Strumpebandssnok - Mat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gör ni som har fiskätande ormar? dom förra ägarna gav henne tonfisk på burk men då får den väl inte i sig alla vitaminer och mineraler? ska man köpa kosttilskott eller ska/kan man köpa fryst fisk eller liknande i zooaffärer? eller ja… HUR GÖR NI? :)
är det inte bättre och ge den färsk fisk och någon mus

Jag brukade mala röding i en matberedare, sen tillförde jag vitaminer och mineraler samt lite gelatin. Bakade ut smeten på bticka med smörpapper i en halv cm tjock kaka som jag sedan lät stelna och skar upp i lagom bitar som haf sen frös in. Färsk hel fisk funkar bra, finstrimlad rent oxhjärta nån enstaka gång, gärna daggmask, grodor ,, Allt skall vara rått! Tonfisk på burk är tillagat och inte för ormar! Nån gång ibland kan man åxå ge en pinkis som ovanstående nämner
#2 daggmask? tillgodoser det allt bara sådär (levande eller frysta för att döda andra bekterier eller tar det bort nyttiga ämnen för mkt)?
har dom något i djuraffärer annars? jag älskar ormar men har aldrig velat ha någon pga av att jag inte kan tänka mig att ge dom råttor mm. Men nu är ju läget annorlunda och hon är sååå söt lilla Saga! :)
Hon är ju sååå liten så en fisk skulle ju räcke hela hennes liv :/ min man tror hon är ca 30-40 cm och jag gissar på ca 25 cm haha… rått… kan man frysa det? låter krångligt det där med mixer snälla små steg i början XD kräftor? räkor? köpta sniglar? "larver" som dom säljer i djuraffär till fiskar som godis (maggot?)?
Har du mer info om strumpebandssnokar (svart) så berätta gärna! alla internetsidor säger olika eller har för lite och dålig info :(

Det bästa och lättaste är att göra den mixen jag beskrev ovan, tar inte lång stund och är inte svårt eller dyrt! Då har du ett fullgott basfoder m vitaminer och mineraler, sen kompleterar du upp med levande daggmask, strimlat oxhjärta och nån enstaka pinkis.
Strumpebandssnokar ska ju ha mat flera ggr i veckan så det går åt med tiden (Du behöver ju inte köpa en jättefisk).
Du kan även köpa akvariefisk och mata med men skall du hålla ormen mätt på det så lär det bli dyrt! Besök länken nedan för mer info! Dom som driver den sidan vet vad dom pratar om så du kan lita på den infon dom ger!
Jag funderar också på att skaffa en strumpenbandsnok senare. Men har en annan fråga, när du, Wassago, säger att man ska ha vitaminer och mineraler i hur vet vad man ska ha då? Går det att köpa någon färdigblanding som man bara har i eller hur gör man?

