Sköldpadda, är det något för mig?
Hej.
Jag är tolv år gammal och intresserad av de flesta djur. Rider och sköter om en häst och min mamma har en hund. Det jag undrar är, skulle en sköldpadda passa in i mitt liv? Jag går i skolan 8.20 - 15.30 varje dag, och på Söndagar är jag ju hos hästen. Om jag ska ha något eget djur så vill jag att det ska vara självständigt, är sköldpaddor det? Och är de över huvud taget lättskötta?
Och så det här med kostnader. Jag har rätt mycket sparpengar, men frågan är om det räcker till? Vad brukar en sköldpadda med tillbehör kosta? Mina föräldrar kan jag inte tänka mig att de vill hjälpa till.
Och hur mycket plats behöver en sköldpadda? Den ska ju förmodligen bo i mitt halvstökiga rum där det bara finns en alternativ plats som är ganska liten, omkring en halvmeter bred och kanske 90 cm lång. Jag vet ju att det finns olika storlekar, men skulle en ganska liten få plats här?
Och sista frågan om jag inte kommer på något mer, hur stor är risken för sjukdomar? Salamonella eller hur det nu stavas har jag ju hört talas om, hur allvarlig är den och kan den föras över till människor?
jag har två sköldpaddor. Det är nog de enklaste djur jag har haft iaf…
De kräver ett ganska stort akvarium, mina är inte land levande. Men när man väl har dem på plats så kräver de inte så mycket tid.
Jag har haft mina sen de va helt pytte små och de är väll en 10-12 år nu… och lever länge.. typ tills de är en 70 om man har tur (beror ju lite på sort med)
Själva sköldpaddan kan man nästan få gratis av någon som har lessnat, men man brukar iaf få köpa ett nytt akvarium för de flesta som har lessnat har inte haft tiden att göra det bra för sin sköldpadda.
Det är värt att kosta på en bra pump, för sköldpaddor skitar ner i vattnet rätt ordentligt. Jag har köpt en pump som står utanför akvariet och det håller rent så jag behöver bara byta vattnet 1 -2 gånger om året.
Sen vill de gärna ha mat oxå… Jag köper färdig amt så jag vet att de får i sig allt de behöver. Men jag ger dem även annat oxå.
Sköldpaddor är bra djur att ha då de klarar sig mycket själva. Man kan ex åka ifrån dem ett par dagar utan att det gör något, ställ en timer på lyset så kalrar de sig om du matar dem ordentligt före du åker.
Min akan även vara på land, så de brukar få vara uppe och gå på sommaren (på vintern har vi för kallt pågolvet tycker jag) De är nyfikna och följer med i det som händer i rummet där de står. Så jag tror inte de vill leva ensamma i ett rum. Man bör vara med dem lite iaf.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag hade en Box padda och han blev jätte gammal.
Jag ärvde honom av min Farmor när hon gick bort.
Det var lätt att ha honom. Han åt mager kattmat.
Det som är viktigt är att man har det ungefär 22-27 grader varmt och luftfuktigheten måste vara hög. Dessutom måste även landpaddor få tillgång att ligga i vatten.
Den behöver ganska mycket plats, om du inte tänkt ha den gåendes på golvet, annars får den inte tillräkligt med motion och det är jju inte rättvist mot djuret (vilket djur det är är) Dessutom är det viktigt med kalk.
Herpetologiska har information som är bra. sedan finns det böcker att läsa.
skaffa dig kunskap innan du skaffar djuret.
lycka till
#2 är inte land paddor mestadels vegetarianer?
kattmat lät inte som något att rekomendera vad jag har hört.. vart har du fått veta att man kan ge kattmat? Vet de som ger sina paddor köttbullar med, men det är för mkt kryddor i dem så det ska man heller inte ge.
~ Anneli ~

Box sköldpaddorna äter till större delen animaliskt! Men sen är väl kattmat kanske inte det allra bästa födan till dom men det funkar..
Sen kan måste jag tilläggga en sak - låt INTE sköldpaddorna springa runt på golvet,särslit inte om du väljer en landsköldpadda - dessa kan få felstälda eller brutna flor över att gå på golvet, bli stressade samt riskera att bli förkylda av evevtullt drag.
För vattensköldpaddor gäller ungefär samma sak. Att de dessutom inte har chansen att dyka ner i sitt trygga vatten ökar ju stressen.
_No way! Yes way!
En sak som skiljer reptiler mycket från andra djur är deras sjukdomar. Deras sjukdomar är myckat oftare överförbara till människor. Därför är det viktigt att alltid tvätta händerna efter kontakt med sköldpaddan.
#1 Vad är det för pump du använder? :)
Bra fråga. Jag delbyter ju vattnet i mitt akvarium… och endast allt någon gång ibland.
Minns inte vad pumpen heter
~ Anneli ~