Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2174 ggr
ivanhoe81
0

uvljus

hejsan jag undrar vilken styrka uvljuset ska ha till en gulbuksköldpadda och sedan en rödörad sköldpadda

ska överta en kompis sköldpaddor om några veckor och satt och funderade på vilken styrka den ska ha av uvljuset
var till en akvariebutik för att köpa ett akvarium då den ena som fortfarande är liten bor i en liten plastlåda från biltema så frågade jag om uvljus

hanpå akvariebutiken sa att det finns olika styrkor från 25% till helt vitt uvljus

de har inget uvljus nu så jag vill skaffa det då det är bra för skalet

[magnus237]
0

vad jag vet allt över uv 5.0 ska vara bra själva lampan ska du ha över landdelen och inte i helA akvariet  har för mej jag hadde uv på 10.0 i styrka till min glömm inte o köpa kalk för skalet och en allsidig kost är bra

ivanhoe81
0

oki, jag hade tänkt tagit ena lysröret i ljusrampen till uvljus, det är svårt att få in en lampa i det ena akvariumet om jag inte byter ljusramp, den är heltäckande nämligen

kalk visste jag om men tack för tipsen

[magnus237]
0

uv lampan kan du ha på utsidan inte på insidan av akvariet  du behöver inte ha jätte rör utan bara ett litet så inte hela akvariet har uv bara landdelen räcker med exo terra lampa som är 20 cm i diameter

[magnus237]
0

här har du bild på en som jag tänkte på

http://www.reptillagret.se/deepdomeclamplamp-pi-5246.html?image=0

ivanhoe81
0

oki tack, den kan jag ha i ena akvariumet men på det akvariumet som jag bokat för 1000kr har en heltäckande ljusramp en sådan som man kan öppna en liten lucka i för matning av fiskar

får se om jag byter ut den inom kort för jag vet att uv enbart behövs på landdelen

men just nu ligger prio 1 på en bättre pump tror jag, får se hur den reagerar i det stora akvariumet,, den lilla gulbukade bor i en samla på 45 liter (något som jag rekomenderade tillfälligt till ägarna)

orsaken att jag övertar dem är att tjejkompisen som har dem är gravid och bör inte vara inärheten av reptiler

pump och uv är de 2 största sakerna jag ska satsa på, och inredning, vill ha så det blir lite finare i akvariumena, de flesta verkar ju ha kliniskt rent utan bottenströ etc till dem, får se hur jag gör

[magnus237]
0

sattsa på en bra doppvärmare o bara ha uv på landelen o ha vanligt ljus rör till rampen så kommer det bli bra o desutom slipper du massa alg problem i karet alger växer bra om man har uv lus i hela karet det fick jag erfara glöm desutom inte ha filter pump som gör att det renar allt för minska på riseken med massa problem utan pump blir det ingen bra syre sättning i karet dst är inte billigt o starta upp ett kar men det är värt det dessutom mår paddan bättre för och minska alg problem bara ha tänt 7 timmar presis som med fisk skulle du få vanliga brun alger så tar man bara en svamp sen är det borta det som ät jobbigt är grön alger och tofs alger har du bra tillbehör så är det bra för att minimera alger

ivanhoe81
0

det finns pumpar men det är bara en liten i den lilla plastlådan så den kanske behövs att bytas ut senare, får bli nästa månads projekt att skaffa det

jag vill ju ge dem ett så bra liv jag kan sköldisarna små, den gulbukade är köpt för bara 3-4 månader sedan så den är ganska liten än

men tack för tipset, får modifiera så jag kan ha enbart över landdelen hos dem

[magnus237]
0

gott var rädd om den .fina djur är själv sugen på en sådan då jag har ett 400 liters över med alla tillbehören