Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgrodor-paddor
Läst 4236 ggr
Mirre9898
0

Grod yngel ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!, Jag har ett 18 liters akvarium hemma, Jag har dock fiskar i den, men här om dagen fick jag veta att man inte fick ha det (då några av mina fiskar dog). Så jag tänkte skaffa grodyngel nu… Våran NO lärare ska snart gå ut med oss till en damm och leta grodyngel och då tänkte jag då kan jag ju ta hem några ! :) (BILDEN ÄR PÅ MITT AKVARIUM)

FRÅGOR

1. Jag vet inte om det går att ha grodyngel där i, alltså det är ju så avlångt ? spelar det någon roll eller ? :o

2. Är det bara att gå ut och fånga grodyngel ?, man måste väll släppa ut dom när dom har växt upp ?

3. Vad ska man ge för mat ?

(kanske kommer mer frågor senare)

TACK I FÖRHAND ! :D

(FÖLRÅT FÖR DEN SUDDIGA BILDEN)

Miranda

[peter54]
0

Först undrar jag vad du menar med att man inte får ha fiskar i ett 18 liters akvarium?

Man får ta lite grodrom och föda upp grodyngel hemma under förutsättning att man sedan släpper ut smågrodorna på den plats man tog rommen.

Om dina frågor.

1 ja du kan ha grodyngel i det, men du behöver kanske inte ha vatten ända upp. När ynglen börjar utveckla ben måste du se till att det finns något de kan klättra upp på, annars drunknar de.

2. Ja du kan fånga yngel eller ta lite grodrom, men som sagt, du måste släppa tillbaka dem där du tog dem.

3. Man kan ge dem lite hackad spenat och flingfoder för fiskar. Var försiktig med mängden bara så att inte vattnet blir förorenat av mat.

sissie
0

#1 Enligt Jordbrukdverkets regler L80 så ska att akavrium vara på 40 L, ha en sida som är täckt från insyn m m. 1 januari 2008 infördes det nya restriktion om hållande av akvariefisk. Tex så är det inte heller tillåtet att ha fisk i guldfiskskålar.

En av anledningarna till att inte ha fisk i mindre vattenvolymer än 40 liter är att vattnet validgt fort bli giftigt av nitriter och det förkortar fiskarnas liv avsevärt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[peter54]
0

#2 Jaha, det visste jag inte. Som vanligt när det gäller Jordbruksverket så generaliserar de oerhört. Det kan ju inte vara skadligt att ha exempelvis en kampfisk i ett 18-litersakvarium. I butikerna går de i 2-litersburkar.

Guldfiskskålar förstår jag att man inte ska ha eftersom de är runda, men annars verkar det väl överdrivet med såna gränser.

Nitrithalten avgörs väl av hur många cm fisk man har i sina akvarier. Har man exempelvis 6 cm fisk i sitt 18-litersakvarium, borde det ju inte vara sämre än att ha 60 cm fisk i ett 180-litersakvarium.

sissie
0

Du har helt rätt, peter.

En kampfisk i 18 liter mår bra. Men ofta så överbefolkar folk sina akvarier.

1 cm fisk per 1-2 liter vatten beroende på fiskart är en bra måttstock för att minska risken för överbefolkning.

Ser en hel del vattenprover från akvarier som har allt för höga nitrithalter. Vi ber ofta våra kunder som har något problem med sitt akvarium att komma in med vattenprov. Oftast är det just nitriterna som är boven till deras problem.

Jag tycker det är bra med att jordbruksverket kräver lite mer volym på akvarierna, för det underlättar skötseln av akvariet. Speciellt när man är nybörjare på akvarie. Då blir akvariet mindre känsligt för att man gör fel ibland.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mirre9898
0

1# Men jag har för månag fiskar eller vad man nu ska säga, jag gjorde en annan diskution och då sa dom att det var alldeles för litet :$.

Tack för alla svar ! :D, då vet jag ! ;)

Miranda