Nybörjare med Peru Purple
God kväll gott folk.
Nu är det så att jag trots min stora fobi för spindlar lär mig övertalas av min elvaårige son att köpa en spindel, och valet föll på en A sp Peru Purple.
Den lille spindlen (endast 9 dagar gammal) har vi döpt till Britney (mitt val) och allt är egentligen frid och fröjd. Har ett terrarie på 30x30x30cm som vi inrett med en botten i bark och lite pinnar, stenar samt en fejkad dödskalle som agerar grotta. Vi sprayar med dänkflaska för att få en fuktig miljö, och temperaturen ligger på 25 grader. Läste mig till att 28 grader är optimalt, så därför har vi idag inhandlat en lampa som förhoppningsvis ska hjälpa till att få upp temperaturen. Och ja, lampan är givetvis placerad utanför terrariet.
Men nu till frågorna. Det lilla livet vill inte riktigt äta något. Vi har köpt en låda mjölmaskar som vi portionerat ut. Först en hel mask, som rymde från den lilla skålen. Sen ännu en mask, som även den rymde. Till sist delade vi en mask på mitten och lade den på en sten, men inte vill spindeln äta för det. Hon (eller han, jag vet inte vilket) blir snarare rädd då hon närmar sig en mask. Nu verkar hon få i sig en del fukt i allafall, så det är ju ett gott tecken, men givetvis borde hon äta också, inte minst med tanke på hennes ringa ålder? Har dock köpt vatten i gelé-form vilket hon verkar gilla, alltid något liksom…
Sen undrar jag lite över valet av art. Är det egentligen ett bra val för en person som i det närmaste skiter på sig av skräck då han ser en spindel? Enligt paret som jag köpte den av på Expo Syd är det en relativt lugn art som brukar vara vänlig och därför passar bra för nybörjare, så jag hoppas att Britney skall kunna hjälpa mig att bli kvitt min spindelfobi genom att sitta i min hand. Tanken är att jag ska börja vänja både mig själv och henne vid varandra medan hon är liten. Inte minst för att jag själv skulle ha svårt för att hantera spindeln då den blir större om jag inte även fått chansen att hantera den då den var liten.
Kommer att ha mängder av frågor framöver, så tack på förhand.
MvH / Peter