Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 6258 ggr
sissie
0

Vilken färg?

Jag är nyfiken på vad min lilla tjej har för färg. Hon älskar att kura ihop sig som en kanelbulle högst upp på en gren som är stor som en femkrona. Hur hon kan hålla balansen där är en gåta, men hon lyckas.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Schnigel
0

Ser ut att vara en vildfärgad, orginal färgen så att säga :)

[peter54]
0

Nja, jag är inte så säker på att den färgen faller inom normalvariationen hos den vilda populationen. Den ser ut att ha mycket mer gult och mindre rött än vad som är normalt.

Jag har inget bra svar på vad den färgen skulle kunna heta, hm nougat kanske Flört

sissie
0

Jag ska fotografera henne i dagsljus och se om det blir mer hennes riktiga färg. Lampljuset ger nog henne inte riktigt rätt färg.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sissie
0

Här är två bilder på henne.

Dagsljus: (svårt att få bra ljus då det är ju för kallt för att gå ut i solen)

Med blixt:

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[peter54]
0

Ja bilder kan luras. På bild nr 2 ser den ju hyfsat normalfärgad ut eller vad man ska kalla det, men på sista bilden är hon ju blek igen.

Detta är anledningen till att jag helst väntar tills det går att ta ut ormarna i dagsljus för fotografering, även om det inte alltid går att vänta.

Glad

(Om detta är den orm som omtalats tidigare som tillhörande en viss specifik färgvariant så svarar jag nix pix.)

medde
0

#5 Yepp det är den.

Jag tycker att hon gör sig väl på den sista bilden i inlägg 4. Det är så jag känner igen henne, För på den första bildeni #0  blev det lite mycket gult i tonen. Men den understa är perfekt tycker  jag.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

fluffis
0

Bild #4 med blixt ser ut som en klassisk motley, nästan bandad. Hur gammal är den?

sissie
0

Ett och ett halvt år.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

fluffis
0

Har den vit mage? Bild?

sissie
0

Magen är vit med diffusa/ojämna/prickiga kanter till det röda.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

fluffis
0

#10  Okej, då håller jag fast vid klassisk (normalfärgad) med motleymönster i en bandad variant :)

Fast på ena bilden ser den ganska mörk ut, nästan som en blodröd. En blodröd har genen diffused i sig och ger det diffusa mönstret på sidorna och vit mage ungefär som även motley ger. En blodröd majsorm ändrar färg över tid och blir mer och mer mörkröd och mindre och mindre mönstrad.

BatmansMatte
0

jag tycker att den på den sista bilden ser ut som en

Outcrossed bloodred

men på den andra bilden ser den mörkt normalfärgad ut.

http://majsorm.nu/fargvarianter.html

medde
0

Då man i den här tråden i alla fall säga en sak, om jag förstår allt rätt. Majsormen är inte på något sätt en bloodreed? Vet att det sades i det hela att ormen skulle färga ut då hon blev äldre och ta uppta den riktiga bloodreed färgen. Att jag frågar är för jag vet att ormen är köpt (enl mig dyrt) som en bloddreed.

Då hon ser olika ut i färgen på bilderna, så är det bilden underst i #4 som den gör sig mest rättvisa.

[peter54]
0

Jag har ingen aning om vad den skulle kunna tillhöra för färgvariant. Glad

Följande är inte riktat till någon, bara en liten reflexion från min sida: Personligen har jag ett par synpunkter när det gäller hela, som jag uppfattar det, hysterin runt färgvarianterna och deras ofta högst ifrågasättningsbara namn och färgtillhörighet - som ofta, vad jag förstår, bara uppkommer för att man ska kunna ta mer betalt för djuren.

Jag tror att man skulle kunna minska ner antalet färgvarianter till 1/10 av vad som nu finns bara genom att rensa bort en massa namn som bara skiljer sig pyttepyttelite ifrån en annan, såpass att det egentligen är samma med olika ton.

I naturen har nästan alla ormar olika ton, men de heter inte olika för det. Sedan tycker jag att namnen ska vara begripliga. Vad betyder exempelvis "outcrossed bloodred"? Det går ju inte att förstå, än mindre att bestämma (uppenbarligen).

Jag menar, om jag hittar en huggorm som är lite blåaktig så kallar jag inte den för "outcrossed spaceblue" eller nånting ditåt. Det får väl för tusan finnas en gräns någonstans för vad man hittar på.

