Min leopardgecko vill inte äta!
I måndags köpte jag en leopardgeckohane på tropikhuset, och sen dess åt han ingen syrsa!
Jag skakade syrsor i kalken och vitaminen men han ville inte äta dem. Jag försökte också mata honom för hand, men då kollade han inte ens på syrsan.
Idag köpte jag mjölmaskar, så han kanske ska äta dem.
På den varma sidan e det 30-31 grader och på den kalla är det 22-24 grader! Han har vatten, gömställe och jag sprayar sanden och ödlan med vatten varje dag!
Vad kan jag göra om han inte börjar äta?
Jag tror de på geckoforumet kan svara på dina frågor väldigt bra vad gäller din leopargecko.
Jag sökte mig dit och fick mycket bra tips och råd.
Jag vet om det, men jag har redan frågat mycket och jag tror att detta kan räkna dom spamm, men jag ska göra det.
Han kan vara mätt, de kan klara sig flera dagar utan man om det vill bara det får tillgång till färskt vatten varje dag.
Du kan blanda ner lite vitaminer och kalk i ett glas vatten och ta en medicin spruta UTAN NÅL och ge honom. Droppa en droppe på nosen och så kommer han säkerligen licka i sig droppen och så gör du så några ggr/tillfälle så får han i sig näring i alla fall.
Tack för förslaget! Jag ska göra det.
Men om han inte börjar äta om 4-5 dagar så ska jag behöve tvingmata honom. Jag ska kanske mosa kryp och nata honom med hjälp av en medicinspruta ? Men jag hoppas verkligen att jag ska inte behöva göra det.
har hafft samma problem i mitt fall så provade jag med kackelackor o det åt den provade tillbaka med syrsor och samma sak slutade äta så det blev ge den kackelackorna i stället som funkar fint
Okejdå! Men ska jag också skaka dem i kalk o vitaminer ? Och hur stora är dom ?
Jag ska köpa 3-4 imorgon, o om han äter dem så köper jag mer på tisdag
kackelackor kan kalkas finns allt från 05 mm till 10 cm skulle han äta dom så kan du odla sånna hemma i en petbox model större
Hehe tack för hjälpen.
Jag försökte olda syrsor! Igår hittade jag 2 döda honor och hanen bara rörde sina fötter.
Men med kackelackor ska det kanske gå bättre :)
syrsor tål inget därför odlar jag kackelackor dom kan överleva upp till ett år utan mat och vatten sen är dom billiga att föda upp ge dom grönsaker o frukt så dom blir extra närings rika själv odlar jag i ett gammalt 450 liters akvarium som jag köpte för några hundra met värmematta så jag kommer upp i 26 grader det satte fart på dom
Aa, men jag tror inte att min mamma ska gilla kackelacker.
vissa gör inte det beror på vilka man köper väljer man B Dubia så kan dom inte klättra på glas och plast så är problemet med rymmlingar lösta
Nu är jag lugnare, för att jag ska köpa exakt såna Dubai nånting.
Men asså jag bara hoppas att han ska äta dem, annars för tvingmata honom! Jag vet inte ens hur man gör det.
Hmm men tack för tipset.
B dubia tvångs mata är sista utväg har själv fått göra det fast med en dödligt giftig kobra ska du tvångs mata håll fast den så den inte kan bita märker du några förändringar som kan tyda på ömsning både ormar o ödlor kan sluta äta en vecka innan ömsning har även märkt det på mina spindlar
Jag kan också säga att han sover bara på den varma sidan! På den kalla sidan sover han bara ungefär 1 timme, och på natten var han inte så pigg som han ska vara!
Men jag ska ta ut honom och försöka mata honom med en spruta.
Okedå! Så jag gjorde kalk/vitaminblandning och blandade det ihop med vatten och han slickade bort det :) Det är väl bra början.
Hej!
Om jag förstår det rätt så har inte din gecko ätit på en vecka?
Jag tycker du ska låta han vara ett tag, och inte stressa upp han mer.
När man köper nya reptiler så är det bäst att låta dem vara 1 vecka eller mer. Jag tror du stressar upp han mer genom att försöka mata han hela tiden, och du bör absolut inte tvångsmata honom. Låt han vara ett tag, byt vatten så han har färskt, och se om han vill äta igen om 10 dagar ungefär. vet inte om det är så med alla reptiler, men dem flesta klarar sig utan mat en längre tid. Min har tex bara ätit 1 de 2 senaste veckorna, och han har haft perioder förut som han inte har ätit på längre tid.
Oki. Jag ska se till att han får vara i fred. Jag är nästan helt ny i reptilvärlden, så jag vet inte så mycket om sana problem.
Finns det reptiler som äter alltid och har aldrig matproblem ?
Ok, då är det bara och fråga! :) men bra att man läser på också, jag försöker läsa så mycket som möjligt om mina djur, men ibland stöter man ju på situationer som man inte har läst om så.
Mja, jag tror inte det direkt, men jag tycker iaf att mina majsisar är mycket mer på hugget än vad min gecko är. Kan ha fel men tror det finns mer orsaker varför en gecko krånglar lite mer, dels får dem energi av värme (kanske är så med ormar också?), så när min krånglar lite brukar jag håla han ett litet tag för att värma han, ibland funkar det och ibland inte. + att man ska ju ha sand till leopardgeckos, och visa av dem slickar på den och blir tillslut förstoppade. m.m :S
Aha.
Jag gillar ormar jätte mycket men jag får inte ha nån hemma.
Jag tänkte också på att köpa en crested gecko bebis på mässan om 2 månader. Då ska min leo äta bra osv.
Jag tycker du borde vänta med att skaffa en ny tills det går bra med din första.
Sen såg jag att du brukar spraya på geckon, gör inte det, utan spraya heldre på inredningen och på väggarna.
Okej. Tack för tipset.