Sköldpaddor
Har en fråga om sköldpaddor. Vattensköldpadda är det man ser på blocket och i djuraffärer. Men är det samma sort som kan vara på land också eller måste en vattensköldpadda vara i vatten större delen av sitt liv ? Vad är det i så fall för sort man kan ha mycket på land ?
Mvh Ellenfyrkant
En vattensköldpadda spenderar mest tid i vattnet (det är där den är mest aktiv, simmar runt, letar/äter mat, osv), men den ska även ha tillgång till land, där de kan ligga och solbada långa stunder. Land till vattensköldpaddor är ett måste, då de kan få svamp om de inte får chansen att torka helt med jämna mellanrum.
_No way! Yes way!

Var otydlig, menar plocka upp sköldpaddan och ha den på golvet tyyp.
Mvh Ellenfyrkant
Det bör du inte göra, av fler anledningar.
- Pga drag som så gott som alltid finns på golv och kan göra sköldpaddan förkyld.
- Onaturligt underlag som kan leda till skelettskador.
- Stressad sköldpadda - vattensköldpaddor har för vana att dyka ner i vattnet vid fara eftersom de är klumpiga på land. Utan vatten i närheten får man en stressad padda. Stress påverkar även det risken för sjukdomar.
En vattensköldpadda får inte ut något av att vandra runt på ett golv. I längden leder det bara till en mindre hälsosam sköldpadda. Däremot kan man gärna fixa ett utehägn under sommaren (med tillgång till en större eller mindre vattendel så att den inte torkar ut), naturligt solljus är bra.
_No way! Yes way!

men de sköldpaddor man ser som folk har "lösa" i lägenheten, är det felbehandlade vattensköldpaddor eller en annan sort ?
Mvh Ellenfyrkant
Tyvärr är alltför många vattensköldpaddsägare väldigt dåligt insatta i skötsel och hur man bör hålla sina sköldpaddor.
Vattensköldpaddor är inga sällskapsdjur såsom t.ex. gnagare, katter och hundar. De behöver få sina behov tillfredsställda i sin "bur" (akvarium, damm), inte utanför.
_No way! Yes way!

#5 du menar alltså att det inte finns ngn annan "tam" sort utan det är felbehandlade sköldpaddor som vistas löst i rummen ?
Mvh Ellenfyrkant
Ja. Jag ser det lika dåligt som att ha fel temperaturer, för litet utrymme, ingen landdel och inget uvb-ljus. T.ex. Misskötsel som misskötsel.
_No way! Yes way!

De finns landsköldpaddor son bara behöver en skål med vatten och en matskål plus en värme lampa och uvb ljus.

#8 Men de verkar vara mycket ovanligare isåf ?
Finns det sköldpadds uppfödare föressten ? 
Mvh Ellenfyrkant
Landsköldpaddsuppfödare finns det. Men inte heller landsköldpaddor ska hållas fritt på golvet, utan ha en låda som är inredd så att den är anpassad för sköldpaddans behov.
_No way! Yes way!

#11 vart ?
Mvh Ellenfyrkant
#12 Den blåa pilen ovanför texten är en länk.
_No way! Yes way!

#13 Det finns ingen sånt, för min ser det ut som ett helt vanligt inlägg, precis som detta.
Mvh Ellenfyrkant
_No way! Yes way!

#15 ok, tack
Mvh Ellenfyrkant
nån som vet hur många liters utrymme en gulbukad vattensköldpadda behöver i början när den är ca 5cm ?
#3 Min vattensköldpadda brukar få komma ut ett par timmar med jämna mellanrum. Och han älskar det. Går omkring som en hund och ropar man så kommer han (oftast iallafall ;) )
Och dom som ägde han innan mig hade också honom ute.
Det du skriver stämmer säkert, men det behöver alltså inte betyda alla. Min padda är som en liten äventyrare ;) Älskar att gå omkring & klättra och undersöka varje litet hörn i huset. Och på sommaren när det är varmt brukar han även få komma ut lite,
Men som sagt, alla djur är olika :)
Och en vattensköldpadda måste inte vara i ett akvarium 24/7 alltså.
Visst, har man en padda som blir stressad som du nämner osv är det ju en annan sak.
#9 Jag tror inte att landsköldpaddorna är så mycket ovanligare, däremot så mycket dyrare!
Jag skulle gärna ha en sån… men har varken råd eller plats. Så jag får nöja mig med mina två i vatten (som även dom får vara på land ibland och knata med i huset)
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus