Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettoff-topic-annat
Läst 1456 ggr
Schnigel
0

Reptilrum?

Hej! Jag ska flytta i slutet av veckan till en 3a, och ska då använda ett av sovrummen som reptilrum. Med reptilrum menar jag att man har ett rum med alla terrarierna i, och inte ett helt rum som man gör om till ett jätte likt "terrarium" , om någon skulle missförstå vad jag menar Tungan ute

Tänkte fråga om det någon annan här som har ett reptilrum som kan berätta hur ni har gjort där inne, om det är nåt man bör tänka på, visa gärna bilder också! Skrattande

[magnus237]
0

har ett eget rum för mina ormar då jag har gift ormar har dock inte kommit någon vart med själva inredningen ännu för mej är det mindre vicktigt då bara jag är i rummet inga andra har rätt att vistas där. har funderingar på ha någon palm träd  har även funderingar på flytta innom snar framtid

Schnigel
0

Ah, nä kommer inte heler inreda så mkt, men tänkte om det va nåt spec man ska tänka på osv. Jo tänkte typ bara ha terrarierna, och lite växter så det blir en bra känsla, och sen funderar jag på att sätta upp en eller flera nattlampor så man kan ha tänt på natten och om man vill titta utan att tända vanliga lampor. Men dem blir ju så varma så vet inte…

fluffis
0

Jag håller på att göra samma sak. Som jag ser det är en av fördelarna att man kan höja värmen litegrann i rummet så att jag inte behöver någon ytterligare strömkälla än värmemattor. Jag har mätt strömmen till ett av mina terrarier och det drar 25 W när värmematta och ljus är igång. Jag hoppas att ventilationen kommer att fungera bra i rummet. Jag har en vägg som är ca 3,70 m där jag ska ha minst 10 cm mellanrum mellan terrarierna som står där. Jag har hållit på ett tag med att bygga fler terrarier och målade två stycken under helgen. Det är jätteroligt och kommer att bli skitsnyggt :) Rummet är även nyrenoverat då det var helt nergånget när jag flyttade in i huset för ett år sen.

Littlem
0

Här är ett filmklipp på hur mitt djurrum ser ut nu. Håller på o byter ut glasterrariumen mot formplyfa burkar (de rödaktiga) för att få det lite mer enhetligt!

http://s954.photobucket.com/albums/ae30/Littlem_01/?action=view¤t=MVI_8528.mp4

Schnigel
0

Fluffis, Aha menar du med elemnt då? Det blir inte tvätom då att det lätt bli för varmt med alla värmemattor? Ah ok, ska ockå testa mätta, för innan har jag inte betalat för elen eftersom den ingick men nu kommer den göra det. Har du märkt att det gör stor skillnad att ha värmemattor m.m? Ah ok jo det kan ju va bra att inte ha dem för nära kanske…  Åh jag vill också bygga gna ska göra det senare! Ah ok :D jo hela lägenhten som jag ska flytta in i är renoverad för det har bunnit, så allt är nytt :)

Littlem, Ah juste det kanske är smart, bygger du dem själv då lr? :O Om du säljer några terrarium, säg till ;) Måste bara säga att jag blir lite smått lycklig när jag ser filmklippet, ser så mysigt ut :D

Schnigel
0

Littlem, måste bara fråga vad är den gula behållaren som står på golvet för nåt? Är det en brandsläckare? :O

Littlem
0

Jag har köpt av en vän som bygger själv då jag inte har nån plats hemma och bygga. Ska försöka passa på nu på jobebt op bygga lite nytt innan jag flyttar.

Jaghar då inte höjt nån värme i mitt jdurrum. Snarare skulel jag behöva sänka den. Den stiger rätt fort eftersom rummet blir rätt isolerat med terarium på alla väggar, så bara alla lampor genererar mkt värme. Så mina djur som vill ha det svalast får det lite jobbigt de aldra varmaste dagarna. Skulle egentligen behöva 2 rum. ett till regnsokgsdjuren som helt inte vill ha över 30 grader. Och ett till ökendjuren, med dabbisarna som gärna har en solplats på runt 45-50 grader ;)

Jo det är himla mysigt!  Smyger in på natten ibland och sätter mig o kikar på djuren (då de flesta jag har är nattaktiva). Fast lite minus är det med för man ser ju itne djuren om man itne är i det rummet, mot om man skulel ha dem i varadgasrummet elelr så. MEn samtidigt är det skönt o hadem samlade.

Hehe ne, det är en tryckluftspruta. Eller, man fyller den med vatten o pumpar up ptryck så jag kan duscha hos mina regnskogsdjur :)

Schnigel
0

Ah ok :D Jo jag funderade på det med, dela upp dem kanske så dme som vill ha varmt få stå nära varandra och dem som vill ha dte lite svalar lite längre bort ^^ Jo precis det va dte jga cokså tänkte på, har alla mina djur i vardagsrummet, bor i en etta, och man ser dem ju hela tiden, så kommer ju sakna att inte ha dem i samma rum längre. Menmn ska föröska få det mysigt i reptilrummet så akn man ju sitta där o titta på dem :D Aha ok ^^ Mjo har en sån med… fast ganska mkt mindre :P

fluffis
0

Jag vet inte om det blir för varmt än. Har bara ett terrarium där än så länge Glad På sommaren får jag det ganska varmt i mitt hus och då kan det bli rätt varmt i terrarierna. Det viktiga är att ha persiennerna ordentligt nerdragna för skulle solen stå på rakt in genom glaset i terrarierna så blir det skitvarmt. När det är svalare i utomhus (och i huset) så har jag problem med att få upp värmen i terrarierna med enbart en värmematta och har funderat på små minielement i terrarierna men det blir inte billigt! Därför hoppas jag att det kan hjälpa att ha terrarierna i samma rum och att eventullt höja värmen i rummet litegrann. Jag ska tillägga att jag har led-lampor i de nybyggda terrarierna och de blir inte särskilt varma. Man sparar lite pengar på elräkningen men å andra sidan så får man ingen extra värme i terrariet om man behöver det. Dessutom slipper jag att ha värmeskydd som man måste ha kring varma lampor.

Jag kommer dock ha kvar en del djur i vardagsrummet för det är så mysigt! Glad

Jag får ta och fota lite Glad

fluffis
0

Ja, det var ju en del terrarier i ditt rum. Kul att se! Glad

Schnigel
0

Aha ok :) Jo precis det har jag också märkt, har haft dem nerdragna hela sommarn typ :P Ah ok jo det kan ju va lite jobbigt. Jo jag funderar också på ha nåt i vardagsrummt, få se vad det blir :P

Wassago
0

Själv har jag en specialbyggd bod där jag har mina reptiler samlade  extraisolerad och utan fönster. Iom att jag nästan uteslutande håller på med giftormar m spec. på elaphider så är det inte lämpligt att ha dom inne där man själv bor. Totalt rymmer boden 20 talet terrarier.

fluffis
0

Ja, det förstår jag att det känns skönt att ha ormar utanför bostadshuset. Jag har också funderat på att ha en "friggebod" med reptiler för att huset börjar bli mindre och mindre (hmm, undrar vad det beror på Tungan ute) men grejen är att tomten är liten också så det får inte plats.

Har du inga ormar alls i bostadshuset Wassago? Det kan ju vara trevligt att ha något snyggt terrarium med lite ormar som prasslar omkring i växterna i vardagsrummet tycker jag :)  Hur mycket tid spenderar du i boden?

Wassago
0

Oftast har jag inga ormar inne i stugan, där har jag mina akvarium och mina sparvpapegojor. Men oftast när jag får hem nyanlända djur kan jag ha dom inne som "karantän" så risker för kvalsterangrepp och sjukdommar att komma till avelsdjuren och det som är på uppväxt skall minimeras.

Jag spenderar flera timmar varje dag ute i "Slingerboa" Har en skön nämdemannafotölj där inne samt en kontorsstol m hjul som jag kan glida omkring å studera mina små telingar! :) Om vintrarna när min värk e svårast tillbringar jag massor med tid där inne i värmen! :)

fluffis
0

Haha, slingerboa. Skönt namn Glad