Vårens första huggorm … ar
Idag var det äntligen soligt och inte så förbånkat blåsigt, så jag tog en promenad med kamera i omgivningarna hemmavid för att söka efter årets första huggorm.
Det skulle säkerligen ha gått att hitta någon redan i slutet av mars, men det har ju blåst för eländigt mycket och solen har inte varit framme några längre stunder.
Nåväl, jag började med övervintringsplatsen som ligger närmast hemifrån, runt 100 meter från huset över en liten åker där det finns ett röse som jag vet att en del huggormar övervintrar.
Där fanns inget liv, det blåste för snålt på den platsen, så jag gick vidare till nästan lilla åker som legat i träda ett par år och där ligger gammalt fjolårsgräs över hela åkern.
Plötsligt fick jag syn på den här huggormshonan ute på fjolårsgräset kanske 15 meter från kanten till skogen. Hon såg mig först, så jag hann bara ta en bild innan hon var försvunnen under det liggande fjolårsgräset.
Jag gick vidare och redan 30 meter bort såg jag på håll ytterligare en huggormshona. Denna var på väg någonstans och förflyttade sig ganska fort, så jag hann aldrig få någon bild på hela ormen, men hon var ungefär lika lång som den första, kanske 70 cm, men nästan dubbelt så grov, en riktig bamsing.
Ytterligare 30 meter bort hittade jag en tredje huggorm. den här låg dold i en liten grop bakom en sten, så jag skrämde den och den försvann innan jag ens fått upp kameran.
Vis av erfarenheten från många års ormletning, stod jag blickstilla i kanske tio minuter och då dök den upp igen någon meter ifrån platsen den legat på först.
Detta var sannolikt en hane, men det kan ha varit en halvvuxen hona, jag fick ingen tydlig bild på svansen, så jag är inte säker.

Härliga bilder Peter! Tänk att man aldrig ledsnar på att få se dessa underbara djur i deras rätta element! :)

Fina bilder. Har bara sett en huggorm en gång i livet.
Men vet man vart man ska leta så 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Fina bilder Peter! Då var du ute rätt länge om du gick så sakta?
#7 Ett par timmar, ormarna hittade jag på en sträcka av under 100 meter. Jag går bara så sakta där jag anar att det kan finnas något kul.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej alla orm diggare!
jag har en fråga till Er som kan.
För några veckor sedan så såg jag på mycket nära håll ( ca 1.5 meter..) en helt svart smäcker orm och blev lite orolig över om detta var en svart huggorm? jag har mycket snok på tomten som kommer och badar i min damm och dom är ju lätta att känna igen men den här ormen var ny. Den var verkligen bäcksvart och glänste där den låg vid en hasselbuske. Efter några minuter så ringlade den långsamt ner under busken och sedan dess har vi ej sett den.
Efter som jag har hundar så är jag nu lite orolig, behöver jag vara det, eller kommer den att försvinna? vi har aldrig haft huggormar hemma hos oss förut. Jag bor i södra stockholm i en skogsglänta med öppen mark med hagar och hästar.
hoppas på ett svar från / mvh Mia
Det finns både melanistiska snokar och huggormar. Om du såg den såpass nära borde du ha sett ögonen på ormen. Det bästa sättet att skilja en becksvart huggorm från en dito snok är att kolla ögonen.
Röda ögon och stående (katt-) pupill = huggorm.
Svart öga med en gul ring och rund pupill = snok.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej peter!
tack för svaret, då är det nog en snok för några röda ögon kunde jag inte se eller rättare sagt det "borde" jag väl ha sett?
Idag när det är så varmt kom det en bamse snok och badade i flera timmar hemma hos mig, ganska festligt att se den simma omkring ibland mina stora guld fiskar, den verkar dock inte så intresserad av att ta sig ett skrovmål..som tur är ;-)
hej svej från soliga huddinge/ mia