Frågor om snäckor
Jag funderar på att skaffa snäckor om ett tag, då jag får tillräckligt med plats, och undrar om någon har erfarenhet av sådana eftersom jag har några frågor.
1. Kan några sjukdomar spridas från snäcka till människa? Har hört att till exempel sköldpaddor kan smitta oss med något?
2. Vad är det för sorts kvalster snäckor kan få och hur kan man förebygga att de dyker upp? Kan kvalstren även gå på människor/sprida sig i hela huset eller håller de sig hos snäckorna?
3. Kan man beställa snäckor från djuraffär?
4. Hur många snäckbebisar blir det om de skulle para sig?
5. Kan man ha en snäcka ensam?
6. Om man skulle få jättemånga ägg, kan man då lägga ut dem i naturen på våren/sommaren? Klarar de sig själva och får man göra så?
7. Måste man tillföra extra värme i form av en lampa eller räcker det med rumstemperatur?
8. Kan man ha vermiculite som bottenmaterial?
Tacksam för svar!

1. Det sägs att snäckor kan bära på en mask som även kan gå på människor.
2. Det vet jag inte om det finns något. Vanliga "terrariekvalster" kan möjligen gå på snäckor och det vet jag inte hur man behandlar utan gift. De sprider sig inte i hemmet.
3. Ja, det kan man, men man köper dem billigare från privatpersoner.
4. Om de parar sig? NÄR de parar sig! ;) Båda snäckorna lägger mellan 10 och 200 ägg per kull beroende på art.
5. Ja, de är inte flockdjur.
6. Så får man inte göra. De kan sabba ett grönsaksland på nolltid men klarar sin inte i svenskt klimat året om. Lägg dem i frysen innan de kläckts i stället!
7.Rumstemperatur räcker bra.
8. Man kan ha det med det är bättre och billigare med torv eller vitmossa.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
1. Hur upptäcker man den masken, och kan man förebygga den på något sätt? Är den vanlig?
4. Så båda snäckorna lägger alltså ägg om (när) de parar sig?
5. Man skulle alltså kunna ha dem var för sig och sedan flytta ihop dem tillfälligt om man vill att de ska para sig? De blir inte "olyckliga" av att separeras efter att ha varit tillsammans?
6. Jag anade att man inte får, men jag tänkte fråga ändå. Hur länge ska de i så fall ligga i frysen?
8. Så det går att köpa sådan vitmossa som man har i adventsljusstakar till exempel? Jag har läst att man kan ha mossa i en del av terrariet och att det då ska vara fuktigare där. Ska man ha olika fuktighetsplatser; en som är fuktigare och en som är torrare?
Tack för svaren!

#2 Pussa inte snäckorna. Var noga med hygienen. Den är ovanlig men man upptäcker den inte eftersom snäckorna är bärare och inte bytet".
4. Ja.
5. De blirinte olyckliga. Du kan låta dem träffas när du vill ha bebisar. Obs! Vissa snäckarter lägger även obefruktade ägg utan parning.
6. Egentligen räcker det med 10 minuter men behåll dem i frysen i ett dygn så du är säker.
8. I ljusstakarna har man lav, inte mossa. Mossan plockar du i skogen eller köper torkad på blomsteraffären eller zoobutiken. Brukar finnas i hårt packade "puckar". Du kan med fördel ha flera olika "klimat" i terrariet så ser du vad din snäcka föredrar.
Med Vänliga hälsningar
1. Vad "händer" med en människa om de får masken? Kan man göra risken mindre att snäckorna får masken genom att duscha dem ofta, hålla rent och så vidare? Vad är orsaken till att maskarna kommer?

#4 Man kan få hjärnhinneinflammation om jag inte minns fel. Men ta det lugnt, håll hygienen bara så behöver du inte oroa dig.
Masken kommer från tropiska klimat så om de har den så har de den från början och får den inte i sverige om de inte har kontakt med andra snäckor. Det har ingen etydelse hur mycket man badar dem. Orsaken är väl den att det existerar en nematod som har snäckor som värddjur.
Med Vänliga hälsningar
Så det är inte farligt då? Kryper de typ in i kroppen på en? O_O
Då borde de inte ha det om man köper från en uppfödare i Sverige? Kan man upptäcka masken överhuvudtaget? Syns den på snäckorna eller på deras beteende?
Mycket frågor om detta men det är smartast att fråga innan man köper snäckorna. Så att man inte ångrar sig sen liksom..

