju inget kylskåp. Glad

[iurochskur]
0

Jag matar mina ormar var 14:e dag (dom två på 2½ år) och 1 ½ åringen får mat var 7:e dag ca.

Mina ömsar alltid så lägligt att dom inte gör det mitt i matnings schemat. Varför ska man inte mata vid öms?

[peter54]
0

En majsorm klarar att vara utan mat ett halvår, så en överhoppad matning spelar absolut ingen roll.

Det är en god idé att inte mata med jämna intervall, variation är mycket bättre eftersom det efterliknar hur det funkar i naturen bättre, precis som Schnigel säger.

Dock är det så att en del ormar accepterar mat trots att de är i ömsfas, medan andra matvägrar. Om de äter trots att de ska ömsa, är det inget farligt och man behöver inte oroa sig över det.

[iurochskur]
0

#3 Det var det jag tänkte, att dom antingen matvägrar vid öms eller så äter dom som vanligt. Mina har aldrig vägrat äta.

cosmonita
0

Tack för svar. Jag trodde att det kunde på något sätt vara skadligt att ge ormen mat vid ömsning dvs att ormen inte kunde smälta maten eller dyl. Men då vet jag att det varken är farligt att vänta eller ge Glad

Jag tror också att det är bra att inte ge för regelbundet så jag ska variera lite mer. Men jag vill ju inte att "slangen" ska svälta så jag vill inte vänta alltför länge…

Oilers
0

cosmonita - Tror du på allvar att ormen skulle svälta om du inte matade den på ett par veckor?

Det är sällan jag blir irriterad men nu blev jag faktiskt det.

Nu har irritationen gått över. :-)

cosmonita
0

#6 Vad bra att det gick över så fort Glad

Nej, jag vet att en orm kan vara utan mat bra länge. Men om det gått ett par veckor så tror jag att min orm är jättehungrig, särskilt när jag ser på hans beteende att han börjar leta efter något ätbart.

Men det känns skönt att veta att det dröjer länge innan han svälter, särskilt så vet jag det nu efter att jag frågade.