Finns färdiga vitamin mix du kan köpa! Jag brukade använda reptivit om jag inte minns fel! Men finns ju en hel del olka preparat idag på både djuraffärer och mässor!
Jättebra svar tack! dock blir det inga pinkisar då kan jag lika väl ge henne hundvalpar samma sak för mig. XD
Är stentrött nu efter en lång dag men är det något man absolut INTE ska ge? och hur är det med maskar/larver man kan köpa i djuraffär? just nu mumsar hon på en räka för :)
Men vad är det för skillnad på olika strumpebandssnokar just då man läser fakta mm? tex ljus mattor, värme o mat mm? är allt samma? för hittar väldigt lite om svarta strumpisar.
#7 tack en sådan får vi köpa! :)
#7 eller om det finns något som tillgodoser allt… va i djuraffären lite nsabbt idag men glömde fråga då vi mest letade efter strö och jag sprang ner o pratade o gullade med råttorna också hihi :P Ni får gärna slänga in bilder på hur ni har inrett hos era strumpisar så man kan få lite inspiration, en enkel ogiftig bladväxt står tex hos min mormor och gror rötter, vill få det riktigt mysigt och hemtrevligt i det nya terrariet :) måste bara fixa något över först då terrariet saknar tak. Kan man föresten köpa någopn slags lera och bygga upp en bakrunds vägg efter terrariet? vart i så fall?
grunt teperaturen är värme matta ormarna ska ha 2 zoner en del som är lagomt med ca 30 grader en son som har rums temperatur då kommer en värme lampa på ca 50 watt till pass. det där med mata med möss kan man inte mata med möss för man tycker det är obehagligt varför då köpa orm låter inte som bra ide då med dessa djur
http://www.gbgzoo.se/strumpe.html
http://www.amiralenzoo.se/skotselrad_for_strumpeband_snok.htm
Länkarna där ger all information finns massa fakta på google
det som ska finnas i terrariet är repti bark och grenar så den kan få klätra sen någon form av grotta så den kan gömma sej och känna sej trygg vill man nu ge den lite extra in med snygga plast växter som exo terra har just för reptiler det som ochså är bra är någon större rot då detta används då dom ska ömsa finns i reptil butiker. värme lampan heter repti glo finns i packet med både lamp hållare o lampan
#15 nej men det är en ras som huvudakligen lever på fisk. Dom som hade den kunde inte ha kvar den så vi tog den just pga det, har också en japansk råttsnok här hemma i väntan på nytt hem pga den äter möss (och det räcker med en orm)
Och läste ju precis på sidan som Wassago gav att dom inte behöver värmematta. sånt gör mig förvirrad! vi hade tänkt köpa det men så står det på sidan att det inte behövs och nu säger du att man ska ha det… :/

18 Jag vet att det finns mycket dubbeltydig info på nätet… Jag har själv 30år i hobbyn, När det kommer till thamnophis släktet så finns det en jag lyssnar på i etern, det är Leffe Westrin! Kommer vi in på kungssnokar är det Peter54 här på reptiler i fokus osv.. Jag kan bara ge dej rådet att när det kommer tilll strumpor, lyssna till Leffe!
Tack Wassago då vet jag det! :D
alla sidor har lite olika infon kan vara en djungel av fakta har själv allrig ägt en strumbebands snok då jag före drar majs ormar o boa ormar och kobror
Åh så skrev man en massa och så hängde sig datorn :/
Ville iaf i det stora hela tacka för eran hjälp skönt att ha fått lite mer klarhet i saker och ting så att tjejen(Saga) förhoppningsvis ska trivas, må bra och få ett långt liv! så tack! :D
Jag har bara haft strumebandssnokar för riktigt länge sen, mitten av 80-talet. Jag gav aldrig mina strumpor fiskkött. Överhuvudtaget har jag aldrig, utom vid något enstaka undantag, matat ormar med annat än hela byten.
Jag håvfångade löjyngel och mörtyngel till mina strumpebandare, mest av skälet att jag ville slippa krångla med vitaminisering. Det fanns inte såna bra preparat att tillgå då. Skulle man ge vitaminer, fick man ta hundvitaminer och räkna om hur stor smula man skulle våga ge.
Jag hade ju fött upp en del svenska snokar på 70-talet, så jag hade vanan inne att håvfånga med en stor sänkhåv.

#23 kul med mer födoalternativ! :)
Hur är det med maggotar och andra insekter man kan köpa? tillgodoser det allt? Dock förklarade min man nu att man har maggottar i kylskåp så bläää men andra insekter mm som man kan köpa?
Nej sånt ska man inte ge till andra ormar än Opheodrys. Fisk, groddjur och daggmask och någon enstaka muspinkie är ju strumpebandssnokars naturliga föda, så varianter på det temat är väl att föredra.
Oki. wow fina ormar dom gröna! :)
Men dagmaskar måste man frysa först pga bakterier eller?
mask som varit fryst blir som vatten vilken orm vill äta vaten all mat är bäst fårskt som peter sa ny fiskade små mörtar är bra även andra små fisk går bra är man lite osäker på masken så finds det odlade maskar i fisk tillbehörs butiker
#27 Nej det ska man inte göra. Vilka bakterier skulle det vara?
nej du ingen aning man läser en massa på nätet bara, wassago förklarade också men då hade jag redan postat iväg frågan. Men skönt med ett forum med schysta människor med bra info och fakta! :)