Matvägran
Hej!
Jag har sedan 12/3 -11 två majsormar, elva år gamla, hona och hane. Hanen (Dexter) äter gärna mycket och ofta, men får högst två fullvuxna möss ungefär var 14e dag. Honan (Sheik) har dock inte ätit sedan 19/2 -11. Det kanske inte är överdrivet länge, men som nybörjare blir man lite orolig. Det kan ju ha mycket med att de är relativt nyinflyttade, men jag tycker att hon borde vara liiite hungrig iallafall eftersom hon ömsade någon dag efter Dexter, som var 2/4 -11.
Iallafall, as we speak är Sheik väldigt pigg och står mot glaset (Dexter nu också när jag tittar :) ). Min pojkvän öppnade för cirka en halvtimme sedan för att rädda deras blomma som de så glatt sover runt, och jag vet att det kan vara så att hon vill bryta sig ut. Men har ju läst att ormarna börjar "söka" efter maten efter ett tag utan. Kan det vara det hon håller på med, eller vill hon bara komma ut och utforska allmänt?
Jag har försökt mata henne 23/3, 5/4 och 11/ 4, då hon inte har visat något intresse alls. Har matat dem i hink, och även försökt i en större balja med Sheik (med en anslagstavla över så att det blev mörkt och ensamt). Matar med frysta möss, och låter dem bli rumsvarma.
Tacksam för svar! :)
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om du har en kull ägg i terrariet endera dan.
Tänkte detsamma som #1, kan inte så mycket om avling, men låter ganska troligt att om man har en hane och en hona ihop att de lätt blir så att det får en kull. :)
Ja det är till och med så att om man håller ett par majsormar tillsammans så blir det ägg vare sig man vill eller inte.
Det har inte så mycket med avel att göra eftersom avel är när vi som äger djuren planerar och lägger strategier för hur fortplantningen ska gå till och mellan vilka par det ska ske.
Honan har inte fått ägg på flera år, även fast de har parat sig enligt den förra ägaren. Och när hon har fått ägg gick de inte att "få liv i" så att säga, så de var väl inte befruktade?
#4 Oavsett om honan lägger obefruktade ägg eller ej, så kommer hon förstås att låta bli att äta ändå när det börjar närma sig. Hon vet ju inte själv om äggen är befruktade eller inte.
#3 Jo menade så, var kanske inte rätt att använda ordet avel.
Haha, klart ni hade rätt om det också! Kollade precis in i terrariet och visst ligger det tre ägg bredvid henne. Vad skönt att hon inte var sjuk eller så då, tack så mycket för eran hjäp!
Grattis! Hoppas allt kommer gå bra :)
#8 Det där är inte riktiga ägg, det är slugs, dvs bara äggämnen som inte är vare sig befruktade eller utvecklade till ägg. Dem kan du kasta, det kan aldrig bli något av dem.
#10: Jo jag läste på om det sen, hon fick dock två befruktade. Men de är nog uttorkade nu.
Dock har hon legat på samma ställe nu sedan hon började lägga ägg. Hon har lagt ungefär sju-åtta stycken. Kan man känna äggen om man känner på hennes kropp, eller vågar jag röra henne iochmed att hon kan bli stressad och inte lägga resten av äggen om det finns fler?
Hon kanske bara är väldigt trött iochförsig.
Ägg som ser ut som ägg kan också vara obefruktade. Tar du inte bort äggen så att du kan lägga dem till kläckning istället för att låta dem ligga och torka?
Om hon ligger kvar finns det nog fler som ska ut. Annars brukar honan flytta sig därifrån.