Leopardgecko eller skäggagam ?
Hejsan! I maj ska jag köpa en ödla. Har läst mycket om mina favoriter (Leopardgecko och Skäggagam).
Och det är så att en gång vill jag köpa geckon och nästa dag vill jag köpa en skäggagam.
Gillar mysiga ödlor som sitter på armen o typ sover/gör inte så mycket.
Vet inte vilken ödla jag ska välja. Kan någon hjälpa mig ?
Om du vill ha ett mysigt djur som tycker om att sitta på armen så är det ingen reptil du ska skaffa. Reptiler är rena "titta-på-djur" som bör hanteras så lite som möjligt. Det finns flera vetenskapliga studier som visar att hantering har en negativt effekt på dem. Sen dör dom såklart inte om man tar ut dom någon gång ibland. Ibland vill man kanske ta lite foton, visa upp dem eller så kan det vara bra att göra en hälsokontroll.
Men det är inget djur för den som vill hålla på med sina djur. Se dom mer som fiskar. Men det är en bit stäpp- eller ökenmark istället för vatten.
Vad gäller leopardgecko VS skäggagam så handlar det om vad du är intressarad av. Jag själv har haft båda och tycker skäggagamen är mycket roligare. För det första är den daggaktiv så man får faktiskt se den i action. För det andra så är den mer "framåt" och att man faktiskt får någon form av "kontakt" med den. Den kan gå fram och ställa sig vid glaset och kolla vad du håller på med, det går att få ögonkontakt med den. En leopardgecko stirrar bara rakt framåt och verkar inte bry sig om något som händer runt omkring.
Dock så är skäggagamer mer krävande. Det är ett evigt komponerande och hackande av sallad dagligen, dom behöver mer avancerad belysning och dom kräver mycket mer plats. Minimimåttet i Sverige är 0,9 kvm men det ska gärna vara större. För gemeneman är detta väldigt stort i ett hem. Så fundera också på vad du har plats för hemma.
En nackdel med leopardgeckon är att den kan bli upp emot 25 år. Skäggisen blir "bara" upp emot 15 mer rätt skötsel.
Så för att summera. Om du vill ha ett djur som gärna sitter på armen så se dig om efter en annan typ av djur, ingen reptil. Utav leopardgeckon och skäggagamen så är skäggagamen roligast men också mer krävande.
Aha. Men skulls vet pventa en skäggis om jag skulle ta upp den typ 3 gånger i veckan ?
Tre gånger i veckan låter fruktansvärt mycket. Som sagt, vill du pilla mer djuret så finns det andra typer av djur som passar mycket bättre. Eller så skaffar man något djur man kan kela med och något titta-på-djur. :P
Fast numera klassas fåglar som reptiler. Så fåglar skulle passa bättre in på din beskrivning.
Den skäggisen jag hade ville inte vara i terrariumet. Han ville vara med.
Han kraffsade på glaset där han visste vi öppnade tills han fick komma ut.
Kanske lika bra att lägga till att han hade allt han behövde i sitt terrarium, värme, vatten, gömställen… ja allt.
Skäggisar är kända för att vara med utanför terrariumet. Kan inte alls förstå varför det skulle vara djurplågeri.
Men alla skägg är olika, finns dom som blir stressade av att komma ut.
Angående skäggis eller leopard, jag tycker en skäggis är roligare.
Våran skäggis gillar också att komma ut! Han har allt han behöver i terrariet och det är stort och fint. Men han krafsar på glaset och vill komma ut emellanåt och springer gärna omkring i full fart på golvet i huset. Kommer gärna dit vi är och kollar vad vi håller på med. Hunden bryr han sig inte om alls även om hunden är mer intresserad av honom… hehe.
Så det är nog individuellt som sagt…
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill du ha en ödla som e med så ska du skaffa en skäggagam. den e vaken när du e vaken o sover innan du sover.. Alvin här hemma e inte ett dugg social så vi har överenskommelsen att jag inte rör honom mer än nödvändigt.. så länge han får vara ifred i sitt terrarie så e han nyfiken och glad.. Hade önskat jag haft en skäggis som ni ovanför som vill veta av mig men men nu e det som det e..
Leopardgeckos e söta små ödlor som sover när du e vaken o tvärtom, jag gjorde som så när jag hade de att jag släckte terrariet tidigt på kvällen o skaffade en månskenslampa så det blev fint i terrariet på kvällarna och då vaknade de till liv och sprang rundor..
tycker att det som gäller är att du ransakar vilken sorts ödla du vill ha o hur stort terrarie du har plats till
Lycka till med ditt köp =)
Hehe. Jag snackade med en kille som har många reptiler, så jag bestämde mig. Jag ska köpa en skäggagam.
Killen sa att jag ska köpa terrarium som är 1000* 400* 400*. men jag 'r jätte dålig på matte och jag vet nt hur mycket det är. Kan någon säga hur stort det e?
Det terrariumet han menar har antagligen dessa måtten:
Bredd: 1m
Djup: 0,4m
Höjd: 0,4m
Det är i alla fall på tok för litet för en skäggagam. Det behöver vara mer än dubbelt så stort ens för att komma upp i Sverges minimimått. Det finns föreskrifter för hur djur ska hållas och där finns det även minimimått, följer man inte dessa så bryter man mot djurskyddslagen.
Föreskrifterna för husdjur kallas L80 och den kan du hitta här här .
Minimimåttet för en normalstor skäggagam är en bottenyta på 0,9 m² och en höjd på 0,5 m. Men som sagt är detta bara minimimått, skaffa gärna större. Det får gärna vara ett lite högre terrarium också. Även fast skäggagamen klassas som en marklevande ödla så tycker den om att klättra.
Lycka till.
Tack, för hjälpen. Jag ska köpa stort terrarium så att agamen kommar att vara lycklig där.
En till fråga. När jag tittade på ödlor sist så, såg jag såna små dvärg skäggagamer. Jag undrar om dom är lika trävliga som vanliga skäggagamer, och hur stora är dom när dom är vuxna ?