Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2174 ggr
sophie-hedenberg
2010-02-05 16:30
0

mår min orm inte bra???

undrar varför min orm bajsar och kissar i vatten skålen ?? hon har gjort det vid 2 tillfällen nu sissta tiden..

oc h sen undrar jag om man skulle kunna fixa en vänn till henne en till tjej för vi vill inte ha några ungar här för hon kanske är lite ensam men vi tar upp och kellar med henne vid jämna mellan rum… tacksam för svar

mvh sophie

Wassago
2010-02-05 19:01
0

Det är väldigt vanligt (och praktiskt) att ormar uträttar sina behov i badvattnet, så det behöver du inte oroa dej för. Och ormar lever normalt solitärt och har absolut inga behov av sällskap eller att bli klappade.

Väl mött//I

Trollhassel
2010-02-05 19:36
0

Svarar som #1. Var glad att du slipper geggigt ormbajs i hela terrariet. Byt vattnet ofta och när du ser att det är förorenat. Diska skålen så har du ett totalrent terrarium utan bajs! Kanon va?

Din orm är nog nöjd med att bo själv. Vad är det för orm du har?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bunn
2010-02-09 13:17
0

Håller med föregående talare.

Ormar bli stressade av för mycket hantering och eftersom de lever solitärt i sin natur bör de också göra det i terrarium.

sophie-hedenberg
2010-02-09 13:59
0

okej tack för era svar ..

det är en majsorm som ska ömsa vilken dag som helst =)

sophie

noldon
2011-06-19 00:30
0

Denna är iofs old men svarar ändå. som föregående talare sagt så behöver du ingen vän till din orm dom har inte samma sociala behov som vi enda gången dem är tillsammans är vid fortplantning.

Dock så om du vill så kan du ha majsormar tillsammans. bara dem inte skiljer allt för mycket i storlek då den större ormen kan äta den mindre. men är dem ungefär samma storlek så brukar det inte vara några problem. Dock så kan du behöva ett större terrarium. kolla jordbruksverkets regler för hållande av landlevande ormar på max 1.20-1.40m.

[Samsonmaster14]
2011-06-19 01:07
0

Hur vet man att en reptil ska ömsa ?

Rumblebee
2011-06-19 08:48
0

#6 Ögonen brukar bli gråa och även huden får även en matt färg, men så fort ömset är över så får reptilen vanliga klara ögon och en fin klar färg.

mickep
2011-06-19 16:59
0

#5    Har aldrig hört talas om att majsormar äter varandra, oavsett storlek. Däremot Kungs och kedjesnokar…

[peter54]
2011-06-19 18:53
0

#8 Majsormar äter nomalt inte andra ormar, men om en större orm äter och en mindre orm finns i närheten kan den så att säga "åka med ner" av misstag.

Detta händer då och då om man matar en orm i ett terrarium där det finns en annan mindre orm. Ormar är inga högt utvecklade djur, de sväljer tills det tar slut, så om det finns en liten orm i andra änden av bytesdjuret åker den med.

Kedjesnok är en kungssnok. Glad

Kedjesnoken (Lampropeltis getula getula) kallas också östlig kungssnok . Den är nominatformen av kungssnok (Lampropeltis getula).

Arten omfattar sju underarter, varav kedjesnoken är en och exempelvis den kaliforniska kungssnoken (Lampropeltis getula californiae) är en annan.

mickep
2011-06-20 19:56
0

Stämmer bra :) just därför kan man mata en orm itaget i nått utrymme utanför terrariet.

[peter54]
2011-06-20 23:03
0

#10 Ja eller så kan man gå andra vägen - att aldrig ha fler ormar än en i varje terrarium, så slipper man hålla på med att lyfta ut och in ormarna. Så gör jag. Jag har matat mina ormar i sina terrarier ända sedan min första köpta orm 1969.

[magnus237]
2011-06-21 03:22
0

har alla mina majs ormar 2 och 2 har alldrig varit några problem vid matning lämnar dock dom utan ständig tillsyn vid matning dock lättare med att ha dom ensamma