Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 5593 ggr
musicpanda
2010-02-11 23:37
0

Blomflugor

Jag blir så irriterad över alla blomflugor som börjat etablera sig inne hos mina horngrodor, finns det nånting jag kan göra för att ta kol på dem? Läste en gång om att en köttätande växt kunde vara ett alternativ om inte grodan börjar bråka med den.. -__-' Ibland kommer ju blomflugorna ut i lägenheten också, visst dom är ju inte i närheten så jobbiga eller envisa som bananflugor men: me don't like!

Trollhassel
2010-02-12 11:39
0

Ja, kötis är ju ett alternativ om inte grodan förstör den. De varianter som inte är klibbiga i alla fall. Om grodan får klibb från tex. sileshår på sig så är det nog inte så lyckat.  Köttisarna behöver en del ljus för att hålla sig fina och växa, men du kanske har bra lyse hos grodan.

Annars tycker jag att du ska göra helt rent hos grodan och hoppas att de inte kommer på nytt. Blomflugor är ju inte farliga, men ganska störiga.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

musicpanda
2010-02-13 15:16
0

#1 Okej då har jag bara en fråga kvar. Vart hittar jag en köttätande växt?

Trollhassel
2010-02-13 15:18
0

#2 Blomsteraffärer kan ibland ha köttisar. Om du inte hittar något bra där så finns brutalablommor.se

Med Vänliga hälsningar

musicpanda
2010-02-13 15:27
0

#3 Nice tack för dina svar :)

Trollhassel
2010-02-13 15:35
0

#4 Så lite så. Hoppas du hittar något bra. Brutala blommor har allt man kan önska i kötisväg. Riktigt bra firma.

Med Vänliga hälsningar

MajaL
2010-11-24 14:56
0

Jag köper gärna några flugor av dig om de är typ i bananfluge-storlek? =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
2010-11-25 10:55
0

Jag har två små nepenthes. De har gott om "flugfångar-blommor" men de är inga effektiva flugfångare för det. Jag tror du måste ta till andra metoder. Dessutom tror jag att grodorna lätt trampar sönder blommorna. Jag vet inget om grodor men jag tror inte att blommorna tål just något slitage.

Mitt tips är att du istället köper sånadär klistriga remsor som man har i fönstret som flugorna tycker luktar gott och fastnar på. Jag har en stadig population av sk sorgmyggor (små svarta) som jag bekämpar väldigt effektiv med dessa klisterremsor i fönstren. Ibland på sommaren kommer det, med frukt, in blomflugor också. De fastar också på remsorna.
Se bara till så att grodorna absolut inte kan komma åt klisterremsorna. Skulle det fastna så skulle de nog förlora skinnet om du försökte få loss dem.

MajaL
2010-11-26 14:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min GIGANTISKA Nephentes Rebecka älskar flugor och drar de till sig riktigt effektivt. Har haft henne i några år, vill påstå att hon är ganska bortskämd, är snart 2 meter lång, växer så det knakar (sett sådana som de kapat i butiker dock, som är betydligt mindre).

Tog in henne från Grekland, då var hon ca 2dm hög och såg lite skruttig ut. Men när hon kom hem så blev det allt fjutt på henne, hon får stora koppar som kan bli ca 1dm långa där krypen hamnar.

Jag matar henne extra med mygglarver dock, så som sagt, en bortskämd växt, lägg märke till att jag säger "henne" till exempel. FlörtSkrattande

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
2010-11-26 14:41
0

(En bild till)

Men som sagt, jag skulle verkligen bli glad om jag kunde få köpa eller få några flugor av dig! =)

Står så klart för porto i så fall. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
2010-11-26 15:50
0

MajaL Vilken art är den? Har haft en liknande planta.

Med Vänliga hälsningar

Nooon2
2010-11-26 17:47
0

#8 Den ser ju ut som en av mina! :) Kanske min också småningom blir så stor? Jaså du matar den extra… det kanske kunde få min att växa lite fortare också… tror du att man kan mata med vilken litet kryp som helst? Hur blir det om man råkar övermata? Hur mycket är för mycket? Hur mycket matar du?

Trollhassel
2010-11-26 18:33
0

Om man matar för mycket och för ofta så ruttnar blommorna. De måste hinna smälta bytet innan det börjar ruttna och då får det inte vara för stort. Det är nog bra att sticka till dem en fluga ibland men man ska inte överdriva. Det går ju åt energi även för att byta ner flugor. Hur mycket som är lagom varierar mycket mellan arter men man bör inte ge för stora kryp. Mina har klippt getingar och halvstora syrsor utan problem men större än så kanske är onödigt att testa med.

Med Vänliga hälsningar

[peter54]
2010-11-27 13:43
0

Annars finns ju ett fint recept till en blomflugefälla. Man blandar 1 matsked vinäger med en matsked flytande honung och tillsätter några droppar diskmedel.

MajaL
2010-11-27 13:59
0

#10 Det är en Nepenthes Rebecka.

Sedan är ju Rebecka en underart i släktet Nepenthes, det finns mängder av olika Nepenthes.

#11 Beror på vilken av arterna Nepenthes det är. Lägg ut en bild så kanske jag kan se vilken det är.

Jag matar min med mygglarver (upptinade). Man kan göra det (några i varje, men mycket sällan) om man inte har flugor eller annat att tillgodo gå. Man kan ge vilket kryp som helst! :)

Matar man för mycket så skrumpnar kannan ihop och man kan känna en frän doft från just den kannan. En mask är väl max vad man kan ge, det beror lite på storlek också förstås, men till en riktigt stor kanna, ca 13cm, inte mindre.

Jag ger några stycken mygglarver till var kanna. Beroende på storlek som sagt. Även beroende på plantans storlek, en större planta kan ta om hand och förbruka mer energi än en mindre. Jag har även en liten som jag aldrig skulle kunna mata så mycket, den klarar det själv. :)

Man ska tänka på att ta bort dåliga muggar, såna som håller på att bli dåliga, det är onödigt att de sitter och tar energi då det även tar energi från plantan att bryta ner/vissna.

Så väck med dåliga muggar så ger de plats åt nya friska. =)

Extra ljus kan vara bra att tillföra till vissa Nepenthes, inte alla dock. Då speciellt under vinterhalvåret. Min N. Rebecka får ha sin lampa igång dagtid nu på vintern.

#11 Fråga på om du undrar något mera, kul med flera intresserade av just dessa växter! =)

Om ni tycker att det inte är relevant för tråden så säg till. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
2010-11-27 14:58
0

#14 Jo, jag vet att det finns massor. Men är Rebecka en art? Det måste väl vara en hybrid då? Eller heter den Nepenthes rebecka? Visste inte att det fanns någon ren art som heter det.

Googlade…nu sår jag att Brutala blommor fått in N.rebecka. Alltid lär man sig något nytt.

Den fanns inte på marknaden när jag höll på.

Med Vänliga hälsningar

MajaL
2010-11-27 16:36
0

#15 Vet inte hur vida det är en hybrid, men det skulle nog kunna vara så. Men det finns ju mängder av olika Nepenthes, många som är naturliga hybrider. Tror inte den är "fram exprimenterad". ;)

Japp, de har den visst, har tänkt beställa en N. Miranda från de i framtiden. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
2010-11-27 19:18
0

Ja, de är schyssta. Åk dit och handla, det är en upplevelse!

Med Vänliga hälsningar

Nooon2
2010-11-28 00:32
0

#14 och #12  Ok! Tnx för bra info! Ska börja mata mina Nepenthes :)

Nooon2
2010-11-28 12:01
0

"#11 Beror på vilken av arterna Nepenthes det är. Lägg ut en bild så kanske jag kan se vilken det är."

Japp - här kommer några bilder :) Jag har som sagt två olika. Vore roligt att veta precis vilka arter det är. De växer i den jord/torv jag fick dem i + lite trädgårdstorv. Nedersta centimetrarna av krukorna är nedsänkta i akvarievattnet. Det verkar funka… men jag undrar ändå om det är något jag kan ändra så att det blir bättre?

MajaL
2010-11-28 13:30
0

Den till häger har inte ludet skaft? I så fall kan det vara en N. argentii. Men jag tror det är en N. ampullaria (m).

Är den lik din?

Den till vänster är lite klurigare, du har ingen större bild på den?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
2010-11-28 13:44
0

#20 Tack för att du hjälper mig få reda i detta :)

Jag tycker inte att det stämmer riktigt med ampullarian.. den har så stor öppning och tunna kanter och locket på den jag har viker aldrig upp sig sådär mycket.

Jag bifogar några bilder till. Hoppas de gör det lättare att se.
Den till höger är inte utvuxen än och har inte riktigt fått den mörkröda färgen som du kunde se på den förra bilden.

Nooon2
2010-11-28 13:53
0

#20 bilden i #21 är 1000px bred och några pixlar fler på höjden. Öppna den i ett eget fönster så ser du mer.
(När du klickar på länken i inlägget får du se en storlek som är anpassad till din skärm. Om du högerklickar på den och väljer kopiera bildadress och klistrar in den adressen med Ctrl-V i adressraden på ett nytt fönster så får du se bilden så stor som den är. Lättare att se då. :)

MajaL
2010-11-28 14:01
0

De ser så bekanta ut, båda två. Speciellt den runda. Har den ludet skaft ut till kopparna?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
2010-11-28 14:07
0

#23 Njaäe… eller ja, det är inte slätt och blankt… det är mycket,mycket korta och fina hår… blandens kanter har samma mikrosmå hår… kanske bladens yta också har dem… eller så är det på ytan damm - jag har inte våga dammtorka dem ifall det är fina hår som liksom på en älghornsbräken är där för att skydda plantan mot uttorkning och/eller för starkt ljus. I vart fall är blandens kanter och de där skaften klädda med mikrosmå hår.

Nooon2
2010-11-28 14:20
0

#23 Tror jag måste ändra mig angående att min ena, den till vänster, skulle vara samma som den du har. Bladen har inte samma form och även om kopparna har likheter så har de också olikheter. Mest iögonenfallande är den "kant" kopparna har ungefär på mitten + att de är ganska smala nedtill. Den du har har en jämnare form på dem och de är rundare nedtill.