Överaktiv orm?
Hej! Har en majsormshane hemma som är 3 år. På senare tid har han varit väldigt aktiv, är runt i hela terrariet och gräver och rotar. Kanske inget att bry sig om men undrar lite varför han gör, det handlar inte om bara några timmar utan han är ute kanske 12 timmar i sträck. Vet inte ens om han sover på nätterna. Han brukar va lite små nyfiken av sig och rota runt men bara några timmar om dagen. Nu är det som om han inte får nog. Har kollat om det är något fel med tempraturerna, icke, han har tillräckligt med gömställen och de har aldrig varit fel på dem innan. Han får mat som han ska. Har funderingar på om det kan vara så att han har vår känslor och kanske letar efter en hona? Har inte dvalat han, men det kanske blir så ändå? Som sagt det kanske inte finns nån annledning men undrar ändå.
Det kan mycket väl vara som du tror. Finns det någon hona i närheten? Sova/vila brukar de göra på dagarna :) Majsormar är kvälls- och nattaktiva, åtminstone delvis.
Ok att han letar efter en hona? Hur länge kommer han göra det? Nä, men har en liten majshane bredvid i ett annat terrairum, han kanske plötsligt känner lukten av han? Jo men han verkar göra tvärtom, han verkar va uppe samma tider som vi. Så jätte konstigt att han har "vänt" på dygnet, men kanske bara är en period.
Jag är inte säker men jag tror inte att han bryr sig om honor om han inte känner lukten av någon. Om det inte finns någon hona i närheten så finns det ingen anledning att "bråka" med hanen brevid heller så jag vet faktiskt inte vad det kan bero på. Det är bra att du har koll på temperaturen. Det är ju aldrig fel att kontrollera så att annat är som det brukar: luftfuktighet, avföring, ömsning, mat osv.
Ok, Jo både temp och fuktighet är bra. Han har både ömsat, ätit och bajsat som han ska nyligen. Jag höll han lite snabbt idag, och efterått vart han alldelles ryckig, Typ han slingrade i väg och ryckte till typ var 15 sekund. Tror han gjorde samma sak för nån dag sen. Om han mådde dåligt så borde han ju inte vara så aktiv, men blir ändå orolig för dem där ryckningarna. 
Verkar som om han fått vårkänslor även utan någon hona i närheten :)
Aha ok :O Är det därför han rycker också? Hur länge kommer det vara? :S Han är så tokig :p
Är ni helt 100 på att den lille verkligen är en hane?
Mjo, eller alltså jag litar på uppfödaren som sa att det va det :O
Har man inte tagit stickprov(Tror de heter så:O) så kan man gissa uppfödare brukar gissa och kanna vara rätt till 95 % men de finns fortfarande dom där 5%:P
Ah, men hur tar jag reda på det då? Tror hon poppade han innan och det är ju ganska säkert sätt antar jag :P
Jag filmade han för nån dag sen under ca 15 min när han höll på. De är rätt dålig kvalite och inte så bra filmat så ha överseende, men kanske ni kan få en uppfattning.
**Länk till klipp
**
Har dessutom börjat lägga märke till att han har börjat stryka nosen och sidan av ansiktet mot glas och trä m.m Har kollat om det kan vara något gammalt öms som är kvar men kan inte se något, och såg inget heler på ömsbiten att det fattades när han senast ömsade.

normalt betende på en majs orms hanne mina gör lika dant 2 månader om året grattis till en normal hanne
Ah ok, oj 2 månader :o då måste han vara trött sen
Han ser rätt stirrig ut men det är nog rätt normalt som andra säger. Jag skulle nog bett om en andra åsikt om könet på "den lille hanen" :)
Poppning är en hyfsat säker könsbestämningsmetod men det kan alltid bli fel. Detta görs bara på dem när de är små. Man kan sondera med en sonderingsnål och då ska man verkligen veta vad man gör men även det kan visa fel. Om man både poppar och sonderar och får samma resultat så har man ett ganska säkert svar :)
Läs gärna Peters artikel om könsbestämning: http://reptiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5b79095a-bddc-4295-9dfe-188ebf15d8a3
Mjo vet om de båda sätten, men det kostar väl att han få han sonderad, den andra är sonderad så.
Har dessutom märkt idag att hans fjäll har blivit riktigt dålig, antagligen inget att oroa sig över, det är väl för han slingrar runt och gräver så mycket antar jag. Men det liksom sticker ut här och där, och knastrar om han. Har bifogat en fil så ni kan se.
Jag fick mina tre vuxna ormar sonderade i en djuraffär med en kunnig personal. Det kostade bara typ 150 kr/st eller något sånt vill jag minnas.
Hur hög luftfuktighet har du? Jag har själv problem med att hålla terrarierna tillräckligt fuktiga på vintern när luften utomhus och inomhus är så torr.
hos mej dushar jag mina plast växter dagligen även lite på botten matrialet och har en glass låda med vit mossa inne i alla terrarium sen snåla inte med värmen det skadar inte ha en sol plats på 30 till 35 grader då är det inga problem med fukten
Aha men tycker de flesta zoo affärer verkar va ganska okunniga när det gäller reptiler iaf, eller jag venne, men hur hittar man en bra sådan då?
