Adoptera en tarantella
Hej!
De är så att vi har fått en förfrågning om att adoptera en tarantella vid namn Greta (om de ens är en hona?)
Vilken art mer än tarantella har jag ingen aning om.
Färgen är väll åt ljusbrun/röd skulle jag säga.
Behövs de ett stort terrarium för den?
De terrariumet den har nu är 8-kantigt och kanske 20-25cm i diameter.
Ligger nån barkbit och en vattenskål i.
Om ni tror att de behövs större?
Vad äter den? Hur ofta?
Vad jag vet så äter den inte alls ofta, kanske 1gång imånaden.
Om de är normalt eller ej vet jag inte?
Ska de vara levande mat eller går de med död?
Vad behöver den för temeratur?
Lär man skaffa en saftig lampa eller går de bra med vanlig lampa, eller rent av om en lågenergi lampa ger rätt värme?
Kan den stå vart som helst i hemmet?
Kan den stå i ett livligt vardagsrum med film och musik som dånar, eller vill den stå i ett tyst kök eller sovrum och slappa?
Nära fönster eller i en hall känns osäkert eftersom de kan skifta för mycket i temeratur just där, eller?
Hon (om de är en hona?) är väldigt stilsam och har nog inte sett henne röa sig många ggr om ens alls.
Han som har henne har tagit ut henne nångång och då vevar hon väll lite med nått ben och visar truten.
Jag har haft Majsormar och strumpebandssnokar för många årsen i tonåren, så jag vet väll lite om terrarium och sådant iaf.
Men just spindlar och deras liv och hem har jag inte så mycket koll på.
Jag hoppas de finns någon vänlig själ där ute som kan svara på detta och ev komma med nått tips, så man vet om man ska ta på sig detta ansvar för lilla Greta.
Emil

Ser ut som en Gramostola Rosea.
Ha den i rumstemperatur och mata den med kackerlackor och syrsor så borde det bli bra.
Ha den hellre i ett lugnare rum.
Har settat hela dagen och tittat runt och kom fram till samma art jag med.
Kanske ha henne i köket eller sovrummet då och nån liten lampa som värmer?