Terrarium som bord
Jag har lekt med tanken på att bygga ett soffbord som kan användas som terrarium, och har lite frågetecken kring ljuset.
Invånarna i terrariet skulle antingen vara tusenfotingar eller (jätte)landsnäckor.
Min tanke är att bygga det som en träburk med glasöverdel och åtminstonde en sida i glas.
Behöver jag tänka på att installera någon form av ljus för dessa två arter? Eller räcker det med dagsljuset som kommer in från ovansidan och möjligtvis från en eller fler sidor?
_No way! Yes way!
Fan va cool ide:o Vilken udda och unik men skitsnygg ide.
Fast har knappst svar på dina frågor tyvärr:(
Har själv bordsterrarium och byggt ett flertal.
Har glas på 5 sidor och behöver inget extra ljus alls.
Man KAN för det estetiska montera en 12V led list eller liknande för att förhöja utseendet för oss människor som tittar in men det känns inte heller helt nödvändigt.
bifogar bild på det lite mer simpelt tillverkade bordet för lite inspiration.
#2 Snyggt!! Vad bor där i?
I bordet på bilden bor det leopardgeckos.
Bordet är väl inte det mest använda i vardagsrummet då det främst är ett sidobord till soffan.
Men ger garanterat en hög med extra blickar när folk äntligen fattar vad det är mer än "bara" ett bord.
Bottenplattan har utfrästa spår för värmematta/or.
Kablar leds ut genom botten på denna.
På andra modeller har jag skickat kablar genom ett av bordsbenen och ut genom ett hål vid golvet.
Jag såg ett terrariebord säljas på repti för kanske sju år sedan, och har haft idén bak i huvudet sedan dess. Nu när jag skaffar ormar igen skulle jag vilja ha ett terrarium som kan extraknäcka som köksbord (i mitt fall blir det bättre och mindre stressande för djuret då jag nästan aldrig använder något köksbord).
Frågan är var man kan få tag på ett (det är ju inte precis som att det kryllar av dem på Repti eller Blocket), och hur man gör det rymningssäkert för en orm?

Kan bara skvallra om att gecko bordet bor numera hos mej med 4 leosar där i. ;)