Svart strumpebandssnok
Har precis fått en svart liten strumpebandssnok då ägarna inte kunde ha kvar den, men iaf. en bidragande orsak till att jag sa ja är att den äter fisk och inte råttor (som jag värdesätter lika högt som hundar).
förra ägaren gav mig VÄLDIGT basic info och jag hittar väldigt lite på nätet. strumpebandssnok som strumpebandssnok? vad skiljer? våran är iaf bebis typ, max 25-30cm? om ens det… och jag hade uppe den först nu men är rädd just för att den är så liten och snabb, vill ju inte skada den…
Men vill hemskt gärna få klarhet, kan jag ta till mig all strumpebandssnok info eller skiljer det sig?
Vill ha blandad info, "ormspråk" rasfakta/tips proukter som ni rekomenderar, kosttilskott, rengörning osv allt som ni ormmänniskor vet och tänker på som jag inte kan. vilket är bäst som underlag i terrariumet osv. funderar på sådant där målat (gips? som bla vattenbaden/vattenskålarna är i)? kan man göra sådant själv efter terrairumet?
kanske är lite väl nojig men vill inte skrämma ormen då den är lite skygg opch inte skada den för att den är liten och snabb. jädra daggmask! haha
Tror för övrigt att det är en flicka så den ska nog få heta Saga :)
Vi har även en japanskråttsnok hemma ett tag till, tills den får ett nytt hem, har ni tips ang den också till den förhoppningsvis nya ägaren så mottages det tacksamt då jag inte vet hur mycket hon vet men i så fall vill lära sig.
Tack och hej ny ormägare och ny på sidan! :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
lampa eller inte? nu delar den lampa med spindlen men kan gömma sig i sitt lilla bo om den vill ha skugga, UV, varför, hur? värmematta? är allt så krångligt som det låter? priser?
vi har köpt tonfisk på burk nu men då är det ju bara filen och inte inälvorna som jag antar att den också behöver, ska man köpa hel fisk eller kosttilskott?
hur är det med "tvätta alltid händerna efter att du handskaspt med reptiler…" får hunden hälsa om det sker riskfritt för ormen? (tror nästan det är mer vovvens orm än vår så som han älskar den haha)
1000 frågor har säkert glömt massa nu så ALL info mottages tacksamt!!
SJUKDOMMAR!!! går det att köpa recept fri medicin eller måste man gå till vet? uppkommer det ofta? hur? aaah!
Angående strumpebandssnokar så ska du absolut kolla här http://www.thamnophis.se/
Japansk råttsnok kan du läsa om här, http://acsnakes.co.uk/care/japanese.htm
Och välkommen hit förstås! 
#3 Har bara BÖRJAT läsa på sidan om strumpebandssnokar men säger reda tack! klar och tydlig info precis som det ska vara! :)
Det står på sidan jag fick, nej till havsfisk och vi har gett tonfisk. vi kan gå ner och fiska själva och frysa in (vi har ca 200meter till en sjö). men om vi ger den mindre delar, är då huden eller något annat för "hårt" då år lilla tjej är väldigt liten ännu?
Vet inte om någon här kan svara på frågor om just strumpebandssnok. Fråga Leif Westrin på Thamnophis.se annars, han är trevlig