Vilka kön?
Nu kommer jag med samma fråga för mina två råttsnokar. Vilka kön är de? Kanske lite lättare att säga om de här två. Den svarta är ca 1,40-1,50 m och den oranga 10-20 cm längre. Om det stämmer med svansens form så borde den svarta vara en hona och den oranga en hane, och det stämmer med uppgiften från uppfödaren. Den svarta är född -94 och den oranga -95. Jag har märkt att båda är lite taniga, speciellt den svarta så jag ska börja ge dem större föda. Om det är en hona och en hane, varför har de inte parat sig trots dvalning och enligt mig ganska bra omhändertagande? De har bott tillsammans i minst 7 år. De är väl av samma art (elaphe obsoleta)? Om de skulle lyckas para sig, vilken färg hade ungarna blivit? Finns det någon i Skåne, typ kring Malmö eller österlen som är duktig på sånt här som kanske kan hjälpa mig?
Oj, det blev många frågor. Jag har en till 
Det verkar så ont om råttsnokar och när jag söker, både i forum och på köp och sälj, får jag inte så många träffar. Däremot vimlar det av majsormar. Lite tråkigt tycker jag. (Känns som samma sak på repti.net.) Varför är det såhär eller har jag missat något bra sökord?
Ingen som har en kommentar?
För att svara på ditt första inlägg så är det svårt att bedömma ålder på en orm med hjälp av en bild och en längd. Och för min egen del vågar jag mig inte äns på en gissning på en ålder på dina råttsnokar.
Majsormar är i mitt tycke överrepresenterade och det avlas hej vilt på denna art. I många fall så får inte den som avlar fram majsen sina ungar sålda.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#4: Jo, även om majsormar kan få fruktansvärt vackra färger och tecken så känns det lite överdrivet med aveln. Jag har visserligen bara erfarenhet av min majsorm och mina två råttsnokar men råttsnokarna är klart roligare. De klättrar och rör på sig ofta. Majsormen mest bara ligger. Latmask! 
Efter att ha läst en artikel av peter54 om könsbestämning av snok och subcaudalfjällsräkning så har jag nu ny info. Jag räknade helt enkelt fjällraderna på svansen och fick dem till 93 (på orange snok) respektive 80 (på svart snok). Peter har tagit majsorm som exempel och de har 47-84 rader. Hur ligger mina råttsnokar till i så fall?
Det brukar gå hyfsat bra att göra en kvalificerad gissning av kön genom att titta på svansens utformning i förhållande till bakkroppen.
Den orange snoken är en Everglades ratsnake (Pantherophis alleghaniensis rossalleni) och den ser absolut ut som en hane, men den svarta syns inte svansen så bra på.
Om du har haft dem ihop borde de ju ha producerat ägg om inte båda är hanar, så min gissning är att båda två är hanar. Subcaudalräkningen antyder också att det är så , även om 80 sc ligger inom överlappningsområdet där det kan vara hona eller hane.
Majsormar är råttsnokar och mycket nära släkt med de du har. Varför P. alleghaniensis inte är så populära nu vet jag inte. De var ganska vanliga i svenska terrarier på 80-90-talet, det är völ som med allt annat skulle jag tro - mode.
Tack för kommentaren! Det är intressant att få synpunkter från någon med stor erfarenhet. Jag har kollat runt en del på Internet och hittat flera bilder som är väldigt lika min oranga snok (http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=26038, http://hem.passagen.se/osten/swe/, http://hassesdjur.se/pages/gallery/orange-rattsnok107.php, http://www.earthsnakes.nl/rossalleniE.htm, http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ttsnokar) och vissa säger Elaphe obsoleta quadrivittata, vissa Pantherophis alleghaniensis rossalleni och vissa Elaphe obsoleta rossalleni. Wikipedia säger att Elaphe ska vara den gamla världen och att Pantherophis är den nya. Har jag rätt för mig?
Föreställer den svarta råttsnoken Elaphe obsoleta obsoleta eller finns det ett nytt namn på den också?
Ja, det verkar väldigt inne att föda upp alla möjliga färger av majsorm. Det kanske blir svårt att hitta en maka till min oranga sötnos men det är säkert inte omöjligt. Även om jag vill få ungar mest för min egen skull så kan det behövas lite fler trevliga icke-majssnokar tycker jag.
#7 Elaphe obsoleta hette arten för länge sedan. Därefter ändrades det som du är inne på till släktnamnet Panterophis för amerikanska råttsnokar, medan en del asiatiska och europeiska ligger kvar i Elaphe. Många europeiska råttsnokar hamnade i Zamenis, exempelvis leopardsnoken (Zamenis situla).
Den gula råttsnoken (Pantherophis alleghaniensis quadrivittata) är inte orange. Alla amerikanska råttsnokar inom arten som tidigare hette Elaphe obsoleta, heter nu Pantherophis alleghaniensis, alltså även den svarta.
Det finns ganska gott om Everglades ratsnake i Europa, många föder upp dem i Holland, Tyskland och Belgien, så det borde inte vara så svårt att hitta en maka till din orange på mässan i Hamm eller i Houten. Många svenskar åker ju dit, så kan du inte åka själv så finns det säkert nån du kan skicka en beställning med.
#8: Det låter ju bra. Vi får väl se vad som händer 
Idag har jag varit hos Zooab i Löddeköpinge och låtit dem könsbestämma mina ormar. Jag hade med mig min svarta råttsnok, min oranga råttsnok och min majsorm. Han kollade först den svarta råttsnoken; -hona! Sen den oranga: -hane! Sen majsormen: -hane! Jag förklarade att de alla bor ihop och frågade om det inte borde "hänt" något om den ena var en hona? Han tog upp den svarta råttsnoken igen och sonderade på andra sidan och då var det en hane. Så resultatet blev att det är hanar allihop. Det är skönt att veta men det känns inte riktigt bra med ett namn som Elisa på en hane nu 
Det blir en Elis, precis som Bombi Bitts kompis 
Då kan du bara vända lite på bokstäver ju. Enkelt och lätt. Byta Elisa till Elias.
Elis eller Elias, det är dagens stora fråga för mig 
Jag hade planerat att sälja hen… *host* honom men nu är jag osäker. Jag har ändå haft busungen i en del år och man blir ju fäst vid sina djur…
Är tvungen att uppdatera den här gamla tråden. Efter att äntligen ha fått mina ormar könsbestämda i höstas så har Elis nu lagt ägg och då är det svårt att bevisa att det är en hane
Den svarta råttsnoken är alltså en hona och får bli kallad Elisa igen men jag undrar över sonderingen; hona på ena sidan och hane på andra. Jag menar, det ska ju inte gå att få in sonderingsnålen speciellt långt på en hona så något konstigt är det. Jag visste att det kan vara på andra hållet att en hane kan misstas för en hona om nålen bara kommer in en bit för att något sitter ivägen.