Första ormen!
Fin :)
Grattis! Den var fin. Det blir kanske fler ormar så småningom? 
Jag är oxå sugen på orm. Men inte resten av familjen haha.
#2 Vi får väl se. Jag har liiiite svårt med matningen. Känns inte helt ok att ha döda musbebisar i frysen :P Men jag har ju andra köttätande djur här hemma. Enda skillnaden är att deras mat syns inte vad det var från början.
Så jag vänjer mig nog.
#3 Haha du får övertala familjen din. Annars finns det ju många andra fina reptiler.
Jo våran vattensköldpadda är grym;)
Nu några månader senare så har han växt på bra.
Jag döpte honom till Snape och misstänkte väl att det skulle vara en hona bara därför, men det var en hane.
Och det kanske blir en till majsorm inom en snar framtid. En röd. Men vi vet inte när det kommer ordna sig med transport eftersom ormen finns i Kalmar
Men det blir när det blir. Och då hinner vi fixa ett nytt terrarium
jättefin! Är uppvuxen med majsormar och de är jättebra sällskapsormar. Bra val. =)
Snape som i Severus Snape? Coolt namn!
Min lillebror har ormfobi så kan inte ha ormar hemma, då slutar han nog hälsa på…
#8 Japp. Är man lite harry potter-nörd så är man. ;P
annars kanske han kan jobba på sin fobi :)
#0 Nu blev jag lurad. När du sa svart tänkte jag -va? finns det en svart morf nu?, men det var ju en anery, inte särskilt svart.

#10 Okej. Jag har inte så bra koll på vad färgerna heter. Jag fick bara höra att vi skulle få hem en svart majsorm
så man säger bara anery?
Alltid roligt att lära sig något 
Kul att ormen verkar må bra! Skönt att den nya ormen får ett eget terrarie och att de inte sätts ihop som så många tyvärr gör.
Helt rätt, man kan kalla anery för svart majsorm men nu är det vanligare att man säger anery. Ungefär som man brukade kalla amel för röd albino 
#12 Nu har jag inte läst på om den delen när det gäller ormar. Men jag har en hel del bekanta som har reptiler och vissa som har ganska stor vana av reptiler och de har ju ofta ormar ihop. Är det olika med olika arter?
Jag förstår att inte ormarna får ut något av det, och att det antagligen blir större smittorisk osv. Och som alltid med djur så finns väl risken att dom inte kommer överens.
(Och den vi kommer få hem är en hona, så dom bör ju inte sitta ihop om det inte ska bli bebisar ;P)
Men annars kan jag tänka mig att det bara är för att det är bekvämt
Men det akvariet vi ska bygga om känns lagomt till en orm. inte två.
#11 Nej det förstår jag, men jag hade den mycket enkla bilden av svart framför mig när jag läste ditt inlägg och trodde att du menade en svart majsorm. Den har ju lika mycket vitt, så i princip kunde man lika gärna kalla den vit. 

