Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 1143 ggr
nakenkatt
0

ny medlem med problem

hej,jag är ny här för idag,har på eftermiddagen blivit med sköldpappa.några barn där jag bor hade nämligen hittat en vattensköldpadda som satt fast med ena foten i ett staket.pojkarna tog loss den,och kontaktade mig.Den är ca 12 cm  diameter,oranga fläckar på huvudet,helt slät på undersidan alltså ej konkav.Den har inga problem med att gå och verkar oskadd.jag har tagit fram ett akvarium,byggt upp lite med stenar och fixa en lampa som lyser ner.den har ätit en räka.jag hade en likadan när jag var sex år men minns ingenting då min mamma skötte om den.jag är kattuppfödare med stort intresse för djur så min tanke är att behålla den här.men jag är tacksam för alla råd jag kan få av er här inne så jag kan ta hand om paddan på rätt sätt.kan tala om att jag har stor fobi för ormar så det blir till att vänja sig med dessa bilder på ormar vilket är ett problem….

[Dominik]
0

Omg! Jag vet att det finns viltlevande sköldpaddor, jag bor i malmö och såg ungefär 2-3 st såna typ svarta stora sköldpaddor 50km härifrån, men jag tror inte att den som du har är viltlevande, jag vet dock ingenting om såna djur sorry. Men vilken hemsk människa var det dom släppte ut en reptil ? Lol fan va trist. Jag hoppas på att någon ska hjälpa dig!

WiggoLina
0

Det finns inga inhemska sköldpaddsarter i Sverige, de man hittar ute är helt enkelt djur som ägare har tröttnat på och släppt ut.

Kan vara en bra idé att ta med sköldpaddan till en veterinär eller liknande som kan reptiler och se vad det är för sort. En del sköldpaddor vill ju ha blandad kost och en del vill endast ha vegetabilier. Av det du skriver låter det som att det är en hona iaf ;)

Oranga fläckar på huvudet kan kanske vara en gulbukig vattensköldpadda.. Kan du inte posta en bild så man får se?

[spahndrive]
0

Två saker.

För det första gör en anmälan till polisen så att du inte riskerar att få åtal för fyndförseelse.

Det andra är att du måste komma med med bilder på undersida, huvud och ovansida för att kunna få tips.

nakenkatt
0

det är en rödörad vattensköldpadda enl.en granne.Polisanmälan gjorde pojkensföräldrar som hittade sköldpaddan.de bad ngn ta den då de ej var intresserade av den.har köpt en burk mix idag på djurens zoo,som är för vattensköldpaddor,hoppas den äter det men jag har ej sett det.Vilken temperatur ska vattnet ha tror ni?någon sa till mig att man ska ha en lampa med uv.kan tyvärr ej lägga in bilder,har ej kunskapen.Grannen trodde också det var en hona.

nakenkatt
0

Min nya vän vill ej äta.kan det bero på ngt eller är det omständigheterna helt enkelt,den har säkert farit illa.har någon något tips vad gäller maten,vore jag tacksam.