Behöver hitta nytt ställe
Ja vi behöver hitta ett nytt ställe för att skaffa zoophobas till vår leopard gecko. Han matvägrar frystorkat och har inte käkat på två veckor nu. Vanligen käkar han ju en gång i veckan då han får ca 2 eller 3 zoophobas.
Dock har djurboden här slutat upp med insektsuppföddning pga ägarbytte och flytt där de inte får ha det.
Vi hittar ingenstans på nätet eller liknande i närheten som inte innebär en timmes resa för att få tag i några mask.
Vet någonstans vart vi kan hitta tex mjölmask eller zoophobas i närheten av Vara området?
Annars är väl lösningen att vi får åka den där timmen, skaffa sådan där insektslåda att ha masken i och sköta om den med så han har mat ett tag.
www.gecko.ifokus.se funkar bättre! Där hittar du svar o allt annat.
Du kanske ska mata honom med syrsor, kackerlackor o gräshoppare, men inte bara zoophoabs! + att man ska skaka maten i kalk o vitaminer annars får inte ödlans ben tillräckligt näring.
Man ska inte mata reptiler enbart med mjölmaskar o zoophoabs. Såna larver räknas som tillskott!
Dess värre äter han inte mycket annat verkar det som, jävligt kräsen den ödlan. Vitamin tillskott får han. Frågar mest för pappas del egentligen så jag har inte hundra procent koll på vad han får för vitamin tillskott då det är hans ödla. Men jag har ju iFokus konto så jag kan ju lika gärna fråga för vi behöver ju få tag på levande hur som haver då han vägrar äta frystorkat.
Dock spelar det ingen roll vad vi hittar för insekter. Bara vi hittar några. Men hittar inga djuraffärer i närheten som har. Det går ju inte mycket i en sådan liten ödla precis.
hmmm det finns många hemsidor med reptilfoder. Jag ska leta efter några o sen posta det här
Vore jätte snällt.
Så som det ser ut nu är det minst en timmes resa till en djuraffär för att köpa hem. Hittar vi inget alternativ får det ju bli så men vore ju lättare om man slapp. Annars blire ju petboxar som man fyller på med diverse godsaker för ödlan så man har ett litet lager.
Kolla repti.net går att skicka syrsor och kakerlackor, jag beställde av personer därifrån när jag hade ödla. att bara ge honom zoobobas är en väldigt onaturlig diet för honom och kommer ge honom brister på olika näringsämnen, ungefär som du går på macdonalds och äter bigmac med pommes, milkshake och dipp varje gång du äter något, skulle du må pyton efter ett tag.
http://www.tropikhuset.se/ skickar insekter med posten.

har massa olika foderdjur..
får den inte syrsor??
yey
#8 men det var ju det jag frågade XD
Han får vad vi hittar. Dock är han inte så vidare värst benägen på det tyvärr. Han käkade förr frystorkade sådana och gräshoppor. Men han har matvägrat det så det blir ju levande.
Fått bli så att vi får åka en timme osså ha dem i en burk hemma så det räcker ett litet tag. Konstaterade att han är även mellan 13-19 år nu.. gamling mer eller mindre. Eller fjomp rättare sagt.
köp ett gäng baggar det köpte jag och nu sitter ja med tusen tals zoophobas kostade mej 20 kronor dom är lätt odlade och billiga i sin diet
#11 Känner du till någon bra beskrivning hur man odlar zoophobas? Behöver börja föda upp något mer än dubia.
zoophobas då får du köpa ett gäng baggar mina odlar jag i ett 60 liters akvarium med torv i 15 cm med torv som alltid är fuktigt får inte bli tort har det på gränsen till blött