Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1070 ggr
Schnigel
0

Förstoppad, börjat äta igen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har en Leopardgecko här hemma som har varit riktigt allvarligt förstoppad, hans tarm hade töjts ut till ca 7 mm, men har behandlat han i ca 1 månad nu så förstoppningen är borta enligt vetrinären. Han har äntligen börjat äta igen, vilket jag knappt minns när han gjorde det sist. Han har ätit varanan dag nu sen den 25/7, och då bara ätit ca 1-2 syrsor. I förgår åt han 4 kackerlackor, och idag 20 mjölmaskar(!!) Han har aldrig varit intresserad av mjölmaskar innan så är väldigt glad för det.

Anledningen att jag skriver det här är för att jag undrar om det är bra att han äter så mycket? Menar eftersom han inte ätit på ett par månader, och om jag borde ta det långsamare med han, eftersom han har svultit? Har är ute och jagar varje dag så han verkar vara hungrig. Tänkte också att eftersom tarmen hade töjts ut så mycket så kanske man måste mata han mindre så det minskar igen?

Antar att jag ska va försiktig när jag matar han så han inte får för mycket, men vad innebär det? Vad är för mycket tex?

Han är ca 13 år gammal, vägde 51 g igår, har som sagt förlorat rejält med vikt.

[Dominik]
0

Han har stora o snygga ögon XD