Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2431 ggr
Cazzos
0

Olyckliga sköldpaddor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! I mitt klassrum så har vi 2 sköldpaddor, troligtvis inte av samma art eller vad man ska säga, men båda är grekiska sköldpaddor tror jag? Det är inte säkert men de är två landsköldpaddor iallafall Skrattande

Jag har läst mycket om sköldpaddor och dessa två mår iallafall inte sådär superbra.

Jag ska rada upp alla fel så att det inte blir för mycket slafs text..

Underlag: Blomjord (!!!!!!)
Honan: Hennes hud torkar snabbt så jag måste bada henne ofta för att inte huden ska spricka när hon sträcker ut huvudet, för att det hände en gång att huden sprack och hon började blöda Rynkar på näsan
Och hennes ändtarm är inte världens renaste heller, det har fastnat lite bajs runtom ändtarmen och när jag tog bort det då började hon att kvida av smärta och hon började blöda lite stackarn Rynkar på näsan
Hanen: Jämt elak mot honan, så fort hon gör nåt som han inte accepterar så hoppar han upp på hennes rygg och försöker bita henne i ansiktet om hon har baken vänd mot honom. Om hon är vänd med ansiktet mot honom då så hugger han mot hennes huvud och är så elak mot henne.

Vad ska förbättras? Vad ska jag kräva att de köper in för nya grejer till dom? Det jag mest oroar mig över är underlaget dvs blomjord, det ska ju inte vara blomjord! Nån sort av hård sand skare väl va..? Och lite gräs. Osv.

Rafflan
0

Jag har hört att man kan ha torv till dem, men blomjord kan säkert funka med…

Har ni något fat med vatten där dem kan gå i? Är ju ett bra sätt att fukta huden på. Även blöta grönsakerna innan man ger dem ser till att dem får i sig mer vatten.

Många grottor med fler ingångar vore nog också bra.

Och sen se till så temperaturen och ljuset är rätt ;)

Och vill man fukta dem ofta, dock vet jag inte om det kanske gör att huden torkar ut mer(?), kan man ju en blomsputa som man duschar dem med någon gång/dag

Jag tycker det låter som om dem kan vara  stressade och därför gör hanen som han gör. Och det kan många gömställen hjälpa, kan även vara så att hanen vill para sig med henne.

Cazzos
0

Nej jag tror inte att hanen vill para sig.

De har ett enkelt litet trähus med tak och tre väggar.

De har en balja med vatten som jag inte byter så ofta nu eftersom att jag badar dem 1 gång i veckan i handfatet som vi har i vårat klassrum.

De har en vattenskål och en matskål.

Jag har läst att blomjord torkar ut deras hud, de går inte runt på blomjord i naturen direkt heller..

Honans hud torkar jättemycket så det liksom flagnar.. Hanen däremot klarar sig lite bättre när det gäller torka.

Temperaturen har jag ingen aning om men de bor i ett glasterrarium, de går inte in i väggarna vill jag notera :)

De har en blå UV-lampa som inte är sådär jättevarm men honan brukar vistas under lampan.

Wassago
0

När det kommer till den uttorkade huden så tycker jag snarar det låter som att huden blivit uttorkad av förmycket badande, landsköldpaddor badar inte ofta i det vilda även om de givetvis skall ha tillgång till vattenbad. Flagande hud på hals och framparti är ganska vanligt men absolut inte att det skall vara så uttorkat att det brister, skulle rekommendera dej att du i stället smörjer huden med lite matolja emellanåt, dock ej på skalet!

Bästa bottensubstartet enligt mej personligen för sköldisar av detta slaget skall bestå av en del jord, en del ogödslad täckbark och en del sand! geomfukta vid inläggningen av terrariet och pressa det hårt, då får du ett stabilt bottensubstrat som passar sköldpaddorna och som samtidigt suger upp urin mm.

Att avföringen sitter kvar fastkletad runt kloaken tyder på en felaktig kost, för lite fibrer bla. En sköldpadda av denna typ skall ha en fodergiva bestående av ca 90% hö el gräs, ca 5% rotfruker och ca 3%grönsaker, resterande ca 2% bör bestå av nåt animaliskt protein från typ insekter. Kalk och mineraler måste även tillsättas samt vitaminer och uv.ljus.

Sen bör inte hanen gå ihop med honan över huvud taget mer än under parnings säsongen annars får du ovan nämda problem du beskrivit. Dessa djur lever solitärt i det vilda förutom under parnings säsongen.

MVH//Ingo

Cazzos
0

Alltså jag tycker att det är så synd om henne när hennes hud torkar och flagnar sådär och till sist så spricker det…

Vad för matolja kan jag använda? Vanlig rapsolja?

Hur ofta? 2 ggr/månad?

Det är ingen bra idé att para dessa två för att ungarna kommer att må ännu sämre. Jag tycker inte att vi ska ha sköldisar när min mentor (hon är också våran NO-lärare) säger att sand osv är så himla dyrt. Men vad förväntar sig folk egentligen? Det får kosta vad det kostar, man vill att de ska må bra!!

De får sällan grönsaker/rotfrukter för att det är alltid jag som måste hålla på och ge dom det när det finns 3 andra personer som skrivit upp sig som skötare för dessa sköldpaddor.

Vad för grönsaker/rotfrukter ska jag ge dem? Och hur ofta?

Wassago
0

När det kommer till oljan spelar det ingen roll vilken sort, billigast går bra sen om det är raps- majs el olivolja det gör samma verkan. Angående hur ofta så är det svårt att säga.. beror ju på hennes dags skick.. detta är ju något du bara skall göra under en övergångsperiod tills hon är återställd, en gång i veckan kanske nu i början.

En 50l säck matjord kostar ca 50kr, likaså täckbarken, sanden e bara och hämta vid ett sandtag, för under 150kr så har ni bottensubstrat de närmsta tre åren.. så dyrt e det inte!

Som jag skrev ovan så skall merparten av födan bestå av färskt gräs ek hö, men under sommarhalvåret kan man plocka maskrosblad, klöver, daggkopa mm mm..

I rotfruktsväg brukar jag köra en blandning av det jag har hemma.. morötter, kålrot, rättika sötpotatis, mm, men även blomkål och savoykol.

Grönsaker innehåller mest vatten och skall endast vara en liten del av födan! Dessa djur skall ha mat varje dag förutom under vinterdvalan då givetvis! :)

Men fri tillgång på hö samt mat en gång om dagen sen gör det inget om det typ över helgen inte serveras färsk föda om de bara har tillgång till hö!!

Cazzos
0

#5 De får inte vinterdvala Rynkar på näsan

Men jag ska skriva ner allt du skrivit sen så ska jag ge en inköpslista till vaktmästaren Skrattande

barkskog
0

Här kan du hitta skötselråd som rekommenderas av svenska uppfödare:

www.landskoldpaddor.se

Den bästa maten är vilda växter från vår natur, både färskt och torkat. Maskros t ex hittar man nu ganska lätt. Sen kommer fler växter efterhand.

Rotfrukter och kålväxter bör undvikas. Innehåller för mycket kolhydrater för att passa sköldpaddornas matsmältning. Greker äter sällan vanligt hö men det finns produkter för sköldpaddor framställt av finmalda torkade växter.

Till greker brukar man rekommendera ett substrat med hälften jord och hälften fin sand, typ sandlådesand.

Något som de flesta har för dåligt är ljuset. Det krävs både UV-ljus och ljus av dagsljustyp.