skäggagam
Ska hämta min första skäggagam imorgon :O
Grymt spännande 
DOck så har jag lite funderingar
Jag har förståt att sallad ska dom ha varje dag .
Men hur ofta ska dom ha ( larver /syrsor / pinkisar )
Behöver man så mkt så att man behöver bli " uppfödare" av syrsor?
Eller någon annan mask?
Kan någon skriva här ett ungerfärligt schema till en skäggagam?
Te.x
Måndag : sallad och syrsor
tisdag : blabla bla bla
Os.v
Så man får det som en rutin och inte bara tänker " äsch han får det imorgon istället "
Tack för svar 
Skäggagamer ska ha färskt sallad i terrariet dygnet runt.
Syrsor, kackerlackor, zophabs osv….det är så att vissa skäggisar behöver mer levande föda än andra skäggisar. Ungar ska få mer insekter och en vuxan ska då mer grönsaker o frukt.
Men mata den varje dag tills den inte orkar äta mer :D
Och nej, du behöver inte födda upp egna syrsor
den jag fick hem är en pojke på 4 år :)
så här blev schemat
Varje gång jag ger syrsa så pudrar jag på kalk på dom
Måndag : ca 5 syrsor, rucolasallat, sparris , Majs. + 3D vitamin och övriga vitaminer.
Tisdag: zuccini, ärter morotsblast, grönkål, gurka och spenat.
Onsdag : Ca 5 syrsor, groddar, sockerärter och hallon.
Torsdag: Minimajs, Paprika, riven morot, gröna bönor, persilja och smörgåskrasse.
Fredag: Som Måndag.
Lördag: som Tisdag.
Söndag : Som onsdag ( eller om det är grönsaker som bör ätas upp till nästa vecka
Vad tycks bör jag ändra något?
Du var duktig, du. Du tänkte på nästan allting :D
Jag tycker att du borde ge honom syrsor varje dag och en gång i veckan ge honom några zophabs :) Annars så ser det bra ut :)
#3 Tack då är jag inte helt ute och cyklar iaf :)
Kollade in www.morion.com och tog med " grönsakerna" som stog med där som jag kände igen :)
Folk säger olika visa säger syrsor var 3:e dag elle varannan dag .. eller en gång i veckan :P
Fick med några larver hem ifrån förra ägaren så tänkte mata med dom var 3:e dag tills dom tar slut sen till en djur affär för att köpa ett gäng syrsor :P
Hur länge lever syrsor föresten och hur stor lär man ha till dom medans dom väntar på att bli mat?
Har en lite petbox som är typ : 10h*10b*20L
#4 Japp, människor tycker olika, men en gång i veckan är för lite. Men man märker att du är verkligen påläst, det uppskattar jag. Många köper djur utan att veta vad dom ger sig in och efter ett tag slänger dom ut djuret :/
Fast….Vuxna skäggagamer äter inte så mycket. Min kompis som bor bredvid mig har en 9 år gammal hona och hon äter 2-3 syrsor varje dag, så det varjerar från ödla till ödla.
Du fick säkert zophobas. Det är såna stora feta, gula larver.
Syrsor lever inte länge, jag hatar verkligen syrsor bara för att mina lever inte längre än 2,5 veckor! Dom är bara jobbiga. Jag försökte föda upp några men det gick inte, dom dog efter ett par dagar. Så om du kommer ha otur med dina syrsor (like me) så rekommenderar jag dig att köpa nya varannan vecka. Det är många som klagar på syrsor :/ Här är en tråd som kan hjälpa dig, om du ska vilja födda upp egna syrsor http://reptiler.ifokus.se/discussions/4d7136beb9cb46222d04e704-foda-upp-syrsor
Du kan ha syrsor i din petox, men en större skulle vara mycket bättre, då syrsor blir stressade av för lite utrymme ;)
Glöm inte att du måste också mata dina syrsor :)
Lycka till med fin ödla :D Hoppas att du kommer fortsätta att vara aktiv är på reptiler.if :)
haha några bilder skulle uppskattas
# 5 jo men nu får ju Dexter som han heter syrsor eller larver 3 ggr i veckan :)
Nej dom är inte gula utan mer orange svarta och långa och har fötter :S
Haha det glömer jag nog inte har tom laggt in mat åt " larverna " dom fick fint rivna morötter x'D
#6 Bild kommer när jag har gjort rent terrariumet :) då det är lite lortigt nu eftersom förra ägaren gjorde inte rent det innan jag fick hem han :O
Terrariumet är 95cm långt 40cm brett och 50cm högt
visst är det för litet då? :O :(
Ojdå! Ja, terrariumet är inte för litet enligt jordbruksverket (L80 saken). Minsta tillåtna yta för en skäggagam är 0,9 kvm. Jag tycker att det är helt löjligt! Skäggisar vill jo springa runt ibland, så jag anser att terr med måtten 120x60x50 cm.
