Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 7261 ggr
Schnigel
1

Döda syrsor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har fått ta över våran gamla leopardgecko från min familj, och han vägrar äta något annat än syrsor. Själva problemet är att syrsorna dör väldigt snabbt, köper hem ca 20 st och hinner mata han med ca 4 och några dagar senare är resten döda. De ser ut som bara exo-skelettet är kvar av dem, och jag tror att de kanske äter på varandra, en såg det t.o.m ut som det fattades en bit på…

Har fått höra väldigt olika om vad man ska ge dem, att dem ska ha vatten med bomull för annars dör dem, att dem inte ska ha vatten för då lägger dem ägg där och dör av det. Har ibland gett dem frukt för det skulle va bättre än vatten med bomull, men då lyckas alltid en bananfluga lägga ägg där och så är boxen full med bananfugor. Kan ju va så att de dör för jag är dålig på att byta till dem just.

Skulle vara väldigt tacksam om ni berättar vad ni tror, och hur ni brukar göra? Glad

Sen undrar jag om ni har några bra tips på hur man kan få han att äta annat än syrsor, vet att min mor har försökt, kan det va så helt enkelt att han inte är intresserad av annat eller att det bara va dåliga tillfällen?

Nooon2
0

Vad har din mamma förskt få honom att äta istället för syrsor? *nyf*

Värst vad dina syrsor dör hela tiden då? Mina vill aldrig dö även om jag glömt en enstaka i en tom box så har den levt länge.

Frukt och grönt och havregryn och annat ska vara ekologiskt. Jag fick snabb massdöd när jag matade med gurka som skulle vara ekologisk inte var det. Undvik att få mögel (ex.vis frukt på havregryn möglar fort). Ge frukt i små bitar så att det hinner antingen ätas eller torka innan banan flugorna anländer. Sallad drar inte till sig bananflogor och är dessutom bättre för din ödla. Frukt är också bra men det är bättre att syrsorna ätit sallad istället dygnet innan ödlan ska få dem för att det blir mindre energi (=socker) åt bakterierna i ödlans tarmar. De kan annars växa till sig i antal lite för ohejdat. Vatten kan du ge syrsorna i en burk med papper som veke. Då blir det inga problem med äggläggning eller drunkning. Kan det vara rengöringsmedel eller andra kemikalier som dödar syrsorna? Skölj jätteordentligt. Bor de för varmt/kallt? Får de protein så att de inte tuggar på varandra? En död syrsa blir uppäten av sina kompisar men det bör inte vara någon allmän kannibalism annars om de får det de behöver. Det är klart att de kanske är så pass osympatiska att de biter varandra ändå men en frisk syrsa bör oftast kunna komma undan tycker jag.

Jättesöt ödla! :)

Paddiz
0

Vi brukar köpa 50 syrsor i taget och det dör kanske 3-4 st. De lever i ett plastterrarium och de får gurka, apelsin, äpple, morötter + vetekli, havregryn och RC Exigent.

Bananflugor kan vi få hos syrsorna under sommaren när det är varmt och då gäller det att byta frukt/grönsaker ofta eller lägga mindre bitar och oftare.

I höstas upptäckte vi att en av spindlarna fått "bananflugor" i sitt hem - men vid en närmare titt såg vi att det var minisyrsor - ca 300 st. Syrsan hade lagt ägg innan spindeln åt upp den =O)

Vi har ödlor, grodor och spindlar som äter syrsorna.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Schnigel
0

#1 Tack för ditt snabba svar! Tror hon har matat han med mjölmaskar eller va dem heter för några år sen men han ville inte äta. Har testat själv med pinkisar men han är inte intresserad. Ah okej får testa med lite ekologiskt då, låter iof ganska vettigt :p Och ska nog testa med sallad! Vad menas med veke? Nä vi brukar inte köra med något rengöringsmedel, kan det va så att dem är skitiga så de därför dem för? dem är ca 12 år gamla… Brukar ha dem i köket så ska nog vara lagom väl? Vad kan man ge dem för protein då? Dem har fiskmat men dem verkar inte så jätte intresserade av den.

Tack!

#2 Aha oj! Hur länge överlever dem då? Vad är RC Exigent? Ah vi hade en hel petbox där det svärmade av bananflugor… Haha oj :P Hur gjorde ni med dem små? :o

Paddiz
0

#3 RC Exigent är torrfoder till katt från Royal Canin. Är kattmänniska och tror att alla vet vad RC Exigent är =O)

Ibland äter djuren upp dom på fjorton dagar - ibland räcker de tre veckor - helt beroende på hur hungriga djuren är.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

[hyperiion]
0

syrsor vill ju aldrig dö:P
Rymmer en så får man lida länge efter om man inte lyckas fånga dom:P

Jag kör på frystorkade syrsor och min skäggis äter dom med samma aptit som levande:)

Mvh Elin

Schnigel
0

Jo vet har hänt när min mamma hade hand om honom, då rymmde en och vi hittade den under badkaret och den va över ca 1 dm XD

Nästa ödla jag köper ska också äta frystorkade :p