Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 2510 ggr
Silfver123
0

levande råttor

Någon i södermanland som säljer foderråttor? levande! ska odla maten själv. har möss men kommer få tillökning på ormfronten så jag behöver minst ett avelspar..

becka89
0

Man får inte ge levande föda åt ormar

Silfver123
0

vart står det att jag ska ge det till ormen? jag söker ett AVELSPAR….

Silfver123
0

sen är den nya "lagen" en tolkningsfråga.. men jag ger enbart dött

[magnus237]
0

inget fel att odla sin orm mat då vet man att dom är uppfödda på närings rik mat och inte snål matade som hos många odlare som är billiga på sitt foder

Silfver123
0

exakt :) vill helst inte sponsra grossister som faktiskt inte bryr sig nämnvärt om hur råttorna mår eller har det! därför gör jag det hellre själv!

[magnus237]
0

ja det är som det ska

[Dominik]
0

Jag tycker att råttor och möss är bästa på att vara mysiga och kärleksfulla husdjur :D, inte ormmat.

Silfver123
0

alla husdjur måste äta…

råttor är jätte mysiga och sociala har haft råttor förr..

men lika som att jag BARFAr mina hundar så är det faktiskt så att ormar är köttätare.. inget hemskt i det..

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Precis, alla måste äta. Och så länge man sköter det humant och ser till att även foderdjuren har det bra tycker jag att det är en bra lösning att föda upp dem själv. Förutsatt att honan inte ska ha kullar hela sitt liv utan max 3 stycken skulle jag säga. För man måste visa djuren sådan hänsyn.

Mvh Ellenfyrkant

Silfver123
0

självklart! kommer ha flera par så att man inte sliter ut honorna.. så får dem ha ungar i omgångar så att säga! kommer följa alla regler som gäller :)

Ellenfyrkant
0

#10 Saken är väl den att mycket handlar om sunt förnuft, vad jag vet står inget konkret om att en mus/ råtta inte får ha 10 kullar gång på gång. Men det är fruktansvärt att göra så mot sitt djur. Så sunt förnuft och samvete.

Mvh Ellenfyrkant

Silfver123
1

det var det jag menade! jag kommer inte behandla mus/råtta illa o låta dem föda kull på kull.. jag vill behålla mina foderdjur så länge som möjligt.. skaffar hellre flera djur än sliter ut ett i taget.. tar mer tid o pengar men i slutändan är det värt det! det ska växa upp o må bra helt enkelt :) jag är faktiskt djurvän även om jag matar mina ormar med mus/råtta ;)

Ellenfyrkant
0

#13 Tycker det är jättebra! :) För det finns allt för många reptilägare som föder upp under helt horribla förhållanden.

Mvh Ellenfyrkant

[magnus237]
0

föder själv upp kanin ungar till foder för kp och boa skulle bli alldels för dyrt och köpa i butik ska även starta i gång uppfödning på marsvin

Silfver123
0

jag har länge tänkt på det där med kaniner! jag har ju ett par st men har läst att det är för lite näring i kaniner! iaf när dem är nyfödda! hur stora ska kaninungar vara när man ger till kp? har en i mina ögon ganska liten kp hane

[magnus237]
0

kaniner som är bra uppfödda är bra kost ger man kaniner skit mat så så blir dom närings fattiga  är det liten kp väger du vad han får nu då vet du vad haN klarar av och äta min stora boa klarar av ca 600 grams föda

Silfver123
0

ok!hämtade honom för 2 veckor sen o han är lite smal tycker jag! dem har enbart gett honom 2 möss i månaden. han är 5 år nu. får hem en blodpyton 1 okt så då kan man kanske börja med kaniner som foder..

[magnus237]
1

en kp äter stora råttor mus är bara den första tiden som liten  min kp äter 2 råttor varanan vecka

Silfver123
0

ja jag sa det också när vi öppnade påsen med mat o såg enbart möss! men det var en ung kille som enbart hade haft ormen något år o sen tröttnat! ska beställa foderråttor på måndag! verkar vara svårt att få tag på råttor..

[magnus237]
0

nej då ska kolla upp det finns dom som säljer frysp på posten

Silfver123
0

tack så mkt :)

[magnus237]
0

så lite så det finns på repti som säljer frys foder bor du nära skåne så är Hg bra och billig