Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2786 ggr
Busangardens
0

Ormart?

Hoppas detta är rätt forum att fråga i trots att frågan rör sig om en orm art i det vilda.

Det är nämligen så att när jag var 12 år gammal hittade jag en orm mitt på en bilväg när jag var ute. ormen verkade slö och jag var rädd för att den skulle bli överkörd. Så jag sprang fram till ormen och plocka upp den utan att veta hur man handskas med en orm. Jag höll den runt magen och  ett grepp nedanför huvudet.

Ormen var vit på magen och på sidorna samt på huvudet, den hade ett svart sicksack mönster på ryggen och klarröda ögon och nu menar jag verkligen klarröda. Den var inte längre än en linjal, alltså 30 cm och inte mer än drygt 1,5-2 cm bred.

Jag tog hem den ormen då den verkade må dåligt och var slö, jag ville då att min far skulle ringa efter viltvårdare eller veterinär då ormen verkligen verkade behöva hjälp men han blev panikslagen när han såg mig hålla i ormen och tog ormen ifrån mig och slängde ut den genom fönstret in i buskaget (vi bodde på 2a våningen). Jag grät floder när han gjorde det och sprang ut för att försöka hitta den men jag kunde inte se den någonstanns då. Sen den dagen har jag varit laddad i ångest och hyser lite agg mot min far som vägrade hjälpa ett djur men så har han alltid varit, jag har försökt hjälpa flera djur som barn bla fåglar, igelkottar osv men min far har alltid sagt ifrån och gjort sig av med djuret.

Hur som helst har jag alltid undrat vilken art den ormen var. Jag har varit inne på huggorm men efter att ha tittat på flera bilder om den och sett dess storlek så passar den inte in i bilden, den har samma färger och mönster men helt fel storlek och helt fel färg på ögonen samt att huggormar är ofta aggressiva vilket den inte var, utan den tittade på mig, luktade med tungan och gjorde aldrig något anfall för så slö att den inte hade orkat med det var den inte.

Jag undrar nu om ni kan hjälpa mig. Vet ni möjligen vad det var för art jag höll i? Huggormen passar ju inte in. 

obs: det var 12 år sedan jag hittade denna orm men ett möte jag aldrig glömmer.

Tarantula
0

Jag skulle säga att det är en huggorm, men inte en fullvuxen sådan.

//Niklas

Wassago
0

ja, huggormen e den enda svenska arten med röda ögon, att den inte högg berodde säkerligen på slöheten som kan berott på antingen sjukdom eller väderleken..

Trollhassel
0

Om det inte var en huggormsunge vet jag inte vad det kan ha varit men är 99% säker på huggorm trots att inte allt i din beskrvning stämmer med arten. Fint av dig att du ville hjälpa ormen! Skrattande Jag hjälpte också ormar när jag var liten och mina föräldrar blev hysteriska dem med. Haha!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler