Salamanderkunskap?
Hej allihopa!
Jag är ny på den här sidan, mitt namn är Caroline och jag har haft amfibier/reptiler i större delen av mitt liv. Fick min första salamander när jag var åtta och min första reptil (en leopardgecko vid namn Doris som ännu lever och har hälsan) när jag var tolv.
Idag har jag 11 stycken salamandrar, men är dock inte säker på vad dom är. Japansk eldbuk eller kinesisk eldbuk, får jag anta. Paddelsalamander hörde jag något om en gång i tiden också. Olika människor har sagt olika saker, så jag är inte säker längre. Skälet till att jag har så många salamandrar är att dom vägrar sluta föröka sig.
Mamman, Salamanda, och pappan, Salamando, är bägge två fina och friska salamandrar på tio år. Dom fyller elva i höst. Dom kan säkert vara äldre än så, eftersom att dom funnits i affären innan, men jag går på det. För ögonblicket har dom tre pyttesmå bebisar i sitt akvarium, varav en precis börjat utveckla ben och fortfarande har gälar.
I akvariumet bredvid finns fyra stycken äldre ungar från samma föräldrar, som fyller ett år här nu i maj/juni. Ungarna är ungefär hälften så stora som sina föräldrar och är pigga, glada och aktiva.
Sen i ett tredje akvarium har jag ett par omplaceringssalamandrar, ca tio år gamla. Dom tillhörde min gamla grundskola (dom var klassmaskotar) och blev vanvårdade där ett tag innan jag fick med mig dom hem.
Under alla mina år med salamandrar har jag sökt efter mer information om dom för att försöka fördjupa mig i dom, men överallt får jag bara skötselråd. Fyra av mina har passerat tio år, så det är nog inte vad jag behöver. Finns det någon fördjupningskunskap om just salamandrar? Jag har en hel del frågor, men ingen som kan ge svar.
Är det någon här som är lite engagerad i salamandrar? Eller är dom bara små djur man ger till sina barn för att tysta dom och sedan släpper ut i naturen efter ett par år då barnen tröttnat? Det verkar inte finnas någon alls som kan göra mer än att trycka upp ett papper med skötselråd i ansiktet på en. (Bittra erfarenheter)
Jag skulle bli jätteglad för svar, från både personer som känner till salamandrar och från folk som kanske undrar lite om dom. Just nu har jag ingen tillgång till internet (har precis flyttat, lånar föräldrarnas dator) men det förväntas vara ordnat till nästa helg. Därav kan jag kanske inte svara några eventuella inlägg omedelbart.
Återigen, tacksam för alla svar!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Vad kul att du får bebisar efter dina salamandrar, önskar att fler kunde föda upp då tyvärr allt för många kommer från det vilda. Salamanderfakta är lite knepigt att få tag på ibland men här är en länk till en sida som jag kan rekomendera varmt.
I deras frågesektion tar de upp i princip allt man kan undra över (om det är kinesisk eller japansk eldbuk man har tex ;)), sen finns det även en massa fakta om enskila arter.
Sidan är på engelska, men förhoppningsvis gör det inget. Hoppas detta hjälpte dig lite i jakt på mer salamanderkunskap!
TUSEN TACK!!! Du har ingen aning om hur mycket det där hjälpte mig!! Nu förstår jag också hur det kommer sig att mina får ungar! Min salamanderavel var inte avsiktlig, det bara blev så helt enkelt.
Jag vet nu också till 100 % att jag har kinesisk eldbukssalamandrar, Cynops orientalis. Inte bara är föräldrarna identiska med salamandrarna på sidan, några av mina ungar har också gula magar precis som ungarna på bilderna! Jag hoppas det inte är något dåligt, men det nämns inget på sidan om att det är något negativt.
Återigen, tack så mycket! Jag lärde mig tonvis där och så fort jag får internet hemmavid ska jag fördjupa mig ännu mer. Nu återstår bara problemet om vad jag ska göra med dom nuvarande ungarna, om dom överlever till att bli stora. Och dom framtida ungarna, eftersom föräldrarna verkar tycka att det behövs fler salamandrar i världen.

Så lite så, att sprida kunskap vinner ju alla på i längden.
Ungarna kan man ju lägga ut annonser om när de blivit flyttklara. Finns ett djurannonser i fokus som du kan lägga ut annonser på tex.
Lycka till med de små :)

Kul att du fått ungar på dem! Salamandrar är kul! Tycker de fått en mycket oskälig stämpel som trista "barn-djur" man släpper ut i natuen.
Det finns en hög intressanta arter som man inte skulle tacka nej till :)
Lycka till med dina djur!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#1 Har du gjort något speciellt för att ungarna ska överleva? Jag har hört massa snack om att man ska ha dem i jättelite vatten i början osv, men inte riktigt fattat. Hur djupt har de nu och hur ser deras landdel ut?
Det hade varit kul om du fick med en bild på akvariet.
Själv har jag 3 st salamandrar, Göran är en Cypnos enciuada enciuada, och Halvar och Esther är Cypnos pyrrogaster. Jag väntar på att de ska börja leka till våren och har inrett med lite mer ägg-vänliga växter så att säga. Akvariet är 1 m långt och 40 cm brett och djupt, och så har de ca 11 cm vatten och 17x34 cm landdel med jord och växter
Galenpanna
#1 Har du gjort något speciellt för att ungarna ska överleva? Jag har hört massa snack om att man ska ha dem i jättelite vatten i början osv, men inte riktigt fattat. Hur djupt har de nu och hur ser deras landdel ut?
Det hade varit kul om du fick med en bild på akvariet.
Själv har jag 3 st salamandrar, Göran är en Cypnos enciuada enciuada, och Halvar och Esther är Cypnos pyrrogaster. Jag väntar på att de ska börja leka till våren och har inrett med lite mer ägg-vänliga växter så att säga. Akvariet är 1 m långt och 40 cm brett och djupt, och så har de ca 11 cm vatten och 17x34 cm landdel med jord och växter
Galenpanna
kul med fler salamanderintresserade, av nån anledning är de ju väldigt underskattade! Väldigt trist, de har ju väldigt intressanta lekbeteenden mm.
Jag har äntligen fått tag på en akvariekylare och funderar på vad jag ska skaffa för krabat, har funderingar på axolotl men också marmorvattensalamander(triturus marmoratus)..
Som nämnts är caudata.org en väldigt bra sida med info 
Jag tycker också det är trist att de salamanderintresserade i Sverige inte är lite mer aktiva, det finns ju iallafall några som föder upp och är intresserade - det hade varit trevligt med någon form av hemsida, förening eller liknande!
Kikade på Zoopet.com sidan. Där finns det en hel del om salamandrar. Klicka här så kommer du till en radda med inlägg.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#8 Tack så mycket! Jag ska kolla om jag kan få reda på mer där.
#7 tackar men jag har redan kollat där (: Som jag sa vill jag veta mer, men visst är caudata.org en riktigt bra sida
Galenpanna
Har du kollat in forumet på caudata? Det finns många där att diskutera med. Repti.net finns ju också :)
Jag är ganska ny på salamandrar men iaf, vad är det du undrar över? :)
jag undrar hur ni får ner temperaturen, speciellt på sommaren? olika salamandrar vill ha olika temperatur ja men till de som vill ha 20 eller lägre än rums temperatur
När det är extremt varmt så brukar vi på mitt jobb lägga i isbitar eller petflaskor med fruset vatten till fiskarna som lider av att det blir upp till 30 grader i akvarierna. Vet inte om det fungerar att göra till salamandrar, då de gärna klättrar upp på saker.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
När jag bodde hemma flyttade jag ner akvariet i källaren på sommaren där det var svalare.. Annars brukar t ex fläktar vid vattenytan funka, att man försöker höja belysningen såatt den inte värmer vattnet, samt petflaskor med fryst vatten som nämnts..
Oj, den här tråden hade jag nästan glömt!
Varför har inte iFokus meddelat att nya har skrivit i tråden…? Hmm, nåväl.
Salamanderungarna lever fortfarande! :D
Så jag är övertygad om att dom kommer att klara sig och förhoppningsvis leva lika länge som sina föräldrar.
#5 Tja, jag fick ju ungar på föräldrarna för flera år sedan också och dom klarade sig inte. Den gången försökte jag göra något speciellt för dom.
Jag tog ut ungarna, satte som i ett separat litet akvarium med landdel och vattendel. Det slutade med att alla tre dog efter ett litet tag.. Dom klarade sig inte länge där.
Dom här ungarna (och dom två innan) klarade sig genom att få vara kvar hos föräldrarna. Fick två "kullar" (vet inte om man säger så med salamanderungar, men…) och ur den första klarade sig en. Bägge två flyttade när dom fortfarande var små, men den ena klarade sig medan den andra dog.. :(
Det enda jag gjorde för dom här fem ungarna var att ta bort landdelen hos föräldrarna. Föräldrarna blev inte så upprörda, eftersom dom så gott som aldrig var uppe på land. En sak som min unge i första kullen gjorde var att gå upp ur vattnet och stanna på land. Den vägrade gå i vattnet igen och jag tror den svalt ihjäl.. (jag var bara tretton år när det här hände, så hade inte så bra koll som jag borde ha haft)
Jag har en gammal blogg där jag lade upp bilderna på salamandrarnas första levnadsdagar efter att jag upptäckte dom. Det finns lite bilder på föräldrarnas akvarium där också, där ungarna växte upp. Nu är dom dock i eget akvarium, här vid datorn. :)
Ni är välkomna att titta på bloggen, om ni skulle vilja. Ska försöka uppdatera den med lite färskare bilder när tiden räcker till.