Just nu ligger fuktigheten på 60, jag har riktiga växter i terrariet, och tror dem tar mycket av fukten så fuktar vrje dag nästan, har sett att på andra sidan av terrariet är det typ 30 % så jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter.
Mjo jag försöker också fukta dagligen, har både plast och riktiga. Nä värmen är full, han har både solplats och värmeslinga. :)
tycker oftast att köpa av kunniga privat personer är bättre har ochså märkt att många djur butiker inte har koll på vad dom säljer fick rådet i en butik att mata majs ormar med syrsor och att dom kan vara illa av möss näsan alla mina ormar är köpta av privata öppfödare och har alltid fått bra info om djuren är du osäker fins det mycket bra forum för majs orm där man hittar all info man kan behöva om du vill kan ja skicka till dej länkar i pm
Hehe okej, jag undrar om en majsorm änns är intresserad av en syrsa, kanske när dem är små, men antar att det inte är så bra då dem måste väl ha mer protein m.m än vad en syrsa ger. Nä är inte osäker, har bara inte läst på om det här beteende innan, eller läst det någonstans. Har annars en del koll.
Vi tror att vi kan ha kommit på problemet, först trodde vi det kunde va kvalster, så fick lite små panik. Har städat ut hela terrairet och badat han, vet att man bör slänga inredningen och så men vill se först om de kan bli bättre av att bara göra rent. Men har kollat efter kvalster på både han, de övriga djuren och inredningen, och efter att jag har badat han. Har dessutom bytt ut barken och satt in papper som han ska få ha några dagar tills vi har köpt ny, så vi kan se kanske om det faller nåt från han.
Men hur som helst så tror vi ändå inte det är kvalster, tror det kan att ha och göra med en gren vi har haft där inne sen 1 år tillbaka. Vi har försökt avgöra om den kunde va typ tall eller ek eftersom det inte ska va så bra för reptiler. Men på nåt sätt har vi kommit fram till att det nog inte var det, och den förra ägarn hade använt den till sina reptiler. Men på expo så köpte vi en ny vattenspruta som man pumpr upp vatten med, och har väl då börjat fukta mer efetrsom det är enklare och har då sprayat en del på grenen som då antagligen har "utsöndra" de där dåliga ämnet. Upptäckte det hela när jag skulle göra rent den i badkaret och vattnet vart alldeles gult, det kan ju också va att det alltid blir så när man blöter träd… men ja.
put
Jag är ingen expert inom dessa ämnen men jag har ett par majsormar jag också.
Om uppfödaren poppade honom så borde det väl vara ganska så garanterat bevis.
Om ni kollar på honom runt munnen, näsborrarna och kloaken. Ser ni att det är ovanlig förmörkning där eller nåt som kryper kan det vara ohyra. Det är bra att lägga papper och låta han bo på det ett par dagar.
Angående kvisten så gjorde jag följande när jag tog hem en pinne från skogen: Skalade av ALL bark från den så man kan leta efter djur. Sen tog jag en sån svamp man har när man diskar och tog den grova sidan (utan diskmedel så klart) och skrubbade med varmt vatten flera gånger så jag var säger på att all smuts försvann.
Jag gör så med all ny inredning. Spola med varmt vatten tills vattnet är färglöst.
När han är ute, spelar han med tungan väldigt mycket? Då letar han efter något. Men som #11 sa är det ganska normalt att hanar är ute och letar nu när våren kommer. Hanar av alla sorts livsformer letar ju nu efter en partner :)
Hoppas du fick någon hjälp om det fortfarande är en aktiv fråga.
kan säga mina har slutat o vara så stirriga så mina är normala igen mina har ömsat 2 gånger nu på 3 månader även maten funkar nu
#22 - Jo jag ärsäker på att båda är hanar.
Vi har kollat hela han och hela terrariet efter kalster… har haft papper där inne för att se om han skulle tappa nåt men har inte hittat något alls.
Jo grejen med kvisten var att vi fick den av en annan ägare som hade ägt terrariet innan, och vi gjorde såklart rent allt innan så.
Jo det har han gjort, just nu ligger han iof och gömmer sig för han ska ömsa snart, så får väl se hur han blir efter det.
Tack för svaren!
#23 - Ah min har också ömsat mer än normalt. Få se hur han blir om några dagar.
Men en annan grej jag undrar som jag upptäckte med det hela är, att när man tar på han typ försiktigt nästans som om man skulle klappa han då får han typ spasmiska ryckningar, typ börjat kuta med ryggen och rycker. Han har aldrig gjort så innan förrän nu då han blev så aktiv, vet ni varför det är så?
så gör mina med när man drar handen över dom en del av parnings betendesom det värkar annars har jag inga bra svar kvalster brukar man få om man inte sköter rengörningen skulle han ha det kan du kolla på reptil lagret där fins det medel mot det som inte är farligt för ormen ser du inte röda prickar på ormen så ska det inte vara kvalster o tar man grenar från natturen så fryser man in dom och ett plus är ta bort all bark
Ah jag trodde det kunde höra dit ja. Jo men han har inte kvalster så det är bra :) Gör alltid rent grenarna, brukar hälla kokande vatten över dem och skrubba och ta bort all bark och så.
hoppas det löser sej för dej