Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1945 ggr
CamillaHolm
0

Lösning på maktkamp?

Hej!

Jag har fem majsormar, tre hanar i olika åldrar och två honor. De har aldrig varit några problem förut. Den ena har jag haft väldigt länge p.g.a. jag skötte hennes föräldrar på Ingelstadgymnasiet och köpte sedan deras avkomma. Den är född den 1 nov, 2007.

De fyra andra har vi tagit över p.g.a. deras förra ägare vanvårdade dem. Vi har haft dem sedan 1/6 2010. Har det har inte varit något problem alls. Den ena honan brukar lägga ägg.

Men nu för cirka 2 veckor sedan har de två äldra hanarna börjar slåss/ha en makt kamp. Ibörjan kramade de varandra, och jag tänkte att det var en kamp det bara skulle få slutföra och så går det över. Men nu såg jag att den ena biter den andra. Så nu har jag särat på dem…

Vad ska jag göra, måste jag sälja den ena? Eller ska jag bara låta dem få slutföra maktkampen? När det gäller hundar så hjälper det ju inte om att man avslutar kampem mellan två hanhundar för när de ses igen så kommer för eller senare de fortsätta, men när de väl är färdiga och fått sin plats så låter de blir.. Blir det så här med?

Snälla har ni några kloka ord?

fluffis
0

Snällt att du tar hand om vanvårdade ormar.

Bor alla fem majsormarna tillsammans? Sära dem åt. Ormar mår oftast bäst av att vara ensamma och sättes endast ihop om de ska paras. Man kan ha majsormar att bo tillsammans om de kommer överens och är av samma kön (om terrariet är tillräckligt stort förstås). Om en hona blir parad och lägger ägg så går det åt väldigt mycket energi till att hålla äggen och att lägga dem. Därför ska man absolut inte låta en hona bli parad om hon inte har ålder/storleken inne och om hon inte är avsedd för avel.

CamillaHolm
0

Tack för dina kloka ord =)

Jag har särat på dem nu samt att jag såg att de parade sig i går, parar de sig bara en gång eller gör de det fler gånger?

Jag hade gärna velat erbjuda dem att vara ensamma, men det har jag tyvärr inte möjlighet. Vi har försökt att sälja av oss några men den enda någon vill köpa är Sarah p.g.a hennes fina täckningar.. Men henne är såklart den vi absolut inte vill bli av med, hon är min ögonsten.

Hon som är parad är snart fyra år, och har aldrig blivit parad innan. . Om vi sätter ihop dem igen, kommer de då att börja slåss igen eller slutar de om parningen är över?

Tyvärr har vi inte möjlighet att avla vidare på henne, mycket p.g.a. att det inte är så många orm intresserade där vi bor. Vi kunde ju inte bli av med de andra…

fluffis
0

Skönt när folk lyssnar :) Det är rätt tänkt att inte avla om man inte har möjlighet att behålla dem.

De kan para sig mer än en gång.

Ja, det finns gott om ormar i Sverige nu och marknaden för att sälja är inte särskilt bra (om man inte har något ovanligt och eftertraktat förstås).