Fridlysta sköldpaddor
Hej, då jag har förstått att det finns olika regler och lagar om vad man får ha för sorters sköldpaddor, ska finnas registrerade om dom är fridlysta m.m
MEN! Då har jag en fråga, om vi säger att det finns någon som har två fridlysta sköldpaddor som denne köpt på annons (inte av en uppfödare) för dryga 5-8 år sedan och nu inte kan behålla dom. Vad gör man, kan man göra något, vad jag förstår så kan man INTE ta betalt för dem då man kan få böter m.m
Om de är gamla och inköpta före förbudens tillkomst, får man behålla dem, men inte sälja dem.
Om någon erbjuder sköldpaddor till försäljning måste tillståndspapper medfölja, annars är både försäljningen och köpet olagligt.
Fridlysning har inget med saken att göra. Däremot har bilaga A-D till (EG) nr 338/97 det. Din fråga blir därför rätt omöjlig att besvara utan att du preciserar vilken art det är fråga om. Rent hypotetiskt så gäller att om de är A-listade så krävs intyg för all kommersiell aktivitet, detta gäller även dina djur (5-8 år sedan fanns förordningen). Att skänka bort A-listade djur är däremot tillåtet och räknas inte som kommersiell aktivitet.