En liten fråga...
Hej, har 2 majsormars hanar här hemma som jag planerar att ha i samma terrarium. Den ena hanen är 4 år, ca 140 cm och väger runt 600 g. Den andra är snart 1,5 år och är ca 80-90 cm och väger 200 g. Så min fråga är om den lilla hanen är tillräckligt stor för att kunna vara i samma terrarium som den större? Och om inte hur mycket bör han väga eller hur lång bör han vara för att kunna vara i samma?
Tacksam för svar! 
Ingen som vet? :)
Storleken skulle jag inte oroa mig för utan mer risken för att den ena kan vara en hona. Det är inte ovanligt att ormar inte blivit korrekt könsbestämda och den yngsta är lite liten för att lägga ägg. Men är du i princip säker på att det är hanar du har så kan du prova och se. Man kan även tänka på att det kan bli kamp mellan dem när vårkänslorna börjar spira, speciellt om man har dvalat dem på vintern och har en hona i närheten. Du kan även läsa mitt inlägg #17 i den här tråden: http://reptiler.ifokus.se/discussions/4d71380db9cb46224404f869-forsta-ormen.
Ah, enligt uppföddarn ska det vara hanar, och jag tror jag kan lita på henne. Men det kan ju va som du säger också. Kan liksom inte kolla själv, dessutom är dem för gamla för att poppas antar jag så.
Men nu har jag fått ett stort terrarium ledigt så tänkte flytta över dem till det först så dem kan växa till sig ännu mer. Men om jag inte hade haft det här andra terrariet nu, så skulle det ändå ha gått bra att ha dem i samma terrarium med den större, dem skulle inte bli för stressade för storleks skillnaden eller?
Nä brukar inte dvala dem och har inga majsormshonor, bara en kp hona men det ska väl inte påverka? Hur pass stora kan dem där kamperna bli? 
Tack för svaret och länken! 
"Men nu har jag fått ett stort terrarium ledigt så tänkte flytta över dem till det först så dem kan växa till sig ännu mer. Men om jag inte hade haft det här andra terrariet nu, så skulle det ändå ha gått bra att ha dem i samma terrarium med den större, dem skulle inte bli för stressade för storleks skillnaden eller?"
Du får prova och se. Finns inget som säger att de måste bli stressade eller inte. Det folk med erfarenhet säger är att det är större risk att de blir stressade om det är stor storleksskillnad.
Jojo klart det är så ^^ Tänkte om det fanns någon lathund elelr något.. elelr hur pass stor skillnad det fick vara :) Men nu spelar det ju inte så stor roll längre så.

Jag har själv aldrig haft ormar, men jag har ett dråpligt/sorgligt orm-minne från min barndom.
En kompis till mig hade två majsar, en större och en lite mindre. En dag kom hon till skolan med tårar i halsen. När vi frågade vad som var på tok så berättade hon att hon som vanligt skulle se till sina ormar på morgonen innan skolan. Med darr på rösten berättade hon att:
"-Lennart var jättestor, och Leif var borta!"
Så kan det gå :S