Orm i Italien
Är det någon som kan något svenskt namn på den här ormen?
Tror det är Elaphe quatuorlineata.
En ganska stor rackare, en bra bit över två meter.
På samma ställe hittade vi en sköldpadda vid vattenbrynet, ormet höll på att dundra rakt på sköldpaddan.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Vad fin! Kul att springa på en orm i Italien 
Den brukar kallas för fyrlinjesnok om jag inte har helt fel för mig.
se upp bara med Aspishuggorm som ligger bakom ca 90% av alla ormbett http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspishuggorm

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tackar fluffis. fyrlinjesnok verkar stämma, det är väl det enda namnkombination jag inte chansade att googla på.
Nepp någon Aspis sprang vi inte på, tyvärr. Man vill ju se dem på avstånd.
Har en kvar, kommer inte riktigt överens med mig själv om vad det är för snok.
Den simmade i samma kanal som den förra, på alltför långt avstånd och alldeles för snabbt.
Bilden är usel, ber ändå om hjälp.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Hade gett mig tusan på att hitta sköldpaddor i år. Den här bara fanns där helt plötsligt. Tyvärr på andra sidan kanalen men ändå en utrotningshotad, sällsynt Kärrsköldpadda Emys orbicularis.
Platsen fantastiska Maremma Park, Toscana. Var där i Juli förra året men då fick man inte röra sig fritt i parken,och då var där ca 28 grader.
Nu i Maj var det fritt tillträde i hela området.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

#5 Vad tror ni om rutsnok natrix tesselata?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
rutsnoken är en hotad art som jagas hårt tack vare den finns där okuniga mäniskor finns vid sjoar och vattendrag Rutsnoken finns i centrala, södra och sydöstra Europa och i västra och centrala Asien. I delar av utbredningsområdet, som i Tyskland, Österrike och Schweiz är den sällsynt eller stark hotad.
Jo, det känns ju så om man googlar runt lite. Jag har inte något annat förslag.
#7 Tina, jag är alldeles övertygad om att det är en vanlig snok Natrix natrix, alltså samma som vi har här i Sverige.
Den finns i stora delar av Europa och i Frankrike, Italien och Spanien blir den stor, uppåt 2 meter. Den har också lite annorlunda teckning därnere än vad den har här hemma.
Den första är som både du själv och Fluffis redan sagt en fyrlinjesnok. De förekommer i terrarier i Sverige.
fyrlinjesnok finns till salu ska ta och försöka boka ett ex