Mina senaste tillskott
På reptilmässan köpte jag två majsormar. En Candycane och en Emeryi, som är en underart till majsormen tror jag. Ska få bli sällskapsdam, men hon har läcker teckning.
Lilla "polkagrisen"
Och lilla "prärievargen"
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Nu har de fått mat också. Vilka matvrak! Ingen tvekan där inte. De högg i sig maten som om de aldrig fått mat förut, men det har de ju. De är i alldeles för gott hull för att inte ha fått käk.
Wrooom!

Grattis! Fina!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tackar! Jag är jättenöjda med dem.
Wrooom!
Fina! Jag gillar präriemajsormen.
Oww den sista var jätte snygg. Älskar svart vita reptiler. XD
Präriemajsormen har numera egen artstatus. På engelska heter den "Great Plains ratsnake" (Pantherophis emoryi).
Tidigare räknade man den som underart till den "vanliga" majsormen, eller som majsormen också heter; "red ratsnake" (Pantherophis guttata guttata).
Arten majsorm var tidigare uppdelad i fyra underarter om man räknar nominatformen P. g. guttata. Där fanns utöver präriemajsormen också "rosy ratsnake" som då vetenskapligt kallades P. guttata rosacea, men som numera bara räknas som en lokal färgvariant av vanlig majsorm.
Kvar som underart utöver nominatformen är numera bara den mexikanska majsormen (Pantherophis guttata meahllmorum)
Så med andra ord är Prärie också en fullfjädrad vanlig majsorm? Men har inte de ett lite mer hetsigt temperament? Och vad händer om jag skulle para henne med tex en amel eller ghost?
Wrooom!
#7 Nej då missförstår du. Präriemajsormen är en annan art nu. Tidigare räknades den som underart till majsormen men inte längre.
Om du lägger ihop den med en majsorm, oavsett vilken färg, så får du en korsning. Sannolikt har man inom morfaveln redan använt präriemajsorm i linjerna för att "väcka" annars osannolika färgmutationer hos majsormarna.