Anery är en förkortning av "anerytristisk", som betyder "avsaknad av rött pigment".
Amel är en förkortning av "amelanitisk" som betyder "avsaknad av svart pigment".
En svart orm för mig är svart, så här svart:
#14 Haha okej.
Det skulle vara häftigt med en sån svart majsorm ! :P Men av vad jag sett hittills på bilder så är bloodred favoriten.
Hehe, ja, det kan vara skillnad på svart orm och svart orm 
Jag rättar mig lite och säger att man kan kalla en anery för svart albino och inte bara svart och det är väl det man menar att den saknar ett visst pigment, i detta fallet rött.
Om man vill ha ormar ihop är det första man ska tänka på könet på ormarna. Även om man har en hona och en hane och vill para dem så måste de ändå bo separat åtminstone viss tid tex när honan är på väg att lägga ägg och blir väldigt orolig. Har man majsormar så kan de para om sig eller para sig vid en tidpunkt på året som inte är läglig så det bästa är att ha dem isär alltid utom när man vill att de ska para sig. Detta kan nog bero på vilken art det är. Jag har inte så bra koll på andra arter när det gäller detta.
Om man tex har två hanar eller två honor så är det som du säger att de har ingen behållning av varandra och då har man dem ihop för att det ska vara bekvämt för oss människor. Först och främst får man se till att ha ett terrarium som är tillräckligt stort för två eller flera ormar och ge dem massor med gömställen så att de kan ligga där ensamma om de vill (ett varmt och ett kallare för varje orm). Dessutom innebär det att man får ta ut ormarna och separera dem när de ska ha mat så att det inte blir stökigt och flera hugger efter samma byte. Det kan även hända att de inte kommer överens så man får vara beredd på att sära på dem om det behövs. Sen måste jag tillägga att jag hör då och då att någon köper en hane, har den tillsammans med en annan hane och hux flux blir det ägg, så det händer att det finns ormar som är felaktigt könsbestämda eller inte könsbestämda alls. Har man koll på alla de här grejerna så kan man prova att ha majsormar tillsammans. Funkar det så funkar det 
Sen finns det ju andra ormar tex lampropeltis som peter54 håller på med, som är kannibaler och aldrig bör bo tillsammans. Vid parning bör man hålla ett eller två ögon på dem 
#17 Nä då är det som jag tänkte då ungefär.
Då låter egentligen två terrarium smidigare tycker jag haha.
Nu verkar orm nr 2 vara på G.
Jag måste bara kolla med sambon igen om han kan kolla vad för färg det egentligen är. Hittills är allt jag fått höra att den är röd. En hona.
Även denna orm kommer från sambons pappa. Och jag ska ta mig friheten att döpa den här ormen också. Lily :P
Måste ju fortsätta mitt harry potter-tema. :P
Kul med fler ormar!
Men vad är "röd" för färg? Vad jag vet finns det ingen majsorm som har färgvarianten röd men det finns många som ser röda ut, tex den klassiska, hypo, blodröd osv… Ser fram emot att se en bild på den :)
Det vet jag inte. Jag hade tänkt kolla upp det, annars så får vi väl se när den dyker upp. Jag skulle gissa att det är normalfärgad.
Viltfärgad majsorm heter också "röd råttsnok", men namnet används i och för sig sällan numera.

Vilka fina ormar, själv så är jag jätte sugen på att kunna skaffa mig en orm men kommer inte riktigt att ha tiden då vi ska få tillökning och måste göra mig av med en del djur pga flytt o tidsbrist så blir ingen på ett låååångt tag.
men jag tycker att dom är lite läskiga samt som jag bara älskar dom xD haha!
men har verkligen 0 koll på hur man hanterar en orm och tyvärr så finns det ingen kompis som har orm, bara ödlor och ingen kunnig uppfödare som man kan komma till o hälsa på och hantera ormar innan man betstämmer sig. har hört att majsormen är en bra nybörjar orm ^^
menmen…Grattis till din söta nya medlem :D
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
ja majsormar är bra som första orm väldigt sällan man behöver hantera dom som är det bästa för ormen ju mindre man rör ormen ju bättre ingen orm är ett keldjur som många vill tro
bara ge dom vatten var dag och mat när dom ska ha så klarar dom sej själva mina ormar tar mej 20 minuter av min tid då jag ger dom vatten varje dag då har jag ändå 12 stycken så orm är bra när man inte har massa tid för krävande djur desutom har jag nu 489 spindlar köpt in lite nya arter dessa djur funkar för mej
Nej det är dom verkligen inte x)
men man vill ju kunna ta ut ormen för att fotografera den : )
ta ut dom någon gång skadar inte bara passa på medan man gör rent hos dom
#29 Vad fin hon är :D
får hem en bubblegum hona på 150 cm till min hane om någon dag har länktat på den sen jag såg den inte var dag man hittar en så pass stor hona får hon för 500 så det blir nice o få hem hon
#31 oj va stor :O
du får bifoga en bild på den sen, alltid kul att se andras ormar & hur dom kan se ut ;)
Det där ser ut som en normalfärgad majsorm med fina svarta linjer runt sadlarna. Den ser fin ut!
Menar du en bubblegum snow som är lite rosa- och grönaktig? Det låter ju spännande 
Annars finns det en variant som brukar kallas för bubblegum hos amerikanska råttsnokar som brukar bestå av olika olika arter som är albino.
För 30 år sen var "bubbelgum" namnet på pinkisar