Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 5162 ggr
jessie100
0

vilken sköldpadda är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min son har fått sin första sköldpadda o jag undrar om nån kan hjälpa oss att se vilken sort det är?

[Dominik]
0

#0 Har han fått en sköldpadda och vet inte vad det ät för art? Jag undrar en sak, har du/sonen ens läst på om sköldpaddorna ?

Det är en gulbukade sköldpadda på bilden

jessie100
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo vi har läst och dom berättade om den på djuraffären när vi köpte den. Vi mindes bara inte vad vad den hette. Men nu vet vi. Tack!

Saga85
0

Jag tycker inte alls att det ser ut som en gulbukad eller någon annan trachemys scripta. Du kan inte ta och lägga upp en bild av buken och en på ryggen?

jessie100
0

Här kommer bilderna Glad

jessie100
0

en till. Blev så suddigt

jessie100
0

En till

[spahndrive]
0

Jag är kass på sköldpaddor men vill ändå påstå att det där är en Mauremys/Chinemys reevesii.

Skötselråd finns bl.a. här

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpreevesthierfeldt.html

jessie100
0

Tack för hjälpenGlad

Saga85
0

Jag är väl sådär bra på andra sköldpaddsarter än de jag har själv (trachemys scripta), men även jag mistänkte det när jag såg första bilden (annars hade det varit ett mycket missbildat skal).

Här har du ytterligare en bra länk:

Skötsel och annan info

jessie100
0

Tack för hjälpen vad snälla ni är!

Var lite orolig hur jag skulle ordna akvariet o så men hon verkar trivas super Glad simmar runt o solar sig lite på snäckan ibland. Glad att det finns såna här forum för på djuraffären får man väldigt lite information. Felaktiga också vad jag förstått. Dom påstår att dom klarar sig bra utan en lampa med värmekälla att endast en uv lampa räcker. Kan det verkligen vara så?  Dom säger även att det går utmärkt med lock på. Verkar konstigt, har tagit bort det halvt o ska skaffa en spot el nåt som värmekälla imorgon. Vill ju ha en glad sköldis som har det bra.

Wassago
0

Det är en Chinemys reevesii som #7 säger, även kallad tre köls sköldpada. Den är räknas som träsklevande. Alltså inte en ren vattensköldpadda. Den behöver mer land del än "vanliga" vattensköldpaddor! Fina sköldisar som inte blir så stora heller!