inredning till vattensköldpadda
vill ha lite tips på hur jag ska inreda till mina vattensköldpaddor, de har stort sett kliniskt rent just nu och jag tycker att det ser lite tråkigt ut
jag fick dem av en kompis så här och vill gära inreda på ett fint sätt som även kan vara roligt för sköldpaddorna
så ös över mig med en massa tips på inredning
En landdel där de kan gräva i sand/jord.
Sand på botten som de kan böka runt i. Vet inte riktigt hur det funkar med lövbotten. Risken finns kanske dock att de råkar äta av sanden om det ligger löv där. Så kanske testa bara lövbotten? Växter är ju lite svårt att hålla med skölpaddorna eftersom de är matglada små individer. Här slukas allt grönt med hull och hår - särskilt maskrosblad, klöverblommor och annat ogräs - både vatten & land.
En rot (eller takplatta om man som jag inte har råd med stora fina djuraffärsrötter).
Om du har möjlighet - fixa en utomhusdamm (kanske ett projekt till nästa sommar). Jag höll på halva sommaren med Projekt gräva-den-där-jäkla-dammen - 3x0.7 m och ca 0.3 m djupt. Efter en massa blod, svett och svordomar pga stenig och rotig grund lyckades jag iaf till slut. Fast nu är det väl dags för dem att återvända in igen.
Om du inte har samma tur (mina föräldrar har en stor trädgård som jag får komma och gräva) eller ork/lust har du kanske möjlighet att göra något provisoriskt som att sätta upp en liten hage med en större balja på gården eller balkongen under sommaren? Riktig sommarsol är guld värt!
_No way! Yes way!
landdel det visste jag, men tack för tipse
jag har inte sådan tur som du har med en stor trädgård, får göra en balja som jag kan ha utomhus på balkongen
trodde att det var en rödörad och en gulbukad som jag hade (enligt vad affären som sålde den lilla sa) men det är 2 rödörade så jag ska planera om lite och sammankoppla de 2 akvariumea istället med en extern landdel, den lilla satt och åkte snålskjuts på skalet på den stora, men under natten fick de vara i eget akvarium just nu
det med grävbar laddel sitter jag och funderar lite på hur jag ska göra och hur jag ska lösa så att sköldpaddora kan gå i och ur akvariumena på båda 2 vill att de ska få så stor yta som möjligt
det ena är 95x40x40 och det andra är 100x40x50 (längd x bredd x höjd)
har fått in det nya akvariumet nu, men kommer vänta tills den lilla har vuxit till sig lite innan jag kommer låta dem gå ihopden stora har en skallängd på 11,5cm medan den lilla enbart har 5cm över skalet, vill att den mindre ska kunna ha något att säga till om
men jag vet att om något år kommer de behöva ännu större utrymme så jag ska ta och bygga ett akvarium har jag tänkt mig, men jag får rikta in mig på en sak i taget
landdel får jag nog ta och siliconera fast en plexiglasskiva och sedan göra en liten låda med en ramp upp till lådan som jag har sand i
sedan blir det lite grövre sand i botten har jag tänkt mig, några växter blir det inte men ska försöka hitta på lite rolig inredning med så det blir lite mer naturtroget än enbart glas och lite annat