Det är inte alls bra att få mask. De kryper inte in som maskar utan man får i sig eventuella ägg, mikroskopiskt små, om man inte håller hygienen mellan snäckrna och sig själv. Tvätta händerna efter att du plockat med snäckora men du behöver inte vara orolig.
Även svenskfödda kan ha mask för de är från början viltfångade i tidigare generationer. Masken syns ofta inte på snäckorna alls.
Med Vänliga hälsningar
Hej!
Snäckor trivs inte alls ensamma. Man ser sällan någon snäcka som är helt ensam och för sig själv, och när de vilar så klumpar de ihop sig bredvid eller på varandra. Dessutom höjs aktivitetsnivån mycket märkbart om man har fler än en snäcka tillsammans, så det är bäst att alltid ha minst två.
Sedan är det bäst att läsa på om snäckor och deras behov på en bra sida, beroende på vilken art du har tänkt skaffa. Om det är någon afrikansk jättelandsnäcka du har tänkt skaffa så är denna sida mycket bra. Olika arter ska ha olika mycket värme och luftfuktighet. Achatina fulica vill exempelvis ha rumstemperatur och ca 80% i luftfuktighet, medan Achatina achatina trivs bäst kring 27-30 grader varmt och kring 85-90% i luftfuktighet.
Jag vet inte vilka arter Trollhassel syftar på, men exempelvis Achatina fulica - som är den vanligaste arten att ha av ALS (Afrikanska jättelandsnäckor) - lägger mellan 30 och 1000 ägg per kull. Dessutom är alla snäckor hermafroditer som kan para varandra, och de kan lagra sperma efter en parning och lägga många befruktade kullar efter en enda parning.
Achatina iredalei är dessutom så kallade levandefödare, så de lägger inga ägg, det kommer levande snäckbebisar istället.
Ett annat råd är att undvika att sätta ihop A. immaculata tillsammans med andra Achatina-arter, eftersom immaculatorna äter på de andra snäckorna och skadar dem illa - ibland även dödar dem. Håll med andra ord immaculator med immaculator, och blanda inte med andra arter.
Har du hunnit skaffa några snäckor? Vilken art har du skaffat/är du intresserad av? :)
Själv äger jag sju A. fulica, fyra A. immaculata, fyra A. iredalei och en A. achatina (hans kompis dog inom en vecka efter hitkomsten, den blev nog dålig under transporten - han som fortfarande lever bor nu tillfälligt tillsammans med mina A. iredalei för sällskapets skull).
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#8 Det går ypperligt bra att ha snäckor ensamma. Inga problem. Har stor erfarenhet av Afrikanska jättelandsnäckor och har aldrig hört eller läst på en vettig sida att det på något vis skulle må dåligt av att vara ensamma.
Med Vänliga hälsningar
Av egen erfarenhet så var min Achatina achatina knappt synlig, någonsin, förrän jag satte ihop den med mina A. iredalei (i väntan på nästa gång jag kan få tag på A. achatina såklart). Nu ser jag "honom" vara ute och snigla rutorna tillsammans med de andra fyra snäckorna varje dag.
Dessutom står detta på petsnails.co.uk/care:
_"There are conflicting opinions whether it is detrimental to keep a snail in isolation. Some people report better health and faster growth but as I think most people would generally agree, snails kept together tend to bunch together whilst sleeping, indicating they are happier with other snails around."
_
Och det kan jag absolut hålla med om. Sedan har förstås alla olika åsikter och erfarenheter, du har din, jag har min och någon annan har en tredje, och så vidare. Det går förstås att ha dem ensamma, men de verkar inte alls trivas lika bra att gå solitärt som i sällskap med andra snäckor, och då tycker jag att sällskap borde rekommenderas. :)
Sedan är snäckor väldigt nyfikna av sig, så att ha sällskap är ett plus även där. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

Jag har inte dem erfarenheterna. Mina erfarenheter är dem att det kvittar. Det är nog lätt att föreställa sig att en snäcka kan vara "glad" eller "ledsen" men de har inte alls hjärna nog för de känslorna. Däremot kan de ju naturligtvis må bättre och sämre. Möjligt att de kan känna av närvaron av andra snäckor vilket får dem att "klumpa ihop sig" även då det inte är parning på gång men jag har väldigt svårt att tro att de är "kompisar".
Gjorde en etologisk obsevation på just Afrikanska jättelandsnäckor när jag pluggade. Segt jobb 
Kom fram till att aktiviteten ökade av värme, ljus och fukt. Dock tyckte jag mig inte se att det skulle göra någon skillnad om de är en eller flera. Men denna observation spänner bara över ett par dygn så den är ju föga tillförlitlig egentligen.
Med Vänliga hälsningar
Haha, fast jag tycker de är roliga. :P Särskilt när man duschar dem i kranstrålen, de är så söta då.
Min A. achatina låg bara under mossan dagarna i ända när "han" var ensam, medan han är ute nästan oavbrutet nu när han har fått sällskap. Förhållandena (värme, luftfuktighet och ljus) är fortfarande densamma. Jag önskar bara att jag kunde få tag i ytterligare ett par bebisar av hans egen art. Jisses vad jag längtar till sommaren, så att det går att skicka efter (annars vill jag helst att det ska vara vinter nästan hela året, nu är min favoritårstid). :) När jag stoppade in mina fyra små A. iredalei tillsammans med achatinan så kom han utsniglandes fort som attan för att se vad som stod på. Så himla sött. :)
Har förresten upptäckt att A. iredalei (i likhet med A. fulica) växer som ogräs, betydligt snabbare än A. achatina.
Min lilla achatina och hans tillfälliga sällskap:
Mvh,
Moa
Bjussar på en gammal kranbild också, med en av mina fulicor. ;)
Mvh,
Moa

Söta!
Med Vänliga hälsningar