Det där uttrycket "färga ut" används mycket slarvigt tycker jag. Visst finns det en sån tendens hos en del morfer av majsorm, men ofta behåller de den färg som de har efter första ömsningen.

istället borde man i större utsträckning prata om att ormar "färgar ur" med åldern. Äldre ormar har aldrig samma färglyster som unga.

medde
0

Kan bara instämma i det du säger Peter54.  Att jag frågar är för jag tycker faktiskt det är så trist då man som nu har handlat en majsorm för dyra pengar, och vänt sig till en "större" uppfödare för att man vill ha just en bloodreed. Blir erbjuden denna orm som bloodreed och betalar en dyrt.  (Att jag "gnäller" på dyrt får stå för mig. Detta säger jag för jag har haft flera olika färger på mina i inte ens tagit ut hälften för dom vid säljtillfället)

Men nu har hon ju handlat sin lilla majstös  som nu skulle vara bloodreed, och den skulle färga ut som vuxen. Detta är ju nu tvärt imot vad du säger i ditt inlägg. Men om jag läser lite hårdare i ditt inlägg så kan man nästan fult säga: På något sätt är man nog lite blåst på affären…

[peter54]
0

Kolla den här länken, den beskriver rätt bra morfen "bloodred" Glad

http://iansvivarium.com/morphguide/bloodred/

medde
0

Men vad jag då tycker mig se, så är det en del bilder som ser ut som damen i fråga.

[peter54]
0

#17 Ja, frågan är väl bara om den kommer att "färga ut", eller om den blir som den är. Jag har för liten kunskap om majsormsmorfer och hur de utvecklas för att kunna svara på när i utvecklingen den förändringen ska ske.

Det förefaller som den "utfärgning" man pratar om här, är samma typ av "förmörkning" man ser hos många andra snokarter, fast här orsakar den en matt mörkröd färg istället för bara svartmurrig som det blir hos exempelvis hondurasmjölksnokar som blir äldre. Sissie får vänta och se helt enkelt.

fluffis
0

Jag håller med om att hysterin kring olika majsormsfärger är lite väl överdriven. Jag skulle själv inte vilja betala dyrt för en viss färg, i alla fall inte hur dyrt som helst :) Men det beror ju såklart på hur pass intresserad man är. Det som stör mig mest är att det avlas så mycket på syskon för att snabbare kunna föda upp och sälja en viss färgvariant och inavel är något som man bör undvika så mycket som möjligt.

Ofta blir ormars färger svagare och oskarpare ju äldre ormen blir men just blodröd är annorlunda med att deras mönster mattas av och den röda färgen framträder mer och mer. Det kan man se på länken till iansvivarium (från inlägg #16).

Det blir svårt att begränsa antalet namn på färgvarianterna eftersom det helt och hållet beror på vilka gener de kommer från. Det finns tex flera färger som är ljusa, nästan vita, som är framavlade från olika färggener. Men fråga mig inte vem som kommer fram till alla dess namn :) Att begränsa färgvarianterna är det ju inte lönt att säga till uppfödarna för de vill såklart ha/skapa något nytt och sensationsväckande :)

Sissi: Hur länge har du haft den? Har den ändrat färg under tiden du har haft den? Du säger att den är 1½ år och vid det laget bör den vara mer röd tycker jag. Eftersom blodröd är selektivt framavlad (man avlar på de finaste exemplaren) så finns det ett spann av olika bra kvalitet på blodröd.

Kanske kan det vara en outcrossed blodröd vilket efter vad jag har förstått är en korsning mellan den klassiska färgen och blodröd som gör att färgen blir mittemellan.

medde
0

#19 Jag tar mig friheten och svarar för sissie. Då jag var med då den köptes och sett din lilla sedan dag 1 i sissie ägo.

Sissie har köpte ormen för endast ett par månader sedan, hon ser lika ut som då hon kom hem till henne. Enbart växt lite då hon var väldigt liten för att vara 1½ år. (men det sista enl mig och mitt tycke)

fluffis
0

Då återstår det att se hur det utvecklar sig. Spännande :) Uppdatera gärna senare sissie!

fluffis
0

Jag rättar mig själv om det där om outcrossed blodröd men jag blir inte riktigt klok på vad uttrycket egentligen betyder. För att en majsorm ska kunna bli blodröd så måste den ha diffused-genen. Om en majsorm är diffused så blir mönstret på kroppen mer och mer "utsuddat" ju äldre de blir och man tar de rödaste exemplaren av diffused och avlar vidare och kallar dem blodröda, http://iansvivarium.com/morphguide/diffused/.

Sissie: Glöm inte att uppdatera med nya bilder på din orm om typ ett halvår :)