Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2446 ggr
examynia
0

få stressad orm lugn...går de?

jag har en majsorm- snow corn hona som är så himlans stressad så fort man tar ut henne eller gör något i terrariet som tar ut bajs,byter vatten eller ska förflyttas till "matlådan".. finns de nåt sätt jag kan få henne lugna ner sig på eller är hon bara stressad som individ..? för ibland när man ska ta henne så känns de nästan som att hon vill attackera å så vill jag faktiskt inte ha det..:-/

[peter54]
0

Ormar är lika olika från individ till individ som vilka andra djur som helst. Det finns ormar som aldrig riktigt kommer överens med att bli hanterade, men de är faktiskt inte så många.

Det har hänt att jag fått ta över "omöjliga" snokar av skilda slag med motiveringen att de har varit aggressiva, bitit och mäskat på sin ägare vid hantering, men när jag sedan börjat hålla ormen har det visat sig att den inte alls varit något problemdjur.

Aggressiva snokar är oftast antingen hungriga (undermatade), eller rädda. Rädslan kan bero på alla möjliga saker, exempelvis att ormen inte känner sig trygg i terrariet för att det är för mycket rörelse utanför, eller att ormen inte får vara ifred tillräckligt länge mellan hanteringarna för att hinna lugna ner sig.

Hur man hanterar en orm är mycket viktigare än hur ofta när det gäller att få en orm att acceptera hantering. Småsnokar uppåt ett år (eller ibland ända upp till två år) är ofta mycket mer nervösa än äldre/större snokar.

Jag brukar därför hantera småttingar så lite som det bara går och om jag kan och har möjlighet, låter jag ormen själv komma ut i mina händer istället för att bara gripa tag i den.

När det gäller terrariet, så måste det finnas minst ett, helst två eller flera gömställen där ormen kan känna sig trygg, det vill säga att gömställena ska vara helt fria från insyn. Man bör försöka undvika att öppna ett gömsle när man vill ta ormen, eftersom man då undanröjer tryggheten där.

Du säger att den blir stressad när du ska ta bort bajs eller byta vatten? Hur kan ormen ens se att du gör det undrar jag? Kommer den ut ur gömslet när du ska göra de jobben?

Om majsormen är ung/liten, föreslår jag att du slutar att ta ut den för matning och börjar mata i en box med ingångshål inne i terrariet istället. Då slipper ormen mycket av hanteringen och därmed slipper den stress.

examynia
0

ormen är snart 4 år gammal.. jag köpte den som 3 åring..

jag plockar inte med henne jätte mycket.. de händer ju att hon är ute typ när man ska byta vatten osv.. å gömställen finns det tre stycken i terrariet kan man säga.. å ligger hon i ett så brukar jag inte plocka upp henne de försöker jag undvika.. hon har kompis åxå som är mer social å är framme väldigt ofta men denna är inte de så ofta utan oftast när de är matdags är hon framme å jag vill ju inte plocka med henne om hon "gömmer" sig å vill vara ifred, man blir ju själv sur om nån är på en om man vill vara ifred.. jag upplever att hon blirlugnare när hon varit ute nån minut,, jag vet ju inte hur hon är hanterad från förra stället heller då hon haft några stycken ägare innan oss..

men frågan är då om jag ska låta bli att plocka med henne över huvudtaget? eller om man ska "vänja" (eller hur man ska säga) henne vid att man plockar med henne lite oftare..?

liiillap
0

lämnar avrtyck här för vill oxå veta:)

[peter54]
0

Hm, jag skulle tro att det är kompisen som är boven i dramat. Ormen är stressad för att det finns ytterligare en orm i terrariet tror jag.

Det går ofta bra att ha flera av samma art och kön i ett terrarium, men ibland går det inte alls bra, den ena dominerar över den andra som då reagerar med stressymtom. I detta är det ingen skillnad mellan olika djur, det funkar som med katter, hundar eller människor, att alla inte kan tåla varandra.

Det finns till och med exempel på att en orm är dominerad av en annan orm fast de inte bor i samma terrarium, alltså att en orm är stressad av en annan orm i ett annat terrarium som står i samma rum.

examynia
0

men dom ligger ju ihop väldigt ofta..

de är samam art å kön men ja de kanske är hon som ställer till de..

tycker du då att dom ska säras på å f örsöka få henen lugn med de?

fluffis
0

Hej examynia!

Om du har haft ormen i ett år så undrar jag om den har varit likadan hela tiden.

Jag håller med Peter om det finns hög risk att det är "kompisen" som är boven. Här är mitt förslag:

1. Sära på ormarna. Om det behövs får du skaffa ett nytt terrarium.

2. Försök byta vatten och göra rent när ormen ligger gömd på andra sidan av terrariet så att du stör den så lite som möjligt.

3. Mata den i terrariet.

Med dessa råd innebär det att du inte behöver röra ormen överhuvudtaget. Låt det gå minst några månader och se om det blir någon skillnad.

Lägg gärna in bilder på hur terrariet ser ut och storlek osv.

examynia
0

#6 ja honhar varit sån sen hon kom till oss..  hon var de när vi kom hem precis å högg då min pojkvän.. men de är ju inte så konstigt med tanke på att vi hade åkt bil med henne så.. men ja sen dess ar hon varit sån.. så ja får väl testa att sära på dom å se om hon lugnar ner sig något å gör hon de så beror de ju på kompisen.. men tycker de är konstigt då att dom ligger tillsammans så ofta?..

[peter54]
0

#7 Att de ligger tillsammans ska man inte tolka som att de gillar varandra, det är att lägga sociala beteendemönster från oss eller andra sociala djur på ormarna, sånt som de inte har.

Om det finns en favoritplats att ligga på, så vill förstås båda ormarna ha den. Att den andra ormen redan ligger där betyder ingenting. Det kunde lika gärna vara en plastorm eller en repstump, ormen skulle ligga där ändå.

Jag säger inte att det är helt säkert att det är den andra ormen som utlöser stressymtomen, men det är troligt efter din beskrivning. Det kan ju också vara så som jag sa i första inlägget, att ormen bara är en sån individ.

examynia
0

#8 okej.. tack=) men jag testar att flytta henne ensam å ser om hon lugnar ner sig.. å gör hon de så vill hon vl kanske helt enkelt vara ensam å gör hon inte så är hon nog sån som individ..=) tack för svar=)