Öms & äggläggning???
Hejsan !
Har absolut ingen som hällst erfarenhet av Orm, men har en ialf. Blev med Orm för jag tyckte synd om den, då hon som hade den va RÄDD för henne, ett dumt köp vid ett dumt tillfälle..
Jag är ju inte rädd men vet/visste absolut ingenting om orm. Har läst och frågat vän som haft orm länge, men jag blir aldrig fullärd…
Så min undran nu om min Orm Doris, Majsorm vuxen ca 1,5 cm.
Hon åt då hon kom till mig för ca 3-4 månader sedan, för att nu för bara tre till fyra vecker sedan bli väldigt lojj, och grå/brun dassig och läskigt grå om ögonen, jag blev så klart jätte ororlig och fråga min vän om hon mår dåligt om hon inte trivs, vad jag ska göra för att hjälpa henne, denne lugnade mig och sa hon mår bra de är så att hon ska ömsa, så hjälp henne med att ha de fuktigt i terariet, och sj´älvklart gjorde jag de för min VACKRA DORIS… i O med detta lag hon åxå ägg, en hel del ca 8 st. Var på då hon va som jag uppfattade sig själv igen bjöd henne mat MEN till min stora sorg tog hon inte..:( Men va pigg och for i kring i terariet, men ville ingen mat ha, sedan tog det inte lång tid alls innan hon åter gick in i en lojj perjod och ösade igen …???? Så min undran är: ÄR DETTA NORMALT???
Jag är jätte orolig för att hon inte ska trivas hos mig, och att hon inte mår bra och hur jag ska göra för att få henne att må så bra som möjligt och trivas hos mig..
Har städat till henne bland de första jag gjorde då jag fick hem henne och fixa till de lite mera med en STOR gren, växter och ett stort vatten/bad kar till henne.
Jag e ju så ororlig pga. min okunnighet att jag får henne att må dåligt…
Så snälla tala om för mig hur/vad jag ska göra så hon mår bra…!!!
Mvh
Monica
ormar som ska ömsa blir mörkare och får en hinna i ögonen därför äter ormen inte det är normalt när en orm ska ömsa i mitt fall ger jag dom inte mat så fort ömsningen är klar så ge ormen mat snåla inte med maten då hon kommer äta flera möss
om ormen inte äter efter ömsningen så prova med o ta en pinsett piang o skaka musen presis framför och se till att musen är varm så brukar dom hugga musen så nästan tången åker med ormarna föredrar ett byte som rör sej ett bra tips ha mouse bite hemma en spray som gör att bytet luktar mer som en mus ska då en del dofter kan försvinna medan man tinar musen
MammaMonica
Inte är väl ormen 1,5 cm?? Du måste mena meter?
Det verkar ju som om din orm har bott ihop med en hane tidigare men nu uppfattar jag det som om hon bor ensam, stämmer det? En hona som lagt ägg behöver få vila och vara ifred. Ofta är de hungriga men om hon inte vill ha så försök mata henne om några dagar igen. Det kan ju också vara så att alla äggen inte är ute och det är därför hon är orolig. Känn på hennes mage och kolla så att det inte finns några bulor kvar. En orm som ska ömsa blir grådassig över ögonen under ungefär ett dygn och sen försvinner det igen och några dagar senare till en vecka brukar ormen ömsa. En majsorm som ska lägga ägg ömsar ungefär en vecka innan äggläggning och sen ömsar hon igen efter äggläggningen eftersom de brukar bli ordentligt mycket smalare och då passar inte det gamla skinnet längre. Alla mina ormar äter även om de ska ömsa men det är olika. Vissa ormar gör det inte. Ormar brukar även bli väldigt passiva och vill vara ifred när de är på väg att ömsa.
Jag tror inte att du behöver vara orolig och om du vill ha mer information om majsormar så kolla www.majsorm.nu. Där finns massor av skötselråd och även länk till ett forum där du kan läsa många trådar om de som haft liknande problem före dig 
Lycka till!

TACK så jätte mycket för era svar..:)
Fluffis: Ja. vist menar jag meter så klart.. :P
Jag vet faktist inte om hon gått med en hane, vet faktist inget om henns bakgrund då dess förra ägare köp henne i fyllan .. HELT JÄVLA GALET, bara för att de e häftigt med ORM å sedan va så RÄDD att hon inte äns våga plocka bort bajs, fixa rent eller mata, som tur va så hade hon henne inte så länge inte mera än ett par veckor, tack O lov, så de första jag gjorde va att mata och städa… Å fixa till de i hennes terarium..
Jag blir ju orolig för henne vill ju hennes bästa och att hon ska trivas å må bra hos mig…
Å då jag absolut inget vet..:P så MÅSTE jag ta reda på för hennes skull :)
Så jag tackar dig så jätte mycket för ditt svar och tipps, ska genast gå och ta upp en matbit åt henne :)
Åter TACK.. Tack så jätte mycket
//
Monica å inte minst min så vackra Doris..:)
#0 Hmm, nog låter det litegrann märkligt att hon ömsade både före och efter äggläggningen tycker jag. Kanske har hon B-vitaminbrist, då brukar det kunna komma ömsningar med orimligt täta mellanrum. En vuxen majsorm brukar inte ömsa oftare än med ungefär 6 till 10 veckors mellanrum.
Ömsningen före äggläggning brukar alltid ske mellan 10 och 14 dagar innan äggen kommer och då brukar man använda det som signal att det är dags att ställa in äggläggningsboxen.
Efter äggläggningen behöver ormen ta igen sig ett par dagar innan den äter, men att direkt gå in i ny öms låter som sagt lite knepigt.
Den dassiga kroppsfärgen och de blågrå ögonen beror på att ormen utsöndrar en "släppvätska" under det yttersta lagret som ska ömsas av. Ett par dagar innan ömsningen äger rum resorberas denna vätska och ormen klarnar upp lite i färgerna och i ögonen innan ömsningen sker.
Som fluffis säger måste du kolla så att det inte ligger ägg kvar i äggläggningskanalen. Om hon inte äter kan det bero på att det sitter ett eller flera ägg kvar där.
Om hon har ägg kvar kan du försöka massera ut dem. Håll ormen i en balja ljummet vatten, det underlättar ofta. Går det inte att få ut äggen behöver man veterinärhjälp.
Om hon inte har ägg kvar i kroppen och såsmåningom kommer igång att äta, men fortsätter att ömsa orimligt ofta, kan du ta en liten smula av en B-vitamintablett för hund och peta in i munnen på en död mus.

Tack, Tack, Tack för era svar har lärt mig en MASSA nu, som gör att jag kan sköta om min Doris på bästa sätt…
Å VET NI …??? !!!
HON HAR ÄTIT…. Jag e så glad :)
Ska hålla lite exta koll då på hennes ömsningar, se om de fortsätter så här tätt..
Tack igen :)
//
Monica Å en äntlgen ÄTANDE Doris…
lycka till med ormen