Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2861 ggr
Mackemajsorm
0

Rädd / Aggresiv Majsorm. Tips?

Hejsan Hejsan!

Ganska ny inom reptiler, men har haft en majsorm i mina yngre dagar som tyvärr hittade en glipa i terrariet och rymde!

Har nu skaffat mig en ny Majsorm som är född 2009 (Hona) av varianten "Blood Red". Pappan är ghost och mamman vet jag faktiskt inte. Någon vanlig variant.

Nu till själva problemet. När jag hämtade ormen i Söndags hade jag den ute hos den gamla ägaren, och den var väldigt lätt att handskas med och visade ingen tecken på aggresivitet eller liknande.
När jag sedan kom hem och satte ormen på plats (I samma terrarium som den tidigare bott i) Var den lite nervös efter bilresan etc.

Det har nu gått 3 dagar sen jag fick den, och varje gång jag ska öppna terrariet för att spraya vatten och byta i vattenskålen så lägger hon sig i huggställning. Hon har även försökt hugga mig flertal gånger, och jag vet inte riktigt vad som är felet? Den åt i Lördags, ömsat har den gjort och det var inga problem.

Den var gudasnäll i söndags, och nu går det knappt att röra sig utanför terrariet utan att den lägger sig i "huggläge".

Temperaturen pendlar mellan 26-30 grader dagtid. Har värmeslingorna igång 8-10 timmar per dag, och släcker lampan i terrariet så temperaturen går ner till 20 grader nattetid. Fuktigheten är bra, och ormen visar ingen tendens till att må dåligt på något vis.

Vad kan detta vara? Kan som sagt inte öppna utan att svansen går som en skallerorm på den. verkar allmänt livrädd och vill inte hanteras överhuvudtaget?

Kom gärna med lite tips och förslag på vad jag kan göra, jag är som sagt ganska ny, men har relativt bra koll på läget!

- Markus

[peter54]
0

"Felet" som du själv uttrycker det, är väl att ormen känner sig otrygg och rädd efter flytten. Du måste försöka låta bli att störa ormen under någon vecka eller så.

Ställ in en fuktbox så att du slipper hålla på med att spraya, byt vatten varannan dag när ormen är gömd och låt bottenvärmen vara på dygnet runt (om du har värmeslinga istället för värmematta, behöver du se till att inte hela botten värms).