Man ska tänka på att skäggagamer är aktiva djur. Så dom behöver ganska mycket utrymme.
Men enligt lag är det inte olagligt :)
VIlken tur :)
dock så blir det nog att fixa större när ekonomin tillåter :P
Hej jag vill bara komma sticka in här också. Vi har ju diskuterat detta med storleken på zoonen redan. Jag antar att du fick med terrariumet när du köpte skäggisen?
Tyvärr är det terrariumet aldeles för litet. Det år långt under Sveriges minimimått. Även om det var dubbelt så stort så hade det ändå inte uppfyllt kraven. Så det låter bra att du planerar att skaffa nytt.
Ditt terrarium har en bottenyta på 0,38 kvm. Minimimåttet är 0,9 kvm.
Jag skrev ju några exempel på mått i din tråd på zoonen. :P Jag föreslår att du går tillbaka och läser där och sedan försöker köpa eller bygga ett nytt terrarium till Dexter. :P
Skulle du kunna länka tråden från zoonen, hit ? Jag älskar att följa trådar.
men förstår inte om lång sidan är 95 cm så blir det väl mer än bara 0,38 kvm? :P
Ja fick terrariumet med honom och tänkte inte så mkt att mäta det eftersom jag tyckte att det såg bra ut :P ..
Blir att plocka barkbitar i morgon så han ahr något att klättra på :P
Räcker det om man lägger till 20 cm på varje sida ?
så 95 blir 150 cm och den som är 40 blir 60 ?
För har inte mer plats på vårat skrivbord :P
Men vi kommer nog att flytta till en 2:a i Januari
Det är ganska lätt att räkna ut bottenytan. Om vi tar ditt nuvarande terrarium som är 95 cm långt och 40 cm brett.
Det första man gör är att omvandla det till meter. Alltså:
95 cm = 0,95 m
40 cm = 0,4 m
Sen multipicerar man bara dessa talen. Resultatet blir bottenytan i kvadratmeter (m²).
0,95 x 0,4 = 0,38 m²
Om vi tar dom nya måtten du tänkt dig som är 150 cm brett och 60 cm djupt så blir det:
150 cm = 1,5 m
60 cm= 0,6 m
1,5 x 0,6 = 0,9 m²
Det skulle alltså leva upp till minimikravet. :P
#12 Här är tråden.
oj skrev fel menade 115 cm
Men då vet jag att det inte räcker iaf :P
Vill bara slå ett slag för argentinska kackiskar som mat.
- Kan inte klättra på väggarna
- Förökar sig lätt om de placeras lite varmt, t ex vid elementet.
- Kan INTE föröka sig om de mot förmodan skulle rymma ut i lägenheten/huset.
- Mer lättskötta än syrsor - Hade alltid ett par syrsor på rymmen efter att jag städat deras låda. Till slut gick jag ut i stallet när det var rengöringsdags av deras lådor.
- Är mindre känsliga för vattenbrit än syrsorna - det räcker med färsk frukt för att tillgodose detas vätskebehov.
- "Lagom" snabba så t o m vår lilla lata herre fick röra på sig men ända kunde ta dem. Syrsorna testade han lite på, men gav upp…
- DE LÅTER INGET!!!

Vår Skäggis var 2 när vi köpte honom och 9 när han fick somna in i somras… Så jag tror vi gjorde i alla fall något rätt med honom.