Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2508 ggr
Jordgubbsmakt
0

Aktivera min vattensköldpadda

Hej.

Jag undrar om jag kan aktivera min gulbukade vattensköldpadda.

Kan man köpa något åt den att hålla på och leka med? Ska man ens göra det?

sissie
0

Detta inlägg kanske kan ge dig något tips.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[japptravare]
0

Att ta ut skölpaddan så den får  springa lite är alltid något =)

Saga85
0

#2 Något är det, men inget bra Flört

Man kan aktivera sköldpaddan vid matning. Antingen genom att ge levande foder (vatteninsekter, fisk - även om jag personligen har lite svårt med tanken på att släppa ner levande fisk till sköldpaddorna) eller genom att lägga ner en större bit foder som de får kämpa lite med att äta (sepiaskal, enstaka morot, squash).

Att ha grus eller sand som bottenmaterial ger ju dessutom sköldpaddan en chans att bete sig naturligt med att gräva runt (efter mat).

Annars är vattensköldpaddor nöjda så länge de har gott om plats att simma, en trygg grotta (i vattnet) och en skön solplats.

[japptravare]
0

#3 Vaddå inget bra? Det gör väl inget :P Min sköldpadda älskar att få komma ut och springa.

Wassago
0

Nja… att den springer omkring e nog snarare ett tecken på att den söker efter dess skyddande element, vattnet och inget den egentligen gillar!

Saga85
0

Det är som sagt stressande för sköldpaddan att springa runt i en miljö som är helt fel (både temperatursmässigt och underlaget) och utan möjlighet att dyka ner i vatten om den blir skrämd. Vattensköldpaddor är mest på land för att sola, inte springa runt. Sitt rörelsebehov bör den få tillfredställt i sitt kar.

[japptravare]
0

ok. För min sköldpadda är en riktig tuffing och blir inte skrämd i första taget ;) Och han går frivilligt ut och han älskar att KLÄTTRA osv ;) Enda gången han blir riktigt sur och springer och "gömmer sig" är när han vill skydda sin mat :P

Men man kan se på honom att han älskar att få komma ut. Och på sommaren kommer han ut i gräset osv och det älskar han också

[BlueRain]
0

Oj, vi brukar låta vår sköldpadda springa runt på golvet, han ser ut att gilla det, men ska kanske sluta med det då … han går bara bort till akvariet när han vill ha vatten igen så då lägger vi i honom :-)

Bra tips här inne, en grotta blir nästa sak att införskaffa!

sissie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns en foderboll för guldfiskar som man kan använda även till vattensköldpadda. Det anävnde vi på jobbet då vi hade flera sköldpaddor i samma kar. Då fick de kämpa för att få ut maten. De vart helt "galna" när man tog fram bollen och lade mat i den.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg