Ödla, nybörjartips tack!
Sonen här hemma är helt ödle-frälst och önskar sig inget hellre än en ödla i födelsedagspresent.
Vi föräldrar finns självklart med och engagerar oss och vi försöker nu läsa på så mycket som möjligt om de olika arterna och hur de sköts om på bäst sätt.
Vill nu gärna ha tips på roliga och hyfsat lättskötta ödlor. Sonen är sugen på en skäggagam men vi vill gärna hitta någon sort som inte kräver fullt så mycket utrymme. Någon typ av gecko funderar vi på, men är lite osäkra på vilka olika geckoarter (förutom leopardgecko) som finns här i Sverige.
Tar hemskt gärna emot tips på vart man kan vända sig för att få kika på lite olika sorters ödlor och kunna ställa frågor. Finns det tex någon zoobutik i Sthlms-trakten som är duktiga på just ödlor?? Tipsa även gärna om bra internetsidor.
Stort tack på förhand!
Hej, vill bara säga det finns dvärgskäggagamer som inte kräver lika mkt utrymme, sen så tycker jag det är alltid bäst att snacka med en privat uppfödare dem kan också oftast mer. Men vad menar ni med lättskötta? Att dem kanske inte behöver matas varje dag osv eller? Skäggagamer kan ju tex va roliga på på så sätt att dem är dagaktiva, då ser han dem när han själv är uppe
Tänk på att man gärna inte ska hantera reptiler för mkt, dem mår bäst av att få vara i sina terrarium. 
Dvärgskäggisar suger. Man kan inte få dem tama och dom blir ofta sjuka :P
Jag tycker att det finns inga nybörjar djur, men jag skulle rekomendera vanliga skäggagamer och tejus. Dom blir snabbt tama och dagaktiva. Skäggisar är rätt tråkiga tycker jag, men ganska bra för barn (OPS reptiler är inga keldjur. Dom finns för att titta på dem) Teju är den bästa ödlan som finns. Den gillar uppmärksamhet, är social, äter stora råttor, dom är inte alls tråkiga men dom behöver rätt så mycket utrymme.
Ah ok har sj ingen koll på dem bara att det finns såna :o
Jag tycker att Frans gecko (Crested gecko) Är en jätte bra nybörjar ödla, snälla & lugna! Kräver ingen värme eller speciellt fuktighet! Vi säljer sådana ödlor på Värnamoo Zoo! Rekommendera verkligen crested :)
Med vänliga hälsningar
Emma
Tack för era svar!
#4 Ja Crested Gecko tycker jag verkar trevlig och lagom stor :) Vi funderar på en sådan. Det finns tydligen även en art som kallas "krokodilgecko" som vi tyckte var väldigt fina.
Hur är anolisar att ha? Jag vet att det finns en massa olika sorter men tex grön anolis?
Hur man kan rekommendera en teju till ett barn förstår jag inte. Inte nog med att dom kräver enorma ytor och massvis med mat så blir dom lätt matagressiva. Det är inte helt jätte kul när en stor ödla på 1,20 - 1,5 m kommer kutande mot dig så fort du öppnar terrariumet. XD
Sociala och vill ha uppmärksamhet stämmer inte heller. Även om det är lätt att tro eftersom det ofta skrivs så på nätet. Fast detta är skrivet av Amerikanre som har en annorlunda och felaktiv syn på reptiler.
Men dom är nyfikna och charmiga. Kan helt klart rekommendera tejus till dom som har platsen och pengarna.
#6 Hehehe jo du har rätt, ett barn kan inte ta hand om en så stor ödla, men det finns inte heller nånting som en "nybörjar" ödla, fast teju rekommendationen var lite överdrivet
. Fast en teju kräver inte alls som mycket (så tycker jag iaf). Du har jo byggt ett jätte stort och skit fint terrarium :) (vad bor där egentligen?). O ja…det finns en stor skillnad mellan en teju och skäggagam.
Ja, det om uppmärksamhet o att dom e sociala läste jag på en hemsida och hemsidan var amerikansk :( O ja, ibland tycker jag också att Amerikaner tar inte hand o0m deras reptiler bra.
Men jaja. Bästa reptiler för "nybörjare" är: Leopard gecko, Crested gecko, skäggagam och dabbagam!
Länkar lite skötelseråd:
Leopard Gecko http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1810844
Crested Gecko http://www.crestedgecko.se/
Skäggagam (hehehe har letat efter den skit länge så jag hoppas på att du väljer en ödla som passar dig bästa) http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_skaggagam.htm
Dabbagam (o så en sida som handlar om dabbagamer) http://www.horsfieldii.com/dabbvarfor.html
Lyca till